Prijateljstvo, posao i poslastica

Na slici: franšizna radnja Vanilica na Novom Beogradu
- Kad bih morao ponovo odlučivati da li da uzmem franšizu ili započnem sopstveni biznis, bez razmišljanja bih se odlučio za prvi model poslovanja – kaže Čeda Đorđević, primatelj franšize tvrtke Vanilica iz Aranđelovca.
U današnje vrijeme, kako kaže, neophodno je poslovati sa nekim tko ima puno više iskustva i dobro uspostavljen i stabilan sustav poslovanja. Svjestan je da se u posljednjih pet godina tržište drastično promjenilo zbog krize i zbog toga je postao pobornik poslovanja pod franšizom. Prije tri godine Đorđević je odustao od vlastitog biznisa. U to vrijeme bio je vlasnik mjenjačnice. Mada kaže da je povrat investicije u slučaju pokretanja vlastitog posao možda i brži, franšiza mu daje sigurnost i, kako kaže, manje glavobolje.
– Uloženi kapital sam povratio za godinu dana, što i nije preterano dug period. Pored toga, nema bojazni da ćete napraviti velike greške, rizik je mnogo manji nego kad sami vodite posao. Daleko sam manje opterećen poslom nego kada sam bio vlasnik menjačnice, iako sam tada brže povratio uloženi novac. Ne razmišljam o proizvodu, o njegovoj kvaliteti, obezbeđenju transporta i da li će poručena roba stići na vrijeme. Sve „teče“ baš onako kako bih i sam zamislio i želeo. Jednom mjesečno, davatelj franšize održava zajednički sastanak sa primateljima, i tad razmotrimo kako teče poslovanje, ustanovimo ima li problema i dajemo predloge kako da ih rešimo. Ako je sutav dobar, kao što je to slučaj sa ovim, u njemu je veoma jednostavno raditi – objašnjava Đorđević.
Pored toga, ulaganja u marketing nisu velika, niti treba, kako kaže, trošiti vrijeme na osmišljavanje marketinških kampanja. – Nemamo veliku potrebu za marketingom jer je dovoljna reklama davatelja franšize. Mi, svakako, na sastancima imamo priliku dati prijedloge i sugestije, ali „vrh“ ipak sve osmišljava, što nama ostavlja dosta prostora da se bavimo drugim stvarima i posvetimo samo unapređenju prodaje – kaže Đorđević. Prije no što je odlučio uzeti franšizu za proizvodnju i prodaju torti i kolača, Đorđević nije radio nikakvo istraživanje tržišta. Bilo mu je dovoljno to što je već trideset godina, zapravo od detinjstva, prijatelj sa Draganom Jakovljevićem, vlasnikom i davateljem franšize tvrtke Vanilica. Jednostavno, procjenio je da usijpeh ne može izostati ako uđe u posao koji je već dokazano dobar.
- Jedino ograničenje koje treba očekivati u franšizama ovakve vrste je obveza da prodajete jedino robu tvrtke koja je davatelj franšize. Zbog toga je jako važno izabrati dobrog suradnika. To je, po mom mišljenju, presudno. Ako ste izabrali lošu lokaciju za dućan, to je manji problem, jer mjesto uvijek možete promeniti, ali ono što vas treba izdvoji od drugih je, jednostavno, dobar proizvod – ističe Đorđević.
On je svoj franšizni dućan smjestio na pijaci u novobeogradskom Bloku 44. – Prvo, kolači i torte se trebaju kupovati uz drugu hranu. Drugo, treba malo „pobjeći“ od marketa, ali pronaći mjesto gdje je protok ljudi veliki. Kada bih otvarao novi lokal, opet bih tražio da to bude uz pijacu, iz već navedenih razloga. Ljudi na pijacu dolaze kolima ili vuku kolica za kupovinu. Ne možete baš tortu nositi kroz autobus. Zatim, onaj tko pođe kupiti, primjece, cipele sigurno neće razmišljati o torti – objašnjava Đorđević kako je napravio pun pogodak sa izborom lokacije za svoju franšiznu prodavaonicu.
Najveći problem za male trgovce su veliki marketi i uslovi kupovine koji oni nude. Sa takvim uvjetima malo tko se može nositi. - Odloženo plaćanje na 240 dana bez kamate je nenormalno. To ne mogu ispratiti ni proizvođači, a mali trgovci zasigurno ne mogu dati toliki poček – ističe Đorđević što mu je najveća boljka.
Iako mu je promet u prošloj godini opao 15 odsto u odnosu na 2011. nije nezadovoljan, jer je trgovina, kako kaže, jedino što u Srbiji još uvijek radi i gdje se koliko-toliko „obrće“ gotovina. Pad prodaje je zapravo i mnogo veći, oko 30 odsto, ako se ukalkuliše međugodišnja inflacija, pad dinara i drugi faktori. Đorđević ipak naglašava da će prodaja u ovoj godini biti na razini prošle, jer iako neće biti velikih padova, ne treba očekivati ni rast. – Od gorega uvijek može biti gore, ali vjerujem da će to biti neki okviri u kojem će se kretati poslovanje – optimista je Đorđević.
pročitajte članke

Kako se može iskoristiti ovčja vuna? Poduzetnički dvojac iz Rumunjske započeo je proizvodnju peleta od ovčje vune, koji se u poljoprivredi koristi kao kvalitetno organsko gnojivo.
Iz želje da ponude atraktivan, ali dostupan prodajni prostor za male proizvođače, kreativce i dizajnere, u Beču je 2015. otvorena specijalizirana trgovina s' Fahl. Potražnja je potakla i razvoj franšizne mreže, a primatelje franšize sada traže i u Hrvatskoj.
Zašto je lakše poslovati u franšiznom sustavu, kakvu je podršku dobila od davatelja franšize u uvjetima pandemije te što je iz toga naučila, otkriva Anna Kulczyk-Szymańska, primateljica franšize poljskog trgovačkog lanca Lewiatan
Želite biti deo Fahl obitelji? Kontaktirajte nas i pokrenite vlastiti posao!
Rast prodaje i kupaca, ali i širenje franšizne mreže, obilježili su prethodnu godinu djelovanja franšiznog sustava Husse u Bosni i Hercegovini. Dobri rezultati nisu izostali ni za vrijeme karantene uslijed pandemije koronavirusa.
Najčitanije

Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije iznimka. Koje se to investicije tretiraju kao obvezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna suradnja ne može zamisliti?
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.
Trgovina odjeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspjeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj trgovini, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merchandising - vještina izlaganja i pozicioniranja robe.