Mislim da odluka – raditi kao primatelj franšize ili sam – svakako ovisi o sustavu vrijednosti svakog pojedinca. Nama više prija da možda i malo manje zaradimo no da sami gradimo posao od nule, ali se, zato, svakodnevno razvijamo uz pomoć partnera, jer su nam na raspolaganju ista znanja kao i našim kolegama u svijetu.
Utorak
11.10.2016
Biljana i Milomir Ždrale oduvijek su u poslovima u kojima je zarada ovisila samo o njihovom učinku. Tako su i postali partneri te primatelji franšize nekoliko svjetskih brandova.
 

Biljana i Milomir Ždrale iz Beogarad praktički su oduvijek radili poslove u kojima nije bilo unaprijed garantirane zarade. Počeli su kao terenski komercijalisti za jednu tvrtku iz Njemačke još 1995. Nisu imali fiksnu plaću, zarada je ovisila o njihovom učinku, što im je u potpunosti odgovaralo. – Nismo željeli da nam itko nameće sumu koju možemo zaraditi – priča Biljana Ždrale.

Nakon dvije godine dobili su ponudu od konkurenta razviti tržište u Ukrajini. I ta je ponuda bila vezana za sustav nagrađivanja isključivo po učinku, dakle, bez fiksne plaće.

Poduzetništvo ih je privuklo jer najviše odgovara njihovom karakteru. – Vlastiti nam posao daje slobodu te sami planiramo svoje radno i slobodno vrijeme, zarade i način života. Niti suprug niti ja, jednostavno, ne možemo zamisliti radno vrijeme od 9h do 17h te da moramo nekoga pitati kada možemo na godišnji odmor. Pošto sam psiholog po obrazovanju, zaista smatram da postoje različiti tipovi ličnosti i što se preferenci u poslu tiče. Neki su neizlječivi poduzetnici – kaže ona.

Po povratku u Srbiju, počeli su se baviti onim što najbolje znaju – raditi na povećanju prodaje (prodajni konzalting), ali sada za druge klijente. – Određeno smo vrijeme radili sami, no ubrzo smo shvatili da "tamo negdje" postoje metodologije te know-how koji bismo mi, kada bismo sami razrađivali sustav, dostigli za 30-40 godina jer je toliko i tim tvrtkama trebalo da se razviju do razine na kojoj su sada – objašnjava Ždrale.

Godine 2013. odlučili su uzeti licencu Mercuri International, konzultantske tvrtke iz područja prodajnog konzaltinga, koja je prije oko 50 godina osnovana u Švedskoj. Danas je ova tvrtka prisutna u više od 40 zemalja svijeta. – U početku je Mercuri International bio suvlasnik u zajedničkoj tvrtki MICE Mercuri International u Srbiji, ali smo je u međuvremenu mi otkupili i postali jedini vlasnici. Zauzvrat centrali plaćamo godišnju naknadu – objašnjava Biljana Ždrale prirodu poslovnog odnosa.

Uvjereni u snagu provjerenog znanja, Biljana i Milomir Ždrale su se u međuvremenu certificirali i za izvođenje CELEMI poslovnih simulacija te postali njihov ekskluzivni partner u Srbiji. Naime, investicijski fond BURE vlasnik je i Mercuri International i CELEMI programa. – Za CELEMI, recimo, ne plaćamo godišnju naknadu, no plaćamo određeni iznos po svakom sudioniku radionice koju izvodimo koristeći njihove materijale i metodologiju – objašnjava Ždrale.

Suradnja s inozemnim partnerima, prema njenim riječima, donosi ogromne prednosti. Iako je riječ o partnerskoj suradnji, odnosno, kupnji licence, prednosti su gotovo iste kao i kada je riječ o franšiznom modelu suradnje – prijenos iskustva, znanja i prepoznatljiv brand.

Kako ovi sustavi već imaju dugogodišnje iskustvo u radu na globalnoj razini, mogli su nam uvelike pomoći da ne napravimo neke početničke pogreške, koje bismo inače sigurno pravili. Mislim da odluka – raditi kao primatelj franšize ili sam – svakako ovisi o sustavu vrijednosti svakog pojedinca. Nama više prija da možda i malo manje zaradimo no da sami gradimo posao od nule, ali se, zato, svakodnevno razvijamo uz pomoć partnera, jer su nam na raspolaganju ista znanja kao i našim kolegama u svijetu. Osim toga, moć globalnih robnih marki je velika i treba je iskoristiti – naglašava ona.

Međutim, ovaj se poduzetnički par nije zaustavio samo na pomenutom biznisu, već je 2014. njihova tvrtka Milti Company postala primatelj franšize modnog branda Gagliardi za Središnju i Istočnu Europu, i to na njihovu incijativu. – Željeli smo dovesti robnu marku koja će uspjeti popuniti vakuum koji već duže vrijeme postoji na tržištu Srbije – radi se o muškoj odjeći koja izgleda vrlo skupo i ekskluzivno, napravljena od vrhunskih materijala, ali po cijenama i trostruko manjim od konkurenata – kaže Biljana Ždrale.

Modni brand Gagliardi nastao je prije oko 50 godina na mediteranskom otoku Malti. – Ovaj brand desetljećima uživa ugled u svijetu mode. Pored prirodnih mješavina najfinijih materijala koja se koriste za izradu odijela za muškarce, Gagliardi je poznat kao brand koji kombinira tradicionalno engleski vid elegancije s mediteranskim šarmom i nonšalancijom – objašnjava Ždrale.

Za sada pod ovim brandom posluje jedna trgovina u Beogradu, no u planu je otvorenje novih dućana naredne godine. Budući da su primatelji franšize za čitavu Središnju i Istočnu Europu, imaju mogućnost dalje davati pojedinačne (single-unit) franšize, i to u svim zemljama koje pokrivaju, te u narednom periodu planiraju značajnije širenje prodajne mreže.