Od franšize do zajedničkog ulaganja
Urša Murn, Sportina
Sportina Group posluje više od 20 godina kao specijalizirani modni retailer. Prisutni su na sedam regionalnih tržišta sa više od 269 prodajnih mesta i zastupaju više od 80 robnih marki svih cijenovnih razreda odjeće i obuće. Sa većinom imaju franšizne ugovore. O odnosu sa brendovima koje zastupaju, mogućnosti dolaska Burger King-a i Coffeeshop-a u Hrvatsku, potencijalu da se multibrend ranje XYZ šire franšizno razgovaramo sa Uršom Murn, generalnom direktorkom odeljenja za brendove Sportina grupe.
Čiju sve franšizu iz oblasti mode poseduje tvrtka Sportina i za koja tržišta?
Franšizne brendove predstavljamo tržištu kroz dvije glavne cijenovne razine . U višem cijenovnom razredu se nalaze Burberry, Boss , Emporio Armani, G- Star, Armani Jeans, u srednjem i nižem razredu su Orsay, Pimkie, Bata, Parfois, Six. Iskustvo koje smo stekli u modnom biznisu pridonijelo je uspostavljanju još bliže suradnje sa značajnim europskim brendovima kao što su Tom Tailor iz Hamburga i Tally Weijl iz Curicha. Konkretno, naša suradnja sa brendovima sa kojima smo prvo sklopili franšizne ugovore, od studenog 2010. je postala intenzivnija, tako da se oni više ne šire kao franšize, jer smo sa tim tvrtkama pokrenuli joint venture (JV) firme. Preko ovog koncepta, koji omogućava tješnju suradnju, posljednjih godina smo povećali broj Tom Tailor, odnosno Tally Weijl radnji u regiji. Trenutačno imamo 98 prodajnih mjesta, 60 radnji pod brendom Tom Tailor i 38 pod brendom Tally Weijl.
Možete li nam reći nešto više o detaljima odnosa sa davaocima franšize?
Detalji ugovora o franšizama razlikuju se od poslovne politike robnih marki sa kojima surađujemo. Prema vlasnicima brendova nastupamo sa željom i namjerom da ekskluzivno predstavljamo robne marke u cijeloj regiji gdje smo prisutni. Sportina ima regionalnu infrastrukturu i poželjan je partner za svaki značajniji brend koji želi da radi na ovom tržištu.
Modne tvrtke se većinom odlučuju na ovdašnjem tržištu nastupiti kao franšize. Zbog čega?
Tvrtke znaju da će najbolje doprinijeti razvoju vlastite robne marke ako pronađu profesionalne partnere koji dobro poznaju specifičnosti lokalnih tržišta, u ovom slučaju, tržišta na Balkanu. I Sportina, kao predstavnik brenda na regionalnim tržištima, tijesno surađuje sa vlasnikom franšize, a na tržište pravilno prenosi filozofiju brenda. Zato, kao svoju prednost, upravo ističemo poznavanje lokalnih tržišta. Kada je riječ o našem premium segmentu, franšize otvaramo u glavnim gradovima i to su naše flag-ship trgovine za ključne robne marke u premium segmentu. To nam omogućava da robnu marku predstavimo tržištu na najbolji mogući način.
Da li i Vaše multibrend radnje XYZ planirate širiti franšizno?
XYZ je naš koncept velikih radnji. U prosijeku, jedna takva radnja ima oko 2.000 kvadrata prodajnog prostora. Jedan deo je odvojen za franšizne „radnje-u-radnji“ koje predstavljaju brendove Armani Collezioni, Burberry, Boss, Polo Ralph Lauren i druge. U drugom, multibrend dijelu predstavljamo i brojne aktuelne robne marke premium segmenta, kao što su Salvatore Ferragamo, Jimmy Choo, Ice Iceberg, Just Cavalli, Tommy Hilfiger i drugi. Imamo pripremljen model koji bi omogućio da XYZ koncept proširimo na nova tržišta u obliku franšize, ali se za sada još uvijek nismo odlučili na taj potez.
Kako birate tvrtke čije ćete franšize uzeti?
Sportina Group ima jako dobru buying ekipu, koja stalno putuje i prati svetske trendove. Na osnovu njihovih informacija biramo određene robne marke, počinjemo pregovore i analiziramo koliko je neka robna marka zanimljiva za naš koncept poslovanja, odnosno razvoja.
Kakav je odnos sa tvrtkama Burger King i Coffeeshop?
Odnos sa Burger King-om i Coffeshop-om je specifičan i ove dvije franšize nisu uključene u sustav Sportine Group, ali naš razvojni menadžment je aktivan u razvijanju ovih franšiza za naša tržišta, jer vidimo velik potencijal za oba brenda.
Coffeshop lokal u Sloveniji; Moguć ulazak i na tržišta Hrvatske i Srbije |
Da li bi se u skorijoj budućnosti mogao očekivati dolazak tih brendova i na hrvatsko, odnosno srpsko tržište?
Otvaranje franšize je kompleksan projekt, kojem prethodi više faza pripreme. Prvo treba analizirati tržište, proučiti sve mogućnosti za razvoj određenog brenda, naći adekvatne lokacije. U ovom trenutku možemo reći da bi nam ulazak na hrvatsko, odnosno srpsko tržište, generalno bio zanimljiv.
Svakako, tržište Hrvatske analiziramo odvojeno od tržišta Srbije, pošto će od ljeta slijedeće godine, kada Hrvatska uđe u EU, poslovanje i protok robe biti u velikoj mjeri pojednostavljen.
pročitajte članke
Turski modni brand LOFT već 30 godina uspješno posluje na izuzetno konkurentnom tržištu proizvodnje i prodaje tekstilnih proizvoda. Sada su spremni za širenje u Europi, a franšizne partnere traže i u ovoj regiji.
Tvorci poljske modne marke Lekko pronašli su jedinstvenu nišu i kreirali filtrirne šalove. Potražnja je i tijekom ove epidemiološke krize porasla, najviše zbog preporuke da na javnim mestima usta i nos budu pokriveni.
Modnu je industriju također pogodila epidemiološka kriza, posebice od zatvaranja trgovačkih centara. Kako se franšizni sustavi snalaze u novim okolnostima?
Švedski modni brand H&M već posluje na 74 tržišta, a do kraja ove godine planira ući i u regiju Centralne Amerike uz pomoć iskusnog franšiznog partnera.
Đorđi Zorzić bio je jedan od prvih primatelja Sara Fashion franšize. Prije deset godina otvorio je prvi dućan pod ovim makedonskim brandom, danas ih ima pet. Kaže da za uspjeh treba mnogo rada i ljubavi.
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Iako franšizni div u posljednjih godinu dana prolazi kroz jedan od najtežih razdoblja u svojoj povijesti, brojke koje opisuju McDonald’s i dalje su fascinantne.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Španjolski Naturhouse traži partnere za razvoj franšizne mreže i na tržištima ove regije. Na to su ih navela i dobra iskustva iz zemalja Centralne Europe. Češka je jedna od njih.
Popularno na forumu
Franšiza u second-hand dućanu
Postovanje,zanima me fransiza ,koji su uslovi,ja vec imam radnju polovne garderobe ali mi se dopada Vasa garderoba.Molim za odgovor I kontakt.Srdacan pozdravAleksandra
Franšiza u second-hand dućanu
Molim Vas informaciju kako doći do franšize Hasnaltruha?Hvala
Na korak do jeftine obuće
Poljska kompanija CCC u Hrvatskoj posluje direktno. Za sada nemaju nameru da se šire kroz franšizu.
Na korak do jeftine obuće
Pozdrav! Posluje li CCC u Hrvatskoj kao franšiza ili posluje izravno? Imam svoj poslovni prostor (90 kvadrata) pa me zanima postoji li interes za mjesta s 10000-20000...
Franšiza u second-hand dućanu
Uskoro ćete na našem portalu biti u mogućnosti da dobijete više informacija o mogućnostima za kupovinu Ír Használtruha franšize. Kako nam je preliminarno najavljeno,...
Franšiza u second-hand dućanu
Molim informaciju kako bih mogla otvoriti second hand dućan .