29.05.2017

Kuća začina, rasadnik inovacija

Tvrtka Šafram pod istoimenim brendom prodaje brojne začine, a prepoznatljivost je stekla po proizvodnji slatke i ljute začinske paprike. Surađuju s desecima kooperanata, konstantno ulažu u nova znanja, koja nesebično dijele s drugim proizvođačima.

Mirko Šafranko iz Zagreba cijeli je radni vijek proveo u trgovini i svojedobno je surađivao s tvrtkom Aleva iz Novog Kneževca iz Srbije, proizvođačem začinske paprike. Početkom devedesetih, zbog poznatih okolnosti, suradnja je prekinuta, a tržište Hrvatske ostalo bez začinske paprike. Tražeći rješenje i za vlastitu situaciju, budući da je ostao bez posla i primanja, došao je na ideju uvoziti začinsku papriku u rifunzi, pakirati je te prodavati pod brendom Šafram.
Tvrtku Šafram osnovao je 1991. kao obiteljsko poduzeće. Danas su vodeći proizvođač suhe začinske ljute i slatke paprike, ali su asortiman vremenom širili te se pod njihovim brendom prodaju brojni začini, kao i suho voće i povrće.
Arijana Šafranko, kći osnivača Mirka Šafranka, koja danas rukovodi tvrtkom, kaže da su na početku poslovanja suhu začinsku papriku uvozili iz Mađarske i Španjolske. – Međutim, problem u takvom načinu rada je bio što mi nismo uvijek mogli jamčiti kvalitetu te paprike jer su isporuke bile različite kvalitete. Tada smo zaključili da samo ukoliko sami proizvodimo, možemo jamčiti uvijek isti kvalitetu – objašnjava Arijana.

Šafram Fot. Šafram

Šafram kao primjer:
Za obiteljsku proizvodnju, uzgoj začinske paprike je dobra poslovna prilika.

Razmišljali su gdje bi mogli kupiti zemlju te se odlučili za Viroviticu jer je taj kraj poznat po uzgoju konzumne paprike. Naišli su na oglas zadruge koja je bila u stečaju te je odlučili kupiti. No, takav pothvat – proizvodnja začinske paprike – zahtijevao je mnogo veće investicije te su zatražili kredit i dobili ga, a povoljna je okolnost bila i to što je država subvencionirala kamatnu stopu. – Iako smo već radili nekoliko godina, teško je bilo sve isfinancirati vlastitim sredstvima. Postupno smo i iz kredita kupovali neophodnu opremu, među kojom su sušara, mlinovi, sterilizator, laboratorija za mikrobiologiju – objašnjava Arijana.

Proizvodnja začinske paprike temelji se na ugovorima s kooperantima. Tradicija uzgoja začinske paprike u Hrvatskoj, prema njenim riječima, nije postojala kao što je to slučaj u Vojvodini ili u Mađarskoj. Stoga su se na početku suočili s brojnim predrasudama poljoprivrednika koji nisu tako lako ulazili u uzgoj nove kulture i obično im je to bila usputna kultura kojom su se bavili. Zbog toga su željeli kooperantima unaprijed osigurati gotovo sve bez naknade – sjeme, gnojivo, preparate za tretiranje sadnica, čak i osiguranje. Njihova je obveza bila isporučiti tako uzgojenu papriku. – Htjeli smo biti maksimalna potpora, a da uložena sredstva refundiramo tek prilikom otkupa paprike. Naišli smo, međutim, na niz zlouporaba – obično ne bismo dobili dovoljne količine, bili smo na gubitku, a izgovori su bili razni. Odustali smo od takvog koncepta i danas oni od nas kupuju samo sjeme – kaže Arijana.

Foto: Šafram

Na pitanje koliko bi onda bilo moguće razviti franšizu u području poljoprivrede, ona misli da bi to, zbog nepovjerenja i nefer međusobnih odnosa, bilo jako teško. – U franšizingu je povjerenje između davatelja i primatelja franšize važno, a poučeni vlastitim iskustvom, ne vjerujem da bismo uspjeli u ovom području – ističe ona.

Bez obzira na to, Šafram se i danas trudi svojim kooperantima ponuditi maksimalna znanja kako bi dobili što bolje prinose. Zbog toga su započeli suradnju s mađarskim ZKI institutom od kojeg kupuju i sjeme. – Tvrtka Šafram posjeduje 3,5 hektara zemlje u svom vlasništvu i upravo smo tu zemlju koristili za eksperimentiranje u proizvodnji. S obzirom da postoje mnoge vrste začinske paprike, gledali smo koje su to sorte koje daju što bolje prinose u našim krajevima. Kroz našu kratku povijest, sadili smo vojvođanske i mađarske sorte paprike: Kaldom, Rubin, Karmin, HS-2, Szegedi 80 i mnoge druge. Posljednje dvije godine smo radili ogled i posadili novu vrstu hibridne začinske paprike po preporuci kolega iz Mađarske – zove se Palotás F1. Imali smo sjajne rezultate i mnogo veće prinose. Počeli smo je preporučati našim kooperantima, ali su ljudi opet bili nepovjerljivi, iako je i njihov i naš interes dobiti bolji prinos. Mi ih svakako ne bismo savjetovali da urade nešto što nije dobro. Sve dok nisu dobili besplatno sjeme od ZKI instituta da probaju tu vrstu, nisu željeli prijeći na nju. To isto govori o našem mentalitetu i izgradnji povjerenja o kojem sam pričala – kaže Arijana Šafranko i dodaje da i sami dosta ulažu u znanje putujući i razmjenjujući iskustva s kolegama koji su mnogo duže u ovom poslu.

Mi imamo jako lijepu suradnju s kolegama iz Vojvodine koji imaju mnogo dužu tradiciju uzgoja začinske paprike. Možda vam neće svi otkriti sve do sitnih detalja, ali razmjena znanja je dragocjena – dodaje ona.

Foto: Šafram

Za svoje kooperante organiziraju predavanja ne samo o uzgajanju začinske paprike, već i o propisima kojih se moraju pridržavati u okviru Europske unije te da se, primjerice, uporaba pesticida strogo nadzire. Tako organiziraju i Otvorene dane paprike, kada proizvođači dolaze na njihovo polje, gledaju kako oni to rade, dobivaju odgovore na sva svoja pitanja, razrješavaju nedoumice te na koncu, uvjeravaju se u rezultate.
Ukoliko im ne pomognete, oni su uglavnom prepušteni sami sebi, a kako je i nama u interesu da proizvode začinsku papriku, trudimo se da im prijenosom znanja pomognemo biti što bolji i zadovoljniji proizvodnjom. U početku ih je bilo jako teško nagovoriti jer ova kultura zahtijeva dosta ručnog rada i, kao što sam rekla, nije bilo iskustva, ali danas imamo 30 kooperanata te se nadam da ćemo ove godine uduplati taj broj – ističe Šafranko.

Od ove kulture se može pristojno zaraditi, tvrdi Arijana Šafranko, jer je polovica prihoda, zapravo, profit.
Računica je jednostavna, po hektaru se može dobiti 20 tona paprike, što je po našim otkupnim cijenama oko 7.000 eura. Polovica otpada na troškove, a polovica je zarada. Kolika će ona biti, ovisi, dakle, o veličini zemljišta na kojem se uzgaja, koliko obitelj ima članova, a koliko mora angažirati pomoćnih radnika. Mislim da je za obiteljsku proizvodnju ovo dobra poslovna prilika – kaže ona.

Začinska paprika čini 30 posto ukupnog prometa koji ostvari Šafram, ali oni u svojoj ponudi imaju i druge začine koje mahom uvoze: kurkuma, đumbir, češnjak, ali i sušeno voće i povrće (origano, peršin, razni začini iz Indije). Svoje proizvode prodaju u mnogim trgovačkim lancima, ali i izvoze u Austriju, Njemačku, Švicarsku, Nizozemsku, a najviše u zemlje okruženja – Sloveniju i Bosnu i Hercegovinu.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0
Kuća začina, rasadnik inovacija

Dosad nije bilo komentara na članak. Nek Tvoj bude prvi.

Forum 41 teme, 71 komentara

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank