05.04.2016

Dobri primjeri iz Poljske:
Tržište franšiza raste

Prema izvještaju koji je ovih dana objavila konzultantska kuća PROFIT system, u Poljskoj posluje čak 1.114 franšiznih sustava, koji imaju više od 68.400 poslovnih jedinica.

Izvještaj „Tržište franšiza 2016“ pokazuje da je franšizing i dalje jedan od osnovnih načina razvoja malih poduzeća u Poljskoj, kojim su do sada osigurana radna mjesta za 460.000 ljudi.

Grafikon, rast broja franšiznih sistema u Poljskoj Fot. PROFIT system

Broj franšiznih sustava u Poljskoj
Stručnjaci predviđaju da će se trend rasta na tržištu franšiza održati. Do kraja 2016. broj bi se sustava mogao povećati na 1.170, a broj franšiznih jedinica na 71.000

Tijekom 2015. među  „novim igračima“ našao se 121 brend, dok se 69 franšiznih sustava povuklo s tržišta – što znači da je poljsko tržište franšiza postalo bogatije za 52 franšizna brenda. Trenutačno, u Poljskoj radi 1.114 sustava. Velika većina njih (gotovo 80%) domaći su brendovi, u čijim se mrežama nalazi 86% svih franšiznih poslovnica. Prošle se godine povećao i njihov broj – kako je pridodano 2.500 trgovinskih i uslužnih jedinica, tako u ovom trenutku u Poljskoj ima više od 68.400 franšiznih poslovnica. Većina franšiznih sustava dolazi iz područja ugostiteljstva – 176. Najveći broj primatelja franšize također imaju sustavi iz područja ugostiteljstva, te trgovinski lanci – među njima nalazi se 156 brendova koji grade mrežu od 36.000 franšiznih poslovnica.

– Franšizing je posljednjih godina postao jedan od najčešćih modela za širenje opsega poslovanja u Poljskoj – potvrđuje Anna Smolińska, glavni urednik portala Franchsing.pl. – S druge strane, privlačan je i za potencijalne primatelje franšize, jer u Poljskoj mnogi ljudi sanjaju o vlastitoj tvrtki, ali većina oklijeva samostalno ući u poduzetništvo, jer smatraju da je rizik prevelik. Uzimanje franšize – koje podrazumijeva osnivanje i vođenje tvrtke, ali pod okriljem uhodanog i dokazanog sustava – značajno smanjuje spomenuti rizik – objašnjava ona.

Na tržištu franšiza u Poljskoj primjetni su i novi trendovi. Do sada je franšiza bila povezana s klasičnim trgovinama i uslužnim punktovima „u stvarnom vremenu i prostoru“. Sada, međutim, sve više franšiznih lanaca nudi mogućnost kupnje on-line. Davatelji franšize kreiraju jedinstvenu, centralnu platformu za on-line kupnju, a realizaciju narudžbe i dostavu, ostavljaju primateljima franšize zaduženim za područje iz kojeg se klijent javio. Ovo rješenje uspješno primjenjuje lanac picerija Telepizza, te trgovački lanac Intermarché, gdje kupac, robu naručenu preko interneta, može podići ili u odabranoj "drive-thru" trgovini ili u bilo kojem lokalnom Intermarché supermarketu.

Koliko košta franšiza?

Inicijalni troškovi za pristupanje franšiznom sustavu kreću se od nekoliko stotina do nekoliko stotina tisuća eura. Prema riječima stručnjaka tvrtke PROFIT system, prosječna investicija za pokretanje franšizne poslovnice (osim hotela) iznosi nešto više od 35.000 eura, to jest oko 160.000 zlota. Međutim, davatelji franšize posljednjih godina sve više rade na optimizaciji sustava kako bi iznos početnih investicija bio manji. Pojedini primjeri pokazuju da se može uštedjeti i primjenom novih rješenja za skladištenje robe (lanac za uređenje doma Komfort), sufinanciranjem pri kupnji opreme (Alior banka), optimizacijom prodajnog prostora (lanac za uređenje doma DDD) ili pronalaženjem alternativnih izvora financiranja (Setka bar) . Pojedini su davatelji franšize spremni biti jamci za otplatu kredita primatelja franšize (Les Mousquetaires).

Ukupan broj ljudi koji rade u franšiznim sustavima u Poljskoj iznosi 460.000. Tvrtke koje posluju po principu franšize najčešće su male obiteljske tvrtke, koje u prosjeku zapošljavaju 5-6 ljudi. Franšizing je, pokazuje izvještaj, jedan od osnovnih pokretača razvoja malih i srednjih poduzeća.

Što se predviđa?

Stručnjaci tvrtke PROFIT system i urednici portala Franchising.pl očekuju da će se trend rasta na tržištu franšiza održati. Do kraja 2016. broj bi se sustava mogao povećati na 1.170, a broj franšiznih jedinica na 71.000. Treba imati na umu da u ovome trenutku na poljskom tržištu posluje i više od 100 domaćih i stranih sustava koji tek traže svoje prve primatelje franšize.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0
Dobri primjeri iz Poljske:Tržište franšiza raste

Dosad nije bilo komentara na članak. Nek Tvoj bude prvi.

Forum 40 teme, 70 komentara

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank