Skriveni heroji
Konzultantska kuća Delloite je 2011. sprovela istraživanje i targetirala deset zemalja koje će do 2016. biti najčešća "meta" svjetskih maloprodavača. Među njima je bila i Srbija.
I dok Srbiju zaista ne uhvate radari svjetskih trgovaca, srbijanskim tržištem nastaviće dominirati jedan strani lanac i regionalni "igrači". Najveće tržišni udio ima belgijski Delhaize koji je upravo 2011. (u godini kada je rađeno istraživanje "Skriveni heroji") preuzeo srbijanski lanac Delta maxi. Drugi značajni trgovci su njemački Metro Cash&Carry, francuski Intermarche, kao i regionalne tvrtke Mercator i Agrokor.
Strani lanci, kako se navodi u analizi Deloitte-a, smatraju da na srbijanskom tržištu postoji značajan politički rizik, ali i da su vlasnici trgovina snažno povezani sa vlastima. Ipak, što se više zemlja približava Europskoj uniji, bit će atraktivnija stranim ulagačima.
Pored Srbije na toj listi nalaze se Alžir, Kazahstan, Kenija, Maroko, Nigerija, Pakistan, Peru, Vijetnam i Južnoafrička Republika. Dakle, polovicu od deset "skrivenih heroja" čine afričke zemlje. Objašnjenje je jednostavno. Jedan od najvećih svjetskih trgovaca Walmart ušao je 2010. na tržište Južnoafričke Republike preuzevši većinski udio vlasništva lokalnog trgovca Massmart, koji je prisutan na tržištima 13 zemalja "crnog" kontinenta. Sada, kada je najveći maloprodajni lanac ušao u igru, realno je očekivati da i drugi iskoriste priliku za ulaganje na novo tržište.
Sve pobrojane zemlje imaju brzorastuće ekonomije, srednja klasa se sve više opredjeljuje za brendirane proizvode i kupnju u modernim trgovinama. Tradicionalne forme trgovine su pak još uvijek dominantne, a dobar dio prometa obavi se u "sivoj" zoni. Međutim, sve je više pokazatelja koji potvrđuju da će se tgovina ovih zemalja u narednom razdoblju brzo razvijati i karakterisat će je prisustvo svjetskih lanaca i veliki broj jakih lokalnih "igrača". Najuspješniji trgovci se već izdvajaju po tome što nude i uvoznu robu koju je teško pronaći u drugim radnjama, i lokalne proizvode koje domaće stanovništvo voli.
Alžir
Očekuje da će trgovina u Alžiru do 2016. godine, kako u prehrambenom, tako i u neprehrambenom sektoru, postići dvoznamenkasti rast. Među značajnim trgovcima nalaze se Numidis, u sastavu tvrtke Cevital, zatim Blanky, dok je francuski Carrefour sklopio partnerstvo sa alžirskom grupom Arcofina 2006. godine.
Kazahstan
Trgovina u ovoj zemlji od početka ovog stoljeća ima snažan rast. Godišnje stope rasta kreću se oko 20 posto. Najveći lokalni trgovac je SM Market. Kupnjom rivala Gross značajno je proširio svoju mrežu i postao još dominantniji. Među lokalnim trgovcima nalaze se Green, Magnum i Aržano. Od svjetskih lanaca na tržištu posluje njemački Metro Cash&Carry. U neprehrambenom sektoru prisutno je nekoliko ritejlera i to kroz franšizu, a najpopularniji je GAP.
Kenija
Od svih zemalja podsaharske regije trgovina je najrazvijenija upravo u Keniji. Veliki dio prometa ostvari se u "sivoj" zoni. Čak 90 posto trgovine obavi se u tradicionalnim trgovinama i na sivom tržištu, dok su moderni lanci prisutni samo u većim gradovima poput Nairobija. Trgovinski lanac Nakumatt je lider na tržištu.
Maroko
Najveći dio kupnje u Maroku obavlja se u manjim radnjama poput corner prodavaonica, ali se u urbanim sredinama sve više primjećuje trend odlazaka u hipermarkete. Otvaranje modernih trgovina uvjetovano je rastom turističkog sektora. Na tržištu je poslovao francuski lanac Auchan, kao joint venture sa lokalnom tvrtkom ONA. Lokalna tvrtka je, međutim, 2007. otkupila udio partnera i postala jedini vlasnik lanca. ONA je trenutno lider na domaćem tržištu. Metro Grupa je svoje prodavnice prodao također lokalnom igraču Label'Vie, koji je tako postao značajan trgovac. Label'Vie je, pored toga, franšizoprimac Carrfour-a za to tržište. Treći značajni lokalni "igrač" je Hanouty.Nigerija
Većina trgovinskog prometa obavi se u malim trgovinama, dok su moderne trgovine prisutne u većim gradovima poput Lagosa, Abuja ... Shoprite je prvi moderni trgovac na tom tržištu, a u narednom periodu se očekuje dolazak novih igrača.Pakistan
I na ovom tržištu dominiraju male radnje, a dobar dio trgovine se obavi na "sivom tržištu". Supermarketi su moderni formati kojih ima sve više. Od stranih trgovaca na tržištu je prisutan Metro. Prvo je poslovao izravno, a zatim je sklopio franšizni ugovor s tvrtkom Majid Al Futtaim. Na to tržište ušao je i Carrefour. Od lokalnih igrača izdvaja se USC (Utility Stores Corporation), koji diljem zemlje ima tisuće malih "komšijskih" radnji pod imenom Canteen Department Stores i K&N's.
Peru
Ni tržište ove latinoameričke države se ne razlikuje mnogo od ostalih - na njemu dominiraju male trgovine i ulična prodaja, a dobar dio kupoprodaje obavi se u sivoj zoni. Moderna maloprodaja je smještena mahom u Limi. Ipak, i u drugim dijelovima zemlje je sve više modernih supermarketa. Lideri na tržištu su Cencosud, supermercados Peruanos i Falabella. Od internacionalnih kompanija, tu je nizozemski SHV Makro.
Južnoafrička Republika
Kada je Walmart, kupovinom udjela u Massmart-u, ušao na južnoafričko tržište skrenuo je pozornost na tu zemlju. Sve do tada, domaći trgovci su dominirali tržištem. Lokalni "igrači" su investirali i u druge afričke zemlje, pa se pretpostavlja da će se i svjetski trgovci, koji uđu na ovo tržište, odatle širiti na druga tržišta "crnog" kontinenta.
Vijetnam
Stanovnike Vijetnama sve više privlače moderne prodavaonice, pa i prisustvo supermarketa i hipermarketa jača. Čini se da konkurencija ne manjka. Na tržištu, naime, posluju Casino, Metro Group, malezijski trgovac Parkson, Dairy Farm iz Hong Konga, južnokorejski Lotte Mart, japanski Family Mart, AEON’s Ministop.
pročitajte članke
Kako se može iskoristiti ovčja vuna? Poduzetnički dvojac iz Rumunjske započeo je proizvodnju peleta od ovčje vune, koji se u poljoprivredi koristi kao kvalitetno organsko gnojivo.
Iz želje da ponude atraktivan, ali dostupan prodajni prostor za male proizvođače, kreativce i dizajnere, u Beču je 2015. otvorena specijalizirana trgovina s' Fahl. Potražnja je potakla i razvoj franšizne mreže, a primatelje franšize sada traže i u Hrvatskoj.
Zašto je lakše poslovati u franšiznom sustavu, kakvu je podršku dobila od davatelja franšize u uvjetima pandemije te što je iz toga naučila, otkriva Anna Kulczyk-Szymańska, primateljica franšize poljskog trgovačkog lanca Lewiatan
Želite biti deo Fahl obitelji? Kontaktirajte nas i pokrenite vlastiti posao!
Rast prodaje i kupaca, ali i širenje franšizne mreže, obilježili su prethodnu godinu djelovanja franšiznog sustava Husse u Bosni i Hercegovini. Dobri rezultati nisu izostali ni za vrijeme karantene uslijed pandemije koronavirusa.
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Trgovina odjeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspjeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj trgovini, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merchandising - vještina izlaganja i pozicioniranja robe.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Franšiza je oblik suradnje između neovisnih poduzetnika. Franšizodavac nudi svoj "know-how" i brand, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primatelja franšize, koji tom naknadom stječu pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.
Popularno na forumu
Studenac preuzima lanac Lonia
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Biznis iz druge ruke
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Vuna kao vrijedan resurs
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Vuna kao vrijedan resurs
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Biznis iz druge ruke
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Studenac preuzima lanac Lonia
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Biznis iz druge ruke
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Vuna kao vrijedan resurs
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...