13.08.2014

Tržište koje obećava

Istraživanja pokazuju da je tržište auto-dijelova u Europi i svijetu u porastu, a stručnjaci potvrđuju da je ova industrija pogodna i za razvoj putem franšizinga.

Europsko tržište auto-dijelova vrijedno je 100 milijarde eura, ako se uzmu dobavljač dijelova od Irske do Rusije, pokazuje posljednje istraživanje koje je objavila konzultantska kuća Frost & Sullivan. Prihodi godišnje rastu 2,4 procenta i može se reći da se industrija kompletno oporavila od krize u koju je zapala 2009. i 2010. godine. U narednim godinama, rast diljem Europe bit će potaknut rastom prodaje automobila u Istočnoj Europi – prije svega u Poljskoj i Rusiji – ali i većom potražnjm za uslugama popravki i održavanja automobila, čija se starost povećava i u Zapadnoj Europi. 

Vulco, auto-delovi Fot. Vulco/Facebook

Od lanaca koji posluju franšizno, jedino je Vulco rasprostranjen regionalno, a pod tim brandom posluju vulkanizeri u Hrvatskoj, Sloveniji, Srbiji i Makedoniji. U Hrvatskoj, pod markom Vulco posluju 42 franšizna partnera.

Trendovi su u ovom pogledu slični i u Sjedinjenim Američkim Državama. Naime, starost automobila raste čak i na tom tržištu, i sve veći broj ispitanika u raznim istraživanjima kaže da automobile zadržavaju dulje nego ranije, što znači i da se prosječna starost automobila povećava. Zbog svega toga ne čudi što Franchise Times, jedan od vodećih časopisa o franšizingu, sugerira poduzetnicima razmotriti uzimanje neke od franšiza iz ove oblasti, budući da je riječ o industriji vrijednoj milijarde dolara. 

Među franšiznim liderima u ovoj oblasti u svijetu je svakako tvrtka NAPA iz SAD, koja je osnovana 1931. pod okriljem Nacionalne asocijacije auto-dijelova. Oko 91 posto do-it-yourself klijenata prepoznaje ovaj brand. Mrežu čini više od 6.000 trgovina diljem Amerike. 

Trend franšiznog širenja u ovom području postoji i u zemljama ove regije, a među franšiznim lancima nalaze se domaće i inozemne tvrtke. Od modela poslovanja zastupljene su klasične trgovine auto-dijelova, sustavi koji objedinjuju servise i maloprodaju, kao i sustavi kojima je usluga, odnosno, popravak automobila primarna.

Franšize u Hrvatskoj

Od lanaca koji posluju franšizno, jedino je Vulco rasprostranjen regionalno, a pod tim brandom posluju vulkanizeri u Hrvatskoj, Sloveniji, Srbiji i Makedoniji. U Hrvatskoj, pod markom Vulco posluju 42 franšizna partnera, Sloveniji 44, Srbiji 45, a u Makedoniji sedam. Tvrtka Vulco je multinacionalni franšizni lanac vulkanizera u vlasništvu koncerna Goodyear i prisutan je i u zemljama zapadne Europe, ali i u zemljama zapadne Afrike – također kroz franšizu. 

Među domaćim lancima, malo obiteljsko poduzeće – Tokić autodijelovi – preraslo je u ozbiljan franšizni sustav. Samo u ovoj godini ovom lancu trgovina auto-dijelovima pridružilo se pet partnera – u Novskoj, Dubrovniku, Virovitici, Drnišu i Đakovu. Tvrtka je osnovana 1990. Ovlašteni je uvoznik i distributer 135 najpoznatijih svjetskih proizvođača dijelova za sve vrste osobnih i teretnih automobila, navodi se na službenom portalu tvrtke. Franšizni model poslovanja uvodi se 2005, a danas zajedno s franšiznim partnerima mreža broji 100 maloprodajnih prodavaonica diljem Hrvatske i Bosne i Hercegovine. 

U Hrvatskoj se kroz franšizu razvija i AH servis, u vlasništvu tvrtke Auto Hrvatska Autoservisi, koji nudi ujedno servisiranje, ali i prodaju auto-dijelova. Kako se navodi na zvaničnom portalu, mrežu trenutno čini 41 prodajno-servisni centar.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank