Od ravnopravnosti do lojalnosti

Iako Kodeks nema zakonsku moć, ovo je ključni dokument Europske franšizne federacije koji definira standarde za fer, etički odnos između aktera franšizinga, predstavlja skup najbolje prakse te daje suštinske smjernice nacionalnim sudovima kada se procesuiraju različiti sporovi vezani za franšizing.
Kodeks je do sada dva puta revidiran – posljednja, ažurna verzija objavljena je u prosincu 2016. godine. Može se reći da je, suštinski, malo toga promijenjeno, ali je jasno da su određene odredbe značajno proširene i precizirane, dok je nekoliko odredbi i dodano, najviše zahvaljujući promjenama koje je donijela "digitalna era". Kodeks, ipak, revidira nekoliko ključnih elemenata, među kojima su najznačajnije one o pravima i obvezama davatelja i primatelja franšize.
Etički kodeks sada izričito nastoji umanjiti neravnotežu u pozicijama moći između ključnih aktera te se navodi da davatelj treba "prihvatiti svoje franšizoprimce kao neovisne poduzetnike i neće ih ni na koji način, niti izravno niti neizravno, tretirati kao uposlenike ili podređene". S druge strane, primatelj franšize ima obvezu "lojalno surađivati s davateljem i lojalno postupati u odnosu na sve ostale franšizoprimce u mreži". U slučaju spora, naglasak se stavlja na načelo dobre vjere, te se od obje strane zahtijeva da svoje razmirice rješavaju "sporazumno, pregovorima u duhu dobre vjere, međusobnog razumijevanja i tolerancije", što uključuje i zahtjev da potraže alternativne oblike rješavanja spora, ako izravna komunikacija "zakaže".
Od davatelja se, zatim, traži ne samo da prenese know-how svojim primateljima franšize, već da predano radi na njegovom razvoju i zaštiti od zlouporaba, kao što se očekuje da investira u promociju branda, istraživanja i inovacije. Jedna od novih i važnih odredbi odnosi se na online poslovanje – davatelj ima obvezu informirati primatelje o poslovanju na internetu, pri čemu će nastojati očuvati interese čitave mreže.
Potencijalni primatelj franšize preuzima odgovornost za pažljivo analiziranje podataka te savjetovanje sa stručnjakom prije no što potpiše franšizni ugovor, kao što se očekuje da bude potpuno iskren i otvoren u davanju podataka o sebi i svojim sposobnostima u pregovorima s davateljem franšize.
Kodeks, pored toga, redefinira i nekoliko "tehnikalija". Know-how dobiva šire značenje – umjesto što sadržava "nezamjenjive informacije", prema novoj odredbi, know-how čine "značajne i korisne" informacije, što u većoj mjeri odgovara praksi većine franšiznih sustava. Razdoblje tijekom kojeg franšizodavac treba dokazati održivost i profitabilnosti koncepta definira se na "najmanje godinu dana", umjesto dosadašnjeg, prilično nepreciznog "razumnog roka". Među temeljne odredbe ugovora o franšizingu, pak, ulaze i uvjeti pod kojima primatelj franšize može prodati ili prenijeti franšizni biznis.
Ažurnu verziju Europskog etičkog kodeksa za franšizno poslovanje možete pronaći ovdje.
pročitajte članke

Verbatoria nastavlja širiti svoju franšiznu mrežu u Europi – na mapi se sada nalazi i novi partner iz Poljske. Tvrtka je također sudjelovala na sajmu „Frankfurt Franchise Expo 2024“.
„Znanstvena kuhinjica“ nastavlja širenje na regionalnom tržištu, s posebnim naglaskom na Hrvatsku.
Friendly Fire, vodeći hrvatski brand gaming cafe-a, otvorio je svoju prvu od 30 potpisanih franšiza u Meksiku u gradu Mexico City.
Škola brzog čitanja i mudrog učenja ulazi na tržište Slovenije. Masterfranšizeri Helena i Hrvoje Tkalčić otkrivaju uvjete za uzimanje franšize.
Američki lanac pizzerija Pizza Hut dolazi u Hrvatsku, u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Najčitanije

Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Prema statistici Subwaya, u prvoj godini rada u Hrvatskoj najpopularniji Subway sendvič je ChickenTeriyaki, koji je bio svaki četvrti naručeni Subway sendvič.
Ekofungi nadomak Beograda proizvodi organsku gljivu. Njihove brojne inovacije snižavaju troškove proizvodnje, a maksimizuju prinose. Je li u poljoprivredi moguće razviti franšizu, razgovarali smo s vlasnicom tvrtke Ivankom Milenković.
Peta međunarodna hotelsko-investicijska konferencija Adria Hotel Forum (AHF) održat će se 8. i 9. veljače u hotelu Sheraton u Zagrebu. Forum će privući najzvučnija imena globalne hotelske industrije.
Popularno na forumu
In memoriam
.
Kontakt
Zelim postat jedan od clana grupe .Ing grad u mirovini zvonko misir iz Hlebina a za podrucje ukoliko se vi slazete zupanije Bj. KcKz. Vt. Kao i Vz zupanije imam konjicki klub...
Kako odabrati franšizu
„po svojoj mjeri“?
Svidza mi se
Mnogo problema, al’ ima rešenja
Teoretski jeste možda to tako... ali praksa? Birokratija!
Rođendansko slavlje
Bravo direktoreeee!!! sve cestitke od srca i puno uspeha u daljem radu..puno pozdrava iz Swedena.