Američke franšize traže poduzetne
Bez obzira na veličinu i razvijenost tržišta u Sjedinjenim Američkim Državama, pojedini nacionalni franšizni sustavi – poput lanaca McDonald's, 7-Eleven ili KFC – najveći broj franšiznih poslovnica imaju, zapravo, na inozemnim tržištima. Te tvrtke su s vremenom postale sinonimi za franšizing, zaslužne i za to što se franšizni vid poslovanja proširio gotovo na sva tržišta svijeta.
Među 200 najuspješnijih globalno rasprostranjenih američkih franšiza nalaze se, sasvim očekivano, već spomenuta imena, a predvodi ih trgovinski lanac 7-Eleven s neprikosnovenih 45.000 franšiznih poslovnica van Amerike.
Nedavno je, naime, objavljena lista Top Global Franchises američkog časopisa Entrepreneur – rangirano je 200 najuspješnijih američkih franšiza koje aktivno rade na širenju franšizne mreže na inozemnim tržištima. Ova "specijalizirana" lista sastavljena je na temelju Entrepreneurove godišnje liste 500 najuspješnijih franšiznih sustava (Entrepreneur 's 2014 Franchise 500®), a kao osnovni kriterij, uzeta je činjenica da tvrtke traže nove primatelje franšize izvan Sjedinjenih Država, te da već imaju najmanje pet uspostavljenih franšiznih poslovnica u inozemstvu. Kad se uzmu u obzir i drugi relevantni pokazatelji* – veličina sustava, tempo rasta, financijska moć i stabilnost sustava – 7-Eleven je uspio dvije godine zaredom biti na samom vrhu ove liste.
Popis 200 najuspješnijih američkih franšiza koje se šire internacionalno pokazuje, međutim, da mrežu na globalnoj razini konstantno razvijaju brendovi iz područja ugostiteljstva i gastronomije, kojih je i najviše – 20% rangiranih brandova su, zapravo, restorani, picerije, fast-food koncepti, barovi za prodaju sendviča, smrznutog jogurta i drugih poslastica. Među prvih deset, ima ih čak šest; među prvih dvadeset – deset: Pizza Hut (2), Subway (4), McDonald's (5), Baskin-Robbins (6), KFC (8), Hardee's (10), Diary Queen (12), Papa John's (15 ), Dunkin' Donuts (18) i Denny's (20).
Od tih sustava, najveći broj franšiznih poslovnica van Amerike imaju franšizne "ikone" McDonald's (16 tisuća) i Subway (15 tisuća), a zatim i dva lanca u vlasništvu tvrtke YUM! Brands – KFC (9.500) i Pizza Hut (5.600). To ih, međutim, ne sprečava da i dalje šire mrežu. Pizza Hut i Subway, da podsjetimo, aktivno traže primatelje franšize i u zemljama ove regije – Hrvatskoj i Sloveniji.
Ova lista, s druge strane, ukazala je i na to da veliki broj uspješnih franšiza dolazi iz oblasti hotelijerstva, čišćenja, edukacije, fitnessa i brige o starijim osobama. To su ujedno franšizni sustavi za koje vlada veliko interesovanje na stranim tržištima. Udio ovih brendova na listi kreće se od 8,5% (hoteli), preko 7% (usluge čišćenja) do 6% (edukativni koncepti), odnosno, 3% (fitness koncepti i briga o starijim osobama).
U najuspješnije hotelijerske franšize spadaju lanac jeftinih hotela Super 8 (9), zatim International Hotel Group (27), Hampton Hotels (33), Days Inn (34), Radisson (35) - koji trenutno imaju između 90 (Hamptons), do 730 (Super 8) ili čak 1.500 poslovnica (IHG) van Amerike.
Najbolje kotirana franšiza koja pokriva najrazličitije usluge čišćenja je Jan-Pro Franchising (16), koja u ovom trenutku ima oko 1.400 franšiznih jedinica van Amerike – ali, najviše u Kanadi (skoro 1.300). Najuspješnija edukativna franšiza je Kumon (28), lanac škola za unapređenje matematičkih vještina i sposobnosti čitanja i razumijevanja teksta, sa skoro 24.000 franšiznih centara diljem svijeta. Najbolja fitness franšiza je Anytime Fitness (7), ujedno i franšiza br. 1 u Americi (prema godišnjoj listi 500 najuspešijih) – s više od 650 klubova izvan Amerike, dok područje brige o straijim osobama predvodi sustav Home Instead Home Care (19) sa 400 franšiznih agencija na stranim tržištima.
Neki od ovih franšiznih sustava uspješno posluju i na ovim prostorima. Među njima su dobro poznati Subway, McDonald's, KFC, Sixt, Sign-A-Rama, IHG, RE/MAX, Doubletree by Hilton, a kako smo spomenuli, Pizza Hut i Subway u ovom trenutku traže poduzetne, potencijalne primatelje franšize iz Hrvatske i Slovenije,.
* Magazin Entrepreneur svake godine objavljuje Listu 500 najuspješnijih američkih franšiznih sustava. Tvrtke se rangiraju na temelju niza kriterija koji uključuju i financijske izvještaje, veličinu franšizne mreže, iznos početne investicije, starost tvrtke, broj godina u franšizingu, postotak raskinutih ugovora.
pročitajte članke
Bez licenciranja nema franšizinga. No, iako su vrlo slični, ova se dva modela poslovne suradnje u nekoliko detalja značajno razlikuju.
Još jedan američki lanac brze prehrane ulazi na europsko tržište. Što nudi Slim Chickens te za koja su tržišta zainteresirani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Jubilarno 20. izdanje najvećeg sajma franšiza u Centralnoj i Istočnoj Europi rezervirano je za kraj listopada. Varšava će ponovno ugostiti 150 tvrtki koje traže buduće poslovne partnere – primatelje franšize.
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Najčitanije
Škola brzog čitanja i mudrog učenja ulazi na tržište Slovenije. Masterfranšizeri Helena i Hrvoje Tkalčić otkrivaju uvjete za uzimanje franšize.
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Franšizni sustav KiDS Escape Room proširio je tijekom ove godine franšiznu mrežu u Hrvatskoj. Na mapi poslovnica su sada i dječiji escape roomovi u Splitu i Puli.
Franšiza je oblik suradnje između neovisnih poduzetnika. Franšizodavac nudi svoj "know-how" i brand, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primatelja franšize, koji tom naknadom stječu pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Popularno na forumu
In memoriam
Don’t be deceived by different testimonies online that is most likely wrong. I have made use of several LOVE SPELL CASTER options that got me disappointed at the end of the...
Modeli širenja na inozemnim tržištima
Dobar dan, moj upit o tome kako dobiti stambeni kredit za nekretninu započeo je pozivom, nazvao sam Davidson Albert Company, danas sam jako sretan i Bog blagoslovio Davidsona...
In memoriam
Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un gol astăzi și să fiți printre norocoșii...
In memoriam
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Top 100 franšiza na svijetu
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Dodijeljene franšizne nagrade u Hrvatskoj
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Franšiza, partnerstvo ili potpuno samostalno?
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Modeli širenja na inozemnim tržištima
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...