13.11.2017

Od đevreka do jeansa

Turska, zemlja od gotovo 80 milijuna ljudi, također je veliko, perspektivno tržište franšiza. Više od 150 turskih brandova razvija franšiznu mrežu i u inozemstvu.

Zahvaljujući dobrim gospodarskim izgledima i velikom broju potencijalnih potrošača, Turska je posljednjih desetljeća postala i "poželjna destinacija" za franšizne sustave sa Zapada – prije svega iz područja brze hrane, modne industrije i kafeterija. Ova zemlja je u proteklih 15 godina privukla više od 180 milijardi dolara izravnih stranih investicija, od čega je jedan dio došao kroz franšize svjetski poznatih brandova. Iz SAD-a su to obično bili lanci brze hrane i kafeterija. Burger King, na primjer, otvorio je prvi restoran 1995. godine da bi danas imao oko 600 restorana diljem Turske. I franšizni gigant McDonald’s ima oko 200 restorana, a procjenjuje se da lanac kafeterija Starbucks ima oko 350 lokacija diljem Truske.

Tudors, Beograd Fot. Tudors Srbija

TUDORS je jedan od turskih brandova koji franšizu razvija u ovoj regiji

Iako se pokazala kao dobar domaćin svjetskim franšiznim brandovima, Turska je odnedavno i sama počela "lansirati" franšizne sustave u svijet – od hrane do namještaja i tekstila. Podaci Turske franšizne asocijacije (UFRAD) pokazuju da je više od 150 turskih brandova otvorilo franšizne poslovnice izvan matičnog tržišta, a da u ovom trenutku postoji 2.500 franšiznih lanaca s više od 60.000 poslovnica.

Franšizni sektor u Turskoj prošle je godine dostigao vrijednost od 43 milijarde dolara, dok se ove godine očekuje vrijednost od 50 milijardi dolara. Trećinu franšiznog tržišta u Turskoj čine inozemni brandovi. – Oslanjajući se na bogato iskustvo i znanje davatelja franšize, ovaj model daje investitorima i primateljima franšize podjednake šanse za uspjeh. Franšiza je ključno rješenje i za problem nezaposlenosti, dajući mogućnosti zapošljavanja svima, od običnih radnika do top menadžera – kaže predsjednik Turske franšizne asocijacije Mustafa Aydin, objašnjavajući zašto se franšizing u Turskoj usvaja kao djelotvoran model razvoja poslovanja. Osim toga, kazao je, financijska kriza nije negativno utjecala na franšizni sektor. Naprotiv, tijekom krize, franšizno je tržište zabilježilo rast.

Turske franšize za cijeli svijet

Među najvećim turskim brandovima koji su poslovanje proširili kroz franšizing nalazi se Simit Sarayi, lanac pekarnica koji je počeo s radom 2002. godine. Trenutačno, ovaj brand ima oko 400 pekarnica u 20 zemalja, od SAD-a do Saudijske Arabije, gdje je brand nedavno otvorio 34. trgovinu. Od ove godine Simit Sarayi lanac svojih pekarnica razvija i u Srbiji, a snažnu ekspanziju zabilježio je i u Velikoj Britaniji. U prošloj godini vrijednost izvoza ove tvrtke iznosila je 100 milijuna dolara, dok je cilj za ovu godinu 200 milijuna dolara.

Strateški partner i jedan od najvećih primatelja Simit Sarayi franšize je saudijska tvrtka Fawaz Alkohair Group, koja od srpnja ove godine ima i deset posto udjela u vlasništvu turskog lanca. Inače, Fawaz Alkohair Group je primatelj master franšize ovog branda za zemlje Bliskog istoka. Sporazum je potpisan 2014, a tvrtka je u međuvremenu otvorila 50 poslovnica na Bliskom istoku i Sjevernoj Africi. Prema ugovoru, tvrtka bi u naredne četiri godine trebala otvoriti još 250 Simit Sarayi pekarnica u toj regiji.

Mavi Jeans, modni brand osnovan 1991. godine, poslovanje razvija u SAD-u, Kanadi, Njemačkoj, Australiji, Rusiji i Nizozemskoj. Da je ovo ozbiljna tvrtka, pokazuje i to što je nedavno počela trgovati na istanbulskoj burzi (BIST 100). Najveće i najreprezentativnije trgovine ima u New Yorku, Vancouveru, Berlinu i Frankfurtu, djeluje u 50 zemlja, a odjeća ovog branda prodaje se na 5.000 lokacija.

Najveći turski brand namještaja Doğtaş Mobilya, osnovan prije 44 godine, djeluje u Europi, Bliskom istoku i središnjoj Aziji. Brand ima 29 trgovina u Saudijskoj Arabiji, Jordanu, Austriji, Švicarskoj, Kazahstanu i drugim zemljama.

Nusret Gökçe, poznatiji kao Salt Bea, kuhar i vlasnik steakhouse restorana Nusr-Et, proslavio je taj brand po specijalnom načinu spremanja mesa, ali prije svega po načinu soljenja. Odatle i nadimak Salt Bea. Gökçe je poslovanje započeo otvorenjem restorana u elitnom kraju Istanbula, međutim, kulinarske majstorije ovog turskog šefa, koji je u međuvremenu postao i internet senzacija, stigle su i u Dubai, a početkom ove godine i u Abu Dhabi, dok je u planu da se Nusr-Et otvori u New Yorku, Londonu i Dohi.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank