17.12.2014

Deset najuspješnijih

Uz objavljivanje godišnje liste najuspješnijih franšiznih sustava u Americi, magazin Entrepreneur izvojio je i predstavio tvrtke koje ulaze u prvih deset.

Tradicionalno, u svom siječanjskom izdanju američki magazin Entrepreneur objavljuje Listu 500 najuspješnijih franšiznih sustava u Americi. Ove će godine to biti 36. put u povijesti magazina, a među deset najboljih, ušli su sustavi iz šest različitih branši. Tko je sve u vrhu, kakve strategije leže u osnovi uspjeha ovih tvrtki te kakvi su im ciljevi za narednu godinu, otkriva Entrepreneurov pregled deset najuspješnijih franšiza.

1. Hampton Hotels

Foto: Daniel Oines/Flickr

Hampton se ove godine nalazi na samom vrhu i ovo će biti četvrti put za posljednjih pet godina da je na prvom mjestu. Hotelski lanac, kako piše Entrepreneur, svoj renome gradi inzistiranjem na svojevrsnoj "kulturi gostoljubivosti" koja se njeguje u Hampton hotelima diljem svijeta. Međutim, iako se gostoljubivost u hotelijerskoj branši podrazumijeva, Hampton se izdvojio i po specifičnim detaljima: dobro opremljenim sobama s mnoštvom uređaja, jamstvom o "čistom krevetu i posteljini" te politici o bespogovornom vraćanju novca u slučaju otkazivanja aranžmana. Svoju je kulturu Hampton, međutim, proširio i izvan matičnog tržišta i to je jedan od ključnih čimbenika uspjeha. Prošle je godine lanac otvorio nove hotele u Velikoj Britaniji, Poljskoj i Rusiji, tako da sada ima mrežu od skoro 2.000 hotela u 16 zemalja. U sljedećih nekoliko godina planiraju otvoriti 400 hotela samo u Kini.

2. Anytime Fitness

Prije desetak godina malo je tko znao za Anytime Fitness. Prošle je godine, međutim, ovaj sustav dospio na sam vrh liste 500 najuspješnijih franšiza, a to što se ove godine nalazi na drugom mjestu, ne umanjuje njegova postignuća. Uostalom, za Anytime Fitness 2014. bila je najuspješnija godina do sad – još početkom godine službeno su imali 2 milijuna klijenata, da bi kasnije otvorili skoro 350 klubova, što znači da sedmu godinu zaredom uspijevaju ostvariti plan o 300 novih jedinica. Pod imenom Anytime Fitness danas radi 3.000 klubova, a pored američkog tržišta, klubove imaju u još 20 zemalja. Planovi za narednu godinu ostaju isti – otvoriti novih 350 jedinica te "dogurati" do prihoda od milijardu dolara (koji je, inače, u 2014. iznosio 900 milijuna dolara).

3. Subway

Foto: FaceMePLS/Flickr

U vrijeme objave ovog članka, na web-stranicama Subwaya, najvećeg fast-food lanca svijetu, stojalo je da Subway ima 43.804 restorana u 108 zemalja. I pored ovako razvijene mreže, kako navodi Entrepreneur, tvrtka već planira otvoriti dodatnih 8.000 restorana u Americi te nastaviti sa međunarodnom ekspanzijom. Subway, da podsjetimo, u ovom trenutku traga i za primateljima franšize u Sloveniji i Hrvatskoj. Međutim, ono što Subwayu omogućuje širenje nevjerojatnim tempom jeste i to što su restorane počeli otvarati na netipičnim mjestima – tako se, pored trgovačkih centara i lokacija u prometnim dijelovima grada, Subway može naći i u objektima trgovinskog lanca Walmart, ali i u bolnicama. Drugi faktor uspjeha, pak, dolazi iz želje da ugode kupcima stalnim uvođenjem novih, maštovitijih i – povoljnijih – stavki u jelovnik.

4. Jack in the Box

Ovaj lanac brze prehrane iz San Diega prvi se put ove godine našao na listi najuspešnih američkih franšiza, a pravo iznenađenje je i to što je odmah ušao među prvih deset. Iako postoji više od pola stoljeća, tek su prije desetak godina počeli otvarati restorane i dalje od zapadne obale Sjedinjenih Država. U to vrijeme, samo 25 posto svih restorana bilo je u rukama primatelja franšize – danas, čak 80 posto od 2.250 restorana rade pod franšizom. Za razliku od drugih, mnogo poznatijih restorana brze usluge u Americi, Jack in the Box imao je oduvijek vrlo širok i raznolik jelovnik – od hamburgera, preko takosa do pohanih rolnica sa povrćem. U 2014. uveo je čak i buritose i "kroasan krafne" (krafne od lisnatog tijesta).

5. Supercuts

Foto: Mike Mozart/Flickr

Mreži frizerskih salona Supercuts samo se prošle godine pridružilo 144 novih primatelja franšize koji su otvorili 124 nova salona. To znači da pod brendom Supercuts u ovom trenutku u Americi djeluje više od 2.500 salona. Pored toga, većina novih primatelja franšize, kako objašnjavaju u tvrtki, uopće nisu ljudi iz struke i nisu do sada radili ili vodili frizerski salon. Zanimljivo je da je ekspanzija uslijedila nakon što je tvrtka prije dvije godine dovela nove ljude na čelne pozicije, a oni su fokus ponovno pomaknuli na razvoj. Kako kažu u tvrtki, nove primatelje franšize privukle su čvrste osnove i razrađen franšizni sustav, a sa ekonomskim oporavkom, vjeruju da će se ekspanzija, na isti način, nastaviti i u narednoj godini.

6. Jimmy John’s Gourmet Sandwiches

Foto: Nicholas Eckhart/Flickr

Sendviči koje nudi ovaj lanac restorana, kako kažu u tvrtki, sigurno nisu najbolji na svijetu. Pored toga, lanac rijetko kad uvodi "posebne ponude", a još rjeđe mijenja stavke na izborniku. Međutim, ono što Jimmy John's čini specifičnim jest nevjerojatno brza usluga – sekunde su u pitanju. Kao jedna od najbrže rastućih franšiza, Jimmy John's među prvih deset ušao je tek prošle godine. U međuvremenu, otvorili su 300 novih jedinica i tako proširili mrežu na 2.100 restorana. Novih 300 bi trebali otvoriti i naredne godine. Najzanimljiviji je podatak to da su 80 posto novih restorana otvorili – postojeći primatelji franšize.

7. Servpro

Već 46 godina Servpro nudi najrazličitije usluge čišćenja – od pranja tepiha do dezinfekcije i čišćenja prostora nakon prirodnih nepogoda (poplava, požar, tornado). Imaju skoro 1.700 franšiznih jedinica. Tvrtka, pored toga, konstantno radi na osuvremenjivanju tehnika čišćenja, a posljednja je inovacija u nizu DryBook – softwer koji omogućuje radnicima precizno primjeniti sve standardizirane tehnike sušenja, nakon čega rezultate šalju u bazu podataka, koja se kasnije koristi za poboljšanje procesa restauracije. Klijenti, vlasnici kuća i prostora koji se restauriraju, također mogu pratiti web-stranicu "Here to Help Connection" i vidjeti koliko je vremena potrebno ili ostalo za čišćenje. Ove je godine Servpro svojim primateljima franšize predstavio i nove komore za sušenje koje se mogu iskoristiti za restauraciju oštećenih dokumenata, fotografija ili zdravstvenih kartona.

8. Denny’s

Denny's, lanac restorana u američkom stilu, protekle je godine otvorio tek 40 novih jedinica, tako da sada ima oko 1.710 restorana. Tvrtka je, naime, najviše energije utrošila na promjene u meniju. Jedna od ekstravagantnijih ponuda bila je, recimo, ona iz restorana u New Yorku iz Financijskoga distrikta, gdje je Denny's za 300 dolara služio doručak za dvoje – uz koji se dobivala i boca šampanjca Dom Pérignon. Što se međunarodne ekspanzije tiče, Denny's je objavio da će u narednih deset godina biti otvoreno 30 restorana u devet zemalja Bliskog istoka.

9. Pizza Hut

Hrabri novi meni, Pizza Hut

Foto: Pizza Hut

I pored toga što se u posljednjih nekoliko godina na američkom tržištu pojavilo nekoliko novih lanaca pizzerija, Pizza Hut je i dalje najveći i najozbiljniji igrač, s više do 15 posto udjela u ovom sektoru. Protekle su se godine fokusirali na razvoj "manjih formata", pizzerija s uslugom dostave na kućnu adresu i pizza "za ponijeti". Otvorili su oko 100 novih jedinica na matičnom i 300 na internacionalnim tržištima. Pizza Hut također primatelje franšize traži u Hrvatskoj i Sloveniji.

Ključne su se promjene u ovoj godini dogodile nedavno. Tvrtka je u studenom predstavila novi logo, izgled restorana i dizajn uniformi, ali i potpuno novi izbornik, koji bi trebao osigurati nevjerojatno veliki broj kombinacija. Pizza Hut ove je godine ponudila i Skinny Slices, trokute pizze sa manje od 250 kalorija.

10. 7-Eleven

Foto: Mike Mozart/Flickr

Trgovački lanac 7-Eleven zapravo je američki franšizni sustav s najviše poslovnih jedinica izvan matičnog tržišta – ima više od 54.500 poslovnica diljem svijeta. Pored novih 330 jedinica koje su otvorene protekle godine u Sjedinjenim Državama i Kanadi, lanac planira isto toliko otvoriti i sljedeće godine. Dinamičan razvoj omogućuje i to što je ponuda u 7-Eleven trgovinama nešto specifičnija u usporedbi s klasičnim "dućanima iz susjedstva", budući da nude širok izbor ne toliko skupih, ali vrlo kvalitetnih proizvoda privatnih robnih marki –od piva i vina do baterija. Razliku unosi i to što u ponudu ulaze kuhana hrana te zdraviji obroci.

Izvor: Entrepreneur

 

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank