31.10.2013

Pet koraka do sustava

Sve više tvrtki razmišlja o vlastitom franšiznom sustavu - o pokretanju svoje franšize. Da li je to uvijek realno? Predstavljamo Vam pet koraka koji će Vam pomoći da to ustanovite.

Konkurencija koja vlada na franšiznom tržištu je izuzetno jaka - konkurenti će vam biti ne samo drugi franšizni sustavi iz iste branše, već i svi biznisi iz branše. Kupci danas sigurno imaju veliki izbor, veći nego ikad prije, a biznis, samim tim, veći izazov. Stoga, potrebno je biti spreman za ovako konkurentno okruženje. Točnije, ulazak u franšizing treba biti promišljen i pripremljen proces. Slijede neka od pitanja na koje valja odgovoriti prije no što uđete, ali i kada počnete formirati franšizu.

1. Pažljivo procijenite vlastiti posao

Koliko dugo poslujete?
Ideja franšiznog poslovanja temelji se na činjenici da davatelj franšize daje, odnosno, prenosi franšizoprimcu poslovni model razvijen na temelju vlastitog iskustva. Za stjecanje takvog iskustva potrebno je da vaš posao, ili točnije, bar jedna "pilot" jedinica, djeluje i postoji najmanje 12 mjeseci. Za vrijeme kraće od toga teško da biste uspjeli "verificirati" vlastitu poslovnu ideju, a posebno bi bilo teško provjeriti na koji način se vaša ponuda proizvoda ili usluga nosi s konkurencijom i koliko, zapravo, ovisi o trenutnim trendovima ili sezonskim poremećajima.

Da li je posao isplativ?
Što ste dulje u poslu, to ćete imati više točnih podataka i znanja o samim troškovima poslovanja i o prihodima koje donosi - a samim tim, i o isplativosti posla. Steći ćete i određena iskustva: koja je najbolja sezona za pokretanje posla, recimo. Ali ćete, prije svega, biti u situaciji da bolje napravite poslovni plan i financijske pretpostavke isplativosti za buduće primatelje. Dakle, posao mora biti isplativ da bi se radio razvoj franšize. A poželjno je imati što bolju sliku o tome koliko je posao točno isplativ.

Koliko i na koji način je koncept jedinstven?
Dobro je da posao sadrži nešto što ga čini različitim od ostalih konkurenata na tržištu. Ova jedinstvenost može biti proizvod ili usluga, ali to nije neophodno. To može biti i način na koji se posao oglašava, recimo. Ili, pak, poseban način na koji se uslužuju kupci, odnosno, klijenti. Ali sve vrijeme trebate imati u vidu da svaka jedinstvenost može biti i prepreka razvoju: teže ju je "kopirati" i prenijeti primateljima kao dio poslovnog modela, ako je komplicirana. Stoga, trebate stremiti jednostavnim, ali prenosivim jedinstvenim rješenjima. Najbolji franšizni koncepti su oni koji se jednostavno implementiraju!

2.Šta se nudi primateljima?

Logo
Kreiranje franšiznog sustava, a kasnije i franšizne mreže, podrazumijeva jednoobraznost: svi posluju pod istim brandom, to jest, imaju isti logo/znak po kome će sustav postati prepoznatljiv. Ovo usvojite kao vrlo važan princip uspostavljanja sustava: dobar dizajn je ključ za kasniji uspjeh. Neophodno je napraviti ne samo logo, već i dizajn eksterijera i interijera budućih poslovnih jedinica. Pritom, ne treba zaboraviti ono što mora pratiti dizajn: pravo. Provedite sve mjere zaštite intelektualnog vlasništva - zaštitite logo (žig) i uredite način korištenja vlastitog vizualnog identiteta.

Know-how
Ključni zadatak franšizinga je prijenos poslovnog modela i znanja neophodnog za obavljanje posla - primatelju franšize. Što je prijenos sveobuhvatniji, to je sustav uspješniji. No, ovaj prijenos trebate vršiti pažljivo - to jeste ključ vašeg uspjeha, ali i osnovna vrijednost koju posjedujete. Dakle, prijenos znanja trebate izvršiti pažljivo i na način koji omogućuje povjerljivost i zaštitu od kasnije potencijalne zlouporabe vašeg znanja. Prenijeto znanje treba biti dostupno samo primatelju - ne i drugima izvan buduće mreže. I ponovo: prijenos know-how- a danas doista mora biti sveobuhvatno: od znanja o prodaji roba ili usluga, preko menadžment prakse, načina ophođenja s klijentima i formiranja odnosa s klijentima, do administrativnih i tehničkih znanja, financijskih procedura...

Obuka
Kao i u svemu - znanje bez prakse i obuke je najčešće "mrtvo slovo na papiru". Dobra obuka je od suštinske važnosti za buduće primatelje. Ona će, uostalom, biti jedan od elemenata na temelju kojih će kandidati suditi franšiznom sustavu. Vi, kao davatelj franšize, morate pružiti početnu obuku i primatelje time uvesti u posao. Ali to nije dovoljno: poželjno je da obuka bude permanentna, da unaprijed uspostavite mehanizme kojim ćete svako novo znanje ili izmjenu u sustavu moći preneti primateljima. Obuka za nove proizvode i usluge je, svakako, nešto što pravi razliku u odnosu na konkurenciju i čini primatelje boljim dijelom mreže.

Potpora
Primatelji računaju na potporu - pa čak i kada postanu "veterani" u sustavu. Za početak, očekuju potporu u odabiru lokala i/ili lokacije za posao. Vaše iskustvo je tu vrlo značajno - posebno u onom dijelu koji se tiče zadovoljenja "tehničkih" pretpostavki za posao. Ali se potpora tu nikako ne okončava: najbolji sustavi su, praktički, stalno na raspolaganju primateljima - daju savjete kako organizirati oglašavanje, promocije, kako obučavati zaposlenike, kako izložiti novu robu...

3. "Procijenite" buduću suradnju

Neophodne investicije
Čim počnete razmišljati o franšiznom sustavu, morate početi i analizirati. Potrebno je napraviti analizu profitabilnosti projekta, ali ne samo iz vlastite vizure, već to trebate učiniti i iz kuta budućeg primatelja. Potrebno je znati koliko primatelj treba investirati i koliko vremena će mu biti potrebno da takvu investiciju isplati.

Franšizne naknade
Nisu samo investicije ono što primatelji trebaju znati: tu su i naknade koje će vam plaćati. Obično se u franšizingu definiraju dvije naknade: ulazna - koju primatelj plaća pri ulasku u sustav; i redovita - ona koju plaća tijekom poslovanja. Redovita naknada se najčešće definira kao mjesečna, ali to nije isključivo pravilo. Može biti fiksna ili, pak, varijabilna - ovisno o prometu, recimo. Nerijetko, sustavi definiraju i tzv. naknadu za marketing - onda kada se posebno želi istaći vrijednost promocije franšiznog sustava. A, opet, ova naknada, jednostavno, može biti i dio redovite naknade. Treba imati u vidu: sloboda kreiranja naknadi jeste na vama, ali je ključ u odmjerenosti. Primatelji trebaju biti u stanju da zarade toliko da mogu pokriti naknade i ostvariti dovoljno primamljiv profit.

4. Kreirajte franšizni paket

Kada su sve prethodne tri pretpostvake ispunjene ili zadovoljene, možete početi s uspostavljanjem franšiznog sustava. Međutim, to nije niti jednostavan niti brz proces: potrebno je stvoriti kompletan franšizni paket. Ono bez čega se sigurno ne može je - franšizni ugovor. Zatim, pitanje je koliko će sustav biti uspješan ako nemate - operativni priručnik. Ne treba ni spominjati reklamni prospekt, odnosno, materijal koji će potencijalne primatelje upravo privući vašem sustavu. Svakako, sve ovo možete učiniti i sami, ali se za ovu vrstu posla možete obratiti i profesionalnim konzultantima.

5. Regrutacija kandidata

Kada je sustav već uspostavljen, sljedeći korak je regrutacija kandidata. Potrebno je definirati komunikacijsku strategiju i kreirati promocione kampanje. Često ćete biti u situaciji da se obraćate različitim ciljanim skupinama i zato je potrebno imati i osmišljenu cjelokupnu strategiju. Sustav je potrebno promovirati na drugačije načine za drugačije ciljne skupine: nije isto kad tražite kandidate među onima koji tek započinju privatni biznis ili onima koji već imaju vlastiti posao, a posebno među onima koji već posluju - u branši. Osim toga, ne smijete potcijeniti ni PR usluge - bolje se prodaje sustav o kom šira publika već nešto zna, budući da ste se potrudili da stalno ili sporadično bude prisutan u medijima.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank