02.02.2017

Snažni brandovi
po novim mjerilima

Mnogo se toga promijenilo u odnosu na prošlogodišnju listu najboljih američkih franšiza koju priređuje magazin Entrepreneur. Novi kriteriji za rangiranje uveli su u sam vrh i nova imena.

Početkom godine, američki magazin Entrepreneur objavljuje listu 500 najuspješnijih američkih franšiza – popis koji će ukazati na trendove te pravce razvoja i neminovno imati najveći utjecaj na globalno tržište franšiza, budući da se većina rangiranih sustava širi i izvan sjevernoameričkog tržišta.
Zanimljivo je da je Entrepreneur ove godine za rangiranje uveo i nove kriterije. Ta je promjena bila dovoljna da već među prvih deset unese pometnju – pojavilo se čak šest novih imena. Koje su to, onda, inovacije te segmenti poslovanja poremetili prilično ustaljen poredak među najzvučnijim američkim franšizama?

Deset najuspješnijih američkih franšiza u prošloj godini prema magazinu Entrepreneur:
1. 7-Eleven
2. McDonald’s
3. Dunkin’ Donuts
4. The UPS Store
5. Jimmy John’s Gourmet Sandwiches
6. Dairy Queen
7. Ace Hardware
8. Wingstop Restaurants
9. Sport Clips
10. RE/MAX

Formula za uspjeh

Za sve rangirane franšize, da podsjetimo, već 38 godina koristi se ista formula, koja uključuje veličinu franšizne mreže, stopu rasta, financijsku snagu te stabilnost sustava, iznos početne investicije, starost tvrtke, broj godina u franšizingu, postotak raskinutih ugovora. Ove su godine u formulu uključeni dodatni faktori koji, zapravo, igraju ključnu ulogu u poslovanju franšizne mreže. Stupanj potpore koju dobiva primatelj franšize, dužina obuke, pomoć u pregovorima oko zakupa poslovnog prostora ili pronalaženju izvora financiranja, samo su neki od pokazatelja snažnog sustava. Prepoznatljivost branda te prisustvo na društvenim mrežama također mogu ukazati na koncepte koji rade na razvijanju odnosa s klijentima, te tko se među njima trudi privući nove skupine potrošača. Sve ovo, u sprezi s financijskim pokazateljima, pomaže u rangiranju najjačih brandova i sustava s najboljim uvjetima za primatelje franšize.

Deset najuspješnijih

Ove se godine na samom vrhu našao trgovački lanac 7-Eleven. Kako podaci pokazuju, s punim pravom. Ne samo što je najveći franšizni lanac na svijetu po broju poslovnica (58.524 dućana), 7-Eleven se nalazi znatno iznad prosjeka po svim drugim mjerilima, uključujući rast, potporu, snagu branda te stabilnost sustava. To je brand koji je u posljednjih deset godina praktički usavršio vještinu izlaska u susret željama i potrebama kupaca kroz stalno uvođenje novih proizvoda te podizanja kvalitete i brzine usluge. S druge strane, po sustavu potpore za primatelje franšize i fleksibilnosti u pravljenju asortimana robe, daleko je ispred ostalih franšiznih sustava. O snazi ​​branda i mreže, govori svakako i podatak da su samo tijekom prošle godine otvorili 3.133 nove trgovine (u prosjeku, 8,5 trgovina dnevno).

Na drugom je mjestu McDonald’s, a zanimljivo je da je ovo najbolji plasman koji je ikad ostvario na Entrepreneurovoj listi. Kad se uzme u obzir da je samo prije nekoliko godina prolazio kroz jedan od najtežih razdoblja u svojoj povijesti, ovako visoka pozicija svjedoči da su određeni sustavi i dalje suviše veliki da bi se mogli tako lako poljuljati. Iza McDonald’sa, zapravo, stoji odlična godina. U ponudu je uveden cjelodnevni doručak, tvrtka se obvezala da će koristiti piletinu gajenu bez upotrebe antibiotika te izbaciti sve umjetne sastojke i konzervanse iz svojih obroka. Usto, uvođenjem samouslužnih kioska (self-order kiosks) i posluživanja za stolom – ponovno su privukli mušterije, povećali promet. Otvorili su 655 novih franšiznih restorana. Da se radi o velikom sustavu, i ne samo po broju restorana (36.500), dovoljno je uzeti u obzir da obuka za novog vlasnika McDonald’sove franšize traje između devet i 18 mjeseci.

I pored svih promjena u samom vrhu liste, kao i svake godine, najveći broj sustava i dalje dolazi iz gastronomije i ugostiteljstva. Ove je godine na trećem mjestu lanac kafeterija Dunkin’ Donuts, na petom, prošlogodišnji najuspješniji sustav Jimmy John’s Gourmet Sandwiches. Šestu poziciju, najvišu do sad u svojoj povijesti, drži Dairy Queen, lanac brze usluge poznat po slatkom meniju, dok se na osmom mjestu, prvi put među najboljima, našao Wingstop Restaurants, lanac restorana koji nudi – pileća krilca. Kao jedan od novih igrača koji su ušli u top 10, Wingstop predstavlja pravo osvježenje među gastronomskim konceptima –osim što su krilca postala zvijezda menija, lanac snažno razvija segment "hrane za ponijeti". Na taj način, bez mjesta za sjedenje te usluge konobara, Wingstop je znatno smanjio tekuće troškove poslovanja, što ga stavlja ispred drugih sličnih franšiza. Ipak, najveći su iskorak napravili prodajom preko društvenih mreža, budući da kupci hranu mogu naručiti preko Twittera ili Facebook Messengera. Rezultat – online prodaja sada generira 19% ukupnih prihoda, četiri puta više nego 2012. godine.

Među novim imenima nalazi se i The UPS Store, lanac poštanskih poslovnica, koje se su tijekom godina specijalizirale za niz poštanskih te kurirskih usluga, tako da danas pokrivaju pakiranje i slanje paketa, dostavu dokumenata, transport robe, printanje (posjetnica, flajera, brošura...), 3D printanje, pomoć malim biznisima (preporuka za knjigovodstvene, HR ili marketinške agencije, IT podrška...). Za brand koji prvi put ulazi među najbolje, The UPS Store zauzima prilično visoko, četvrto mjesto. Kada se, međutim, pogleda opseg usluga koje nude svojim klijentima i neobična, ali plodonosna logika u izboru lokacija za poslovnice (ljekarne, hoteli, trgovine bijele tehnike...), nije neobično što mreža konstantno raste. Danas imaju više od 4.500 poslovnica u Americi i skoro 5.000 u inozemstvu. Zanimljiv je podatak da su većinu novih poslovnica u protekle tri godine otvarali postojeći primatelji UPS franšize. To, zapravo, govori da – sustav funkcionira.

Brand koji se ove godine nalazi na sedmom mjestu postoji već 93 godine – Ace Hardware je lanac DIY dućana u kojima se prodaje sve za kuću, i to je vjerojatno jedan od razloga zašto za ovakvu vrstu biznisa ne postoje teška vremena – čak i u vrijeme recesije, kada se ne ulaže pretjerano u renoviranje, ljudi ipak moraju ulagati u održavanje kuće i kućanstva. Za Ace Hardware, svakako dobra prilika. Prošla je godina, potvrđuju u tvrtki, bila peta godina zaredom kako su otvorili više dućana (160) nego što su ih zatvorili (90). U ovom trenutku, imaju više do 4.300 poslovnica u Americi i oko 4.900 u drugim zemljama. Primatelji ove franšize uživaju, pak, veliku slobodu – barem što se uređenja trgovine i asortimana tiče – važno je samo da imaju "ono što mušterija želi".

Najveće iznenađenje na ovogodišnjoj listi nalazi se, zapravo, tek na devetom mjestu – među najuspješnije u svojoj kategoriji probio se lanac frizerskih salona za muškarce Sport Clips. I kako samo ime sugerira, radi se o "tematskim" salonima, uređenim u sportskom stilu, gdje mušterija, bez prethodnog zakazivanja može dobiti uslugu pranja kose, šišanje i masažu vrata, a da cijeli tretman ne traje dulje od 20 minuta. Specijalizacija i brzina osnovni su sastojci formule za uspjeh, kažu u tvrtki. Samo su tijekom prošle godine otvorili 150 novih salona. Sada imaju 1.625 poslovnica, sve u Sjevernoj Americi.

Mada na deseto mjesto, u sam vrh najuspješnijih američkih franšiza, ponovno ulazi RE/MAX, gigant među tvrtkama za posredovanje nekretninama. Ovo jest znak oporavka tržišta nekretnina u Americi, ali i znak da se klijenti radije okreću velikm, poznatim brandovima. Kuriozitet je da su 64% rasta u posljednjih godinu dana generirale poslovnice izvan američkog tržišta. RE/MAX, ipak, bilježi i rast broja poslovnica u Americi, pridodavši 104 franšize tijekom prošle godine. Pod ovim brandom sada djeluje 7.275 agencija diljem svijeta te više od 3.600 u Americi.

Koliko ih ima među nama?

Od 500 najuspješnijih američkih franšiza, u zemljama ove regije dobro su poznati i već godinama posluju McDonald’s (2), RE/MAX (10), InterContinental (40), Doubletree by Hilton (61), Hilton (74), Dale Carnegie Training (295), Cartridge World (449) i KFC (498). Franšizu ima i lanac brze usluge Subway (35), koji je otvorio restoran u Ljubljani, a nove partnere i dalje traži u Sloveniji i Hrvatskoj. Od 2015. u Hrvatskoj djeluje edukativna franšiza Bricks 4 Kidz (239), a primatelje franšize u svim zemljama regije aktivno traže i lanci restorana Dairy Queen (6), Denny’s (57) te Arby’s (205), kao i lanac igraonica s trampolinima Sky Zone (53) i distributer zaštitnih poliuretanskih premaza LINE-X (218).

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank