09.11.2016

Vratimo se na početak...

Prva, i ne tako mala prepreka za onog tko razmišlja o kupnji franšize jeste odabir „najboljeg koncepta“. Odluka se ne može donijeti samo na temelju jednog faktora.

Činjenica je da svaki potencijalni primatelj franšize ima različita očekivanja, različite sposobnosti i različite financijske mogućnosti, te će i izbor „najbolje franšize“ za svakog od njih biti drukčiji. Ipak, postoji nekoliko čimbenika koje treba uzeti u obzir kako bi se došlo do pravog izbora.

Ilustracija Fot. PROFIT system

Neposredni kontakt s predstavnicima franšiznih sustava može biti iznimno koristan – prije svega jer ćete informacije dobiti odmah i na samom izvoru, a zatim, jer ćete moći postaviti dodatna pitanja o stvarima koje vas interesiraju ili su vam nejasne. Što više informacija dobijete, lakše ćete donijeti odluku.

Kad počnete razmišljati o franšizi, prvo što trebate učiniti je naučiti što je to franšizing! Informirajte se detaljno o ovom obliku poslovanja. Upoznajte sve prednosti i mane. Nakon toga će vam biti jasno jeste li osoba za to ili ne. Trebali biste odgovoriti na niz pitanja, na primjer, jeste li spremni „pokoriti se“ zahtjevima davatelja franšize i okvirima u kojima sustav funkcionira. U franšizingu, ne zaboravite, nema mnogo prostora za improvizaciju i vlastite ideje. Zapitajte se hoće li vam smetati česte kontrole davatelja franšize. Iako ćete biti neovisni poduzetnik, imat ćete obvezu obavještavati o svemu svog davatelja, te davati na uvid svu dokumentaciju, čak i financijsku. Ako na početku puta otkrijete da su vam ambicije veće od pokoravanja tuđim sugestijama, a posebno ako želite provoditi vlastite ideje, onda je bolje odmah odbaciti razmišljanja o uzimanju franšize.

Financije

Pristup franšiznom sustavu povlači i niz troškova. To su uobičajeni troškovi, poznati svima koji se odvaže na poduzetništvo i pokretanje vlastitog posla: iznajmljivanje prostora, renoviranje, uređenje i opremanje lokala, kupnja robe. Svakako, ne treba zaboraviti ni troškove tipične za franšizu, poput ulazne i redovite franšizne naknade. I kad su financije u pitanju, morate postaviti niz pitanja. Koliko novca možete izdvojiti za investiciju? Možete li si priuštiti da izgubite taj novac? Hoćete li moći otplaćivati kredit ako na taj način financirate ulazak u franšizni sustav? Međutim, to su samo osnovna pitanja na koja treba odgovoriti. Odabir prave franšize ovisi i o tome koliko će ona ispuniti vaša očekivanja. Naročito ona koja se tiču ​​mjesečnog prihoda. Hoće li franšiza biti vaš jedini izvor prihoda, odnosno, hoćete li imati dovoljno za život dok se posao bude razvijao i "uhodavao"? Jer, razvoj posla najčešće podrazumijeva – dodatno ulaganje.

Branša

Financije su samo jedan od faktora koji utječe na odabir franšize – podjednako je važno pitanje i u kojoj se branši vidite. Zapitajte se dopada li vam se to čime ćete se baviti narednih nekoliko godina. Uzmite u obzir i svoje preferencije. Međutim, gledajte na to s pozicije biznisa. Postoji li potražnja za tom vrstom robe ili usluga? Je li posao sezonski ili se temelji na prolaznoj modi? Analizirajte konkurenciju, koliko je jaka. A brand? Poznat je samo na lokalnom tržištu, u cijeloj zemlji, ili u svijetu? Mislite li da će privući mnogo klijenata?

Prikupite i što više informacija o sustavima koji vas zanimaju – pregledajte specijalizirane časopise, pretražite internet, pogledajte što piše na forumima.

Usporedba

Kad ste se odlučili za branšu, najbolje je usporediti različite franšizne sustave koji već posluju u tom području. Dakako, razlikovat će se po zahtjevima i uvjetima za davanje franšize. Također, provjerite koliko dugo rade na tržištu, koliko imaju svojih i franšiznih poslovnica. Koje sve vrste franšiznih naknada naplaćuju? Pronađite što više razlika, procijenite koja vam pravila sustava najviše odgovaraju. Prikupite i što više informacija o sustavima koji vas zanimaju – pregledajte specijalizirane časopise, pretražite internet, pogledajte što piše na forumima.

Sastanak

Pravi i najbolji dojam o davatelju franšize stječe se pri izravnom susretu. Neposredni kontakt s predstavnicima franšiznih sustava može biti iznimno koristan – prije svega jer ćete informacije dobiti odmah i na samom izvoru, a zatim, jer ćete moći postaviti dodatna pitanja o stvarima koje vas interesiraju ili su vam nejasne. Što više informacija dobijete, lakše ćete donijeti odluku. Nije beznačajan ni subjektivni dojam koji na vas ostavi osoba odgovorna za komunikaciju s primateljima franšize.

Provjera

Napravite vlastitu procjenu ponude i uvjeta franšiznog sustava. Ne oslanjajte se samo na podatke koje ste dobili od davatelja franšize. Posebno budite oprezni s financijskim podacima. U idealnom slučaju, trebali biste sami napraviti biznis plan, kojim ćete predvidjeti stvarne troškove i procijeniti za koje se vrijeme može očekivati ​​povrat investicije. Razgovarajte s drugim primateljima franšize koji već rade unutar sustava. Skinite „ružičaste naočale“ te napravite račun hladne glave.

Odluka

Pažljivo pročitajte ugovor. On govori mnogo toga, ne samo o sustavu, već i o davatelju franšize. U dobrim sustavima ne bi trebali imati problema dobiti nacrt ugovora na analizu. I zapamtite, konačnu odluku trebate donijeti tek pošto ugovor pregleda savjetnik za franšizing ili pravnik.

Karina Korczyńska
savjetnica u tvrtki PROFIT system

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

0

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank