10.08.2015

Franšizni sustav je poput velike obitelji

Kad biramo partnere, prije svega tražimo ozbiljnost i predanost poslu, kaže Milica Gavrilović, vlasnica franšiznog koncepta "Dvije šmizle"

Franšizing kao način poslovanja podrazumijeva brojne značajne elemente, među kojima su svakako – izbor primatelja franšize, prijenos znanja i razvijanje odnosa s budućim partnerima. Na taj način, davatelj franšize može biti siguran da će novi članovi "obitelji" uspješno poslovati. Bile su to i glavne teme u razgovoru s Milicom Gavrilović, vlasnicom srbijanskog franšiznog sustava "Dvije šmizle", koji svoju maloprodajnu mrežu nakita širi sa dosta uspjeha i u vremenu kada se mali broj ljudi odlučuje za ulazak u poduzetničke vode. Franšizni partneri dio su velike obitelji, naglašava Gavrilović, i dodaje da odnosi, stoga, moraju biti dobri, a interakcija obostrana. Jedino tako, suradnja može biti uspješna.

Milica Gavrilović, Dve šmizle Fot. Milica Gavrilović

Da bismo bili "broj jedan", moramo stalno unapređivati poslovanje i truditi se da se ne učaurimo. Želimo i dalje ići naprijed, uz određenu obazrivost. Zahvaljujući dobrom pristupu, čak i u vrijeme krize, mi smo povećavali broj radnika, ne mnogo, no, to je ipak dokaz da nam se povećava obim posla.

Što Vam je najvažnije prilikom izbora primatelja franšize?

Najvažnije je da se vidi ozbiljnost i predanost poslu. Ukoliko netko, na primjer, uzme najbolju franšizu na svijetu, koja svugdje radi dobro, a sam nema volju i želju raditi te nije ozbiljan – neće uspjeti. Naš princip je da, nakon razmjene mailova ili telefonskih razgovora, obavimo jedan ili dva razgovora uživo sa potencijalnim kandidatima i već na temelju toga, a zahvaljujući iskustvu, možemo procijeniti koliko bi netko bio dobar primatelj franšize.

Tko su najčešće primatelji franšize "Dvije šmizle"?

Uglavnom žene! Neke su već u poslu, poduzetnice s kojima je vrlo lako raditi, energične žene koje već znaju kako se posluje i što je važno za uspješno poslovanje. Imamo i one kojima je franšiza "Dvije šmizle" prvi samostalan posao. S druge strane, među primateljima su i muškarci koji su se jako dobro upoznali s nakitom, a neki od njih i sami rade u radnjama.

Kako razvijate odnose s primateljima i koliko tom segmentu poslovanja posvećujete pažnju?

Mi smo s našim primateljima vrlo tijesno povezani. Trudimo se da im konstantno pomažemo, ali moram istaknuti da i oni pomažu nama. Budući da se bavimo proizvodnjom nakita, informacije sa tržišta koje nam oni daju vrlo su važne, bez obzira što i sami pratimo trendove. Naime, ponekad se događa da nekim franšizama dobro ide određena kolekcija nakita te im onda dostavljamo upravo nju ili im po narudžbi proizvodimo unikatni nakit za njihove klijente.

Stoga i odnos s primateljima mora biti na vrlo visokoj razini, jer nama nije cilj da nas loše predstavljaju u svojoj sredini, već da dostojno reklamiraju "Dvije šmizle", da imaju pristojan izbor nakita, baš kao što mi imamo u našim radnjama u Beogradu. Franšizni su partneri, jednostavno, dio velike obitelji u kojoj odnosi moraju biti dobri, a interakcija obostrana da bi priča bila uspješna.

Moraju se trude, međutim, mi ih nikad ne ostavljamo same. Postoje ljudi u tvrtki koji su zaduženi samo za komunikaciju s partnerima i kojima se oni mogu obratiti za svaki savjet.

Koliko je u franšiznom sustavu "Dvije šmizle" važna obuka i u čemu se ona sastoji?

Obuka je obvezna za sve primatelje, ali prije svega za one koji će izlagati nakit i raditi u radnji. Provodi se dva tjedna pred otvaranje radnje jer ne želimo da prođe mnogo vremena između obuke i samog početka primjene znanja. Jedan od razloga je i to što oni koji su bili na obuci samostalno uređuju radnju. Mi zajedno s njima određujemo gdje će kupiti i koje vitrine, kojih dimenzija i oblika, kako bi to ličilo na radnje "Dvije šmizle". Njihovi prijedlozi su i u tom segmentu dobrodošli. Izlaganje nakita, pak, rade sami jer im je to, da tako kažemo, "diplomski ispit" nakon obuke. Nakon toga, obilazi ih naš franšizni menadžer da provjeri je li sve urađeno kako treba i eventualno uradi određene korekcije.

Važan dio obuke je i priča o Swarovski kristalima. Dugo surađujemo s ovom tvrtkom i nakit koji je izrađen od njihovih kristala je izuzetan i franšize ih jako lijepo prodaju.

Dakle, učimo primatelje franšize kako izlagati nakit, pakirati proizvode, savjetovati kupca. Trudimo se da im znanje prenesemo na jednostavan način, i često govorimo da se izlaganje nakita malo razlikuje od, primjerice, opremanja stana ili izbora garderobe. Do sada nam se nije dešavalo da otvaranja kasne i partneri su obično vrlo lako usvajali informacije.

Drugi dio obuke odnosi se na samo poslovanje i vođenje radnje. U tom segmentu, primateljima franšize ćemo prenijeti svo naše znanje i iskustvo.

Kakve su njihove obveze u pogledu marketinga?

Što se tiče marketinga, mi smo zaduženi za reklamiranje na globalnoj razini. Imamo jako dobru suradnju s mnogim televizijskim emisijama, časopisima, a od prije godinu dana postoji i partnerska suradnja s emisijom koja se emitira na Radio Beogradu i zove se "Beogradske šmizle". 

Franšizne radnje se, pak, imaju obvezu reklamirati na lokalnom radiju ili televiziji, eventulno u lokalnim novinama. Napraviti marketing u malom gradu dosta je lakše i uvijek primijećeno. Čak i dok se priprema radnja, dovoljno je istaknuti plakat na kojem se najavljuje otvaranje i cijeli grad bude brzo upoznat s dolaskom "Dvije šmizle". Naravno, velika je prednost i to što je naš brand već dovoljno prepoznatljiv.

"Dvije šmizle" imaju sada već vrlo razgranatu mrežu, a mimo Srbije prisutne su u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini. Što biste rekli da je razlog takvom uspjehu?

Rekla bih, opet, da je jedan od ključnih razloga – prepoznatljivost našeg branda. Mnogi znaju za "Dvije šmizle", na tržištu smo dugi niz godina. Naravno, iza svega toga stoji sve ono o čemu smo pričali. Da bismo bili "broj jedan", moramo stalno unapređivati poslovanje i truditi se da se ne učaurimo. Želimo i dalje ići naprijed, uz određenu obazrivost. Zahvaljujući dobrom pristupu, čak i u vrijeme krize, mi smo povećavali broj radnika, ne mnogo, no, to je ipak dokaz da nam se povećava obim posla. U Crnoj Gori, primjerice, prodaja našeg nakita je bila 30 posto veća u prvoj polovici ove godine u odnosu na isto razdoblje prošle. U toj zemlji su otvorena i dva nova franšizna kornera – u Nikšiću i Danilovgradu.

Druga ključna stvar je što za samo otvaranje franšize nisu potrebne velike investicije, ne naplaćujemo niti jednu franšiznu naknadu, što ljudima godi, jer ta sredstva mogu usmjeriti u nešto drugo – više nakita, dekoraciju samog lokala i slično.

Podijeli članak

Komentariraj na forumu

2

želite više?

newsletter Franchising.hr

If you see this, leave this form field blank