Najuspješnije franšize na svijetu
Portal FranchiseDirect.com objavio je nedavno svoj godišnji popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu (Top 100 Global Franchises 2014). Na prvi pogled bi se moglo reći da je sam vrh liste manje-više ostao nepromijenjen, budući da ga neprikosnoveno drže brendovi iz sektora brze hrane. Najbolji franšizni sustav je, kao i prethodne tri godine, američki fast-food lanac Subway, dok se ove godine, nakon neznatnog pada, na drugo mjesto vratio McDonald's smijenivši "prošlogodišnje iznenađenje" - trgovinski lanac 7-Eleven, koji se sada nalazi na petom mjestu. KFC je na trećem, Burger King na četvrtom mjestu, a među prvih deset, iz ugostiteljskog sektora ušli su i Pizza Hut (6), a po prvi put i Dunkin' Donuts (9).
Foto: FranchiseDirect.com
Wyndham Hotel Group je ove godine na 8. poziciji (jedno mjesto niže u odnosu na prošlu godinu), dok su najveće iznenađenje među prvih deset unijele tvrtke GNC Live Well (7), specijalizirani lanac za prodaju nutrititvnih i dijetetskih proizvoda, i španjolski trgovački lanac Dia (10), koji je probojem u sam vrh popisa postao i najbolje rangirana "neamerička", odnosno, europska franšiza.
Dominacija brendova iz ugostiteljskog sektora, međutim, prenosi se i na ostatak popisa - rangirano je čak 35 franšiznih sustava iz ovog sektora. Drugi po zastupljenosti su sustavi koji pružaju usluge čišćenja (devet brendova), dok treću poziciju drže sustavi iz automobilskog sektora (osam brandova).
Najveći broj rangiranih brendova, sasvim očekivano, potječe iz Sjedinjenih Američkih Država, gdje je franšizing i najrazvijeniji. O snazi franšizinga u SAD-u možda najbolje svjedoči i podatak da su sustavi koji posluju kroz franšizu brže preboljeli krizu i snažnije "izašli iz recesije", stvorivši pritom i veći broj radnih mjesta nego sve ostale grane gospodarstva. Tome treba dodati i činjenicu da veliki broj američkih franšiznih sustava ostvaruje rast tako što se širi izvan matičnog tržišta, a osobito kako se otvaraju velika i vrlo perspektivan tržišta poput Kine, Indije, zemalja Bliskog istoka, Rusije i Brazila.
S druge strane, uočava se da, kao i prethodnih godina, lagano, ali konstantno raste broj franšiznih sustava koji dolaze iz drugih dijelova svijeta - za sada, najviše iz Europe. Među njima su se našle tvrtke iz Francuske, Velike Britanije, Njemačke, Španjolske, Švedske, ali i Kanade, Australije i Japana - ukupno 21 tvrtka. Iako su, u odnosu na prošlu godinu, svi sustavi iz Francuske sada na znatno nižim pozicijama, na popis su ipak ušla i dva nova francuska brenda. Zanimljivo je da je prvi od njih i najbolje rangiran francuski sustav - Group Casino (29), dok je drugi - trgovinski lanac Auchan (67). Pored toga, na popisu su i Europcar (34), Carrefour (38), Yves Rocher (63) i 5asec (94).
Foto: PROFIT system
U usporedbi s prošlogodišnjim poretkom, dva španjolska brenda su značajno poboljšala svoje pozicije. Pored toga što je Dia ušla među prvih deset, na listi je skočio i Naturhouse, specijalizirani lanac zdrave hrane i nutritivno - dijetetskih proizvoda (41), dok se lanac salona za fotoepilaciju No+Vello više ne nalazi među prvih 100, već je rangiran na proširenoj listi "brendova koje vrijedi spomenuti" (112).
Od franšiznih sustava koji su prisutni i na ovim prostorima, na ovogodišnjoj listi se nalaze i RE/MAX (11), Intercontinental Hotel Group (15), Hertz (16), ChemDry (25), Marriot (26), Signarama (28), Century 21 (37), Curves (64), Cartridge World (79), ali i švedski Husse (61), proizvođač i prodavatelj viskokvalitetne hrane za ljubimce, koji se izdvojio i po tome što je jedina franšiza iz svoje branše koja se ove godine našla među 100 najuspješnijih.
| Najveći skok na popisu postigli su franšizni sustavi EmbroidMe (39), američka tvrtka specijalizirana za sitotisak, koja je napredovala čak 58 mjesta, i španjolski sustav Naturhouse (41), specijalizirani lanac zdrave hrane i nutritivno-dijetetskih proizvoda, koji je poboljšao svoju poziciju za 50 mjesta. |
FranchiseDirect.com prati oko 5.000 franšiznih sustava diljem svijeta, a uspješnost koncepta procjenjuje na temelju broja poslovnih jedinica, prihoda od prodaje, stabilnosti i rasta mreže, stupnja međunarodne ekspanzije, broja godina u franšizingu, podrške koju pruža primateljima franšize, odnosa prema okolišu. Popis Top 100 Global Franchises se objavljuje od 2009. godine.
pročitajte članke
Franšizni put do Muzeja osjetila
/22.12.2021
„Kad smo počinjali, o franšizingu uopće nismo razmišljali kao o modelu za širenje biznisa. Sada je to ključna strategija“, kaže Dejan Grbić, jedan od osnivača i vlasnika „Muzeja osjetila“
Živimo u nevjerojatnom vremenu u kojem svaki hobi može prerasti u posao koji će donijeti profit i lijep život pun zadovoljstva. Što je za to potrebno, otkriva Milica Lepojević, kreatorica koncepta Perfect Surprise
Želite izgradite atrakciju koja staje na 100 četvornih metara, a privlači posjetitelje iz svih krajeva svijeta? Otvorite kuću leptira! – kaže Zbyněk Černý, vlasnik češkog koncepta Papilonia
Iako su privatni muzeji na Balkanu prava rijetkost, Muzej iluzija, otvoren prije tri godine u Zagrebu, postao je "instant hit".
Poljska je danas jedno od najrazvijenijih tržišta franšiza u Europi. Što ga čini atraktivnim te kakvu bi prođu imale franšize iz drugih zemalja, otkriva Grzegorz Morawski
Najčitanije
Jeste li za vending biznis?
/19.10.2018
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Iako franšizni div u posljednjih godinu dana prolazi kroz jedan od najtežih razdoblja u svojoj povijesti, brojke koje opisuju McDonald’s i dalje su fascinantne.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Poslovni model jednog od najuspješnijih franšiznih sustava temelji se na nekoliko jednostavnih načela. Što je utjecalo na globalni uspjeh McDonald’sa?