Od kandidata do partnera

Srijeda
07.10.2020
Franšizni je paket spreman, tvrtka je objavila da prodaje franšizu, a zainteresirani se već javljaju. Kako odrediti tko je najbolji kandidat za primatelja franšize i na što trebate obratiti pažnju prije potpisivanja ugovora?
 

Dio odgovora na ova pitanja nalazi se i u našem tekstu „Kako do primatelja franšize?“, posebno u dijelu koji se odnosi na definiranje tzv. savršenog primatelja franšize. Ako tvrtka koja daje franšizu već ima profil idealnog partnera – s definiranim poželjnim poduzetničkim osobinama kandidata, njegovim poslovnim iskustvom i vještinama – proces odabira bit će neusporedivo lakši. Pogotovo ako tvrtka to naglasi u materijalima i alatima koje koristi za promidžbu i predstavljanje franšizne ponude. Međutim, koliko god davatelj franšize imao precizan odgovor na pitanje kako zamišlja svog idealnog kandidata, postoji velika vjerovatnoća da će mu se javljati različiti ljudi, s više ili manje jasnim namjerama. Kako, onda, davatelj franšize treba urediti proces regrutiranja potencijalnih primatelja i na što treba obratiti pažnju ako želi da rezultat bude dobitna kombinacija za obje strane?  

CV nije dovoljan

Ako pođemo od toga da primatelj franšize nije radnik kojeg zapošljavate, već partner koji će voditi vlastiti posao (ali) pod vašim brandom, tada se odabir (regrutiranje) partnera ne može svesti na klasični postupak zapošljavanja. Za procjenu kandidata, zapravo je potrebno mnogo više podataka od onoga što standardno piše u njegovoj biografiji. Davatelji franšize, stoga, često koriste dodatni alat – upitnik. Prije svega jer pretpostavljaju da svaka profesionalno aktivna osoba već ima pripremljen CV te da mu ne treba više od nekoliko sekundi za slanje, bez obzira je li pošiljatelj ozbiljan u vezi s franšizom ili ne. Davatelj franšize, međutim, ima obvezu pročitati i analizirati svaki CV, kontaktirati zainteresirane i ugovoriti sastanak. Ako se pokaže da je kandidat CV poslao „slučajno“, bez ikakvih ozbiljnih namjera, davatelj će smatrati da je potrošio dragocjeno vrijeme na kandidata koji to ne zaslužuje. Profesionalno pripremljeni upitnici, naime, uklanjaju taj rizik. Ako se kandidat stvarno želi pridružiti mreži, tada mu neće biti teško uložiti dodatni napor, ako ne, neće mu biti žao što nije bio među odabranima. U pravilu, u dobro pripremljenim upitnicima kandidat treba ukratko objasniti zašto ga zanima dana franšiza, što ga je privuklo i što očekuje, koliki kapital ima, je li spreman baviti se tim poslom, ima li već poslovni prostor ili ga namjerava unajmiti i slično. Na temelju tih podataka, davatelj franšize lako može napraviti uži izbor najboljih kandidata.

...čekam brzi odgovor

Nakon slanja upita, koliko dugo će kandidat čekati na odgovor davatelja? Ako previše odugovlačite s kontaktom, kandidat će steći dojam da niste ozbiljni ili da ste neorganizirani – svakako nećete ostaviti dobar dojam niti uliti povjerenje. Zapamtite, kandidat ovu situaciju može lako projicirati na buduću suradnju – može se zapitati hoće li toliko dugo čekati vašu pomoć i podršku kad postane vaš primatelj franšize – i vjerojatno im se odgovor neće svidjeti. Dobra franšizna praksa, prema tome, kaže da bi kandidat trebao dobiti osnovne povratne informacije najkasnije 24 sata nakon podnošenja prijave.

Licem u lice

Nakon analize primljenih upita, ključni trenutak u procesu odabira primatelja svakako je sastanak s kandidatom. No, imajte na umu da je to trenutak kada obje strane imaju priliku provjeriti prethodno dobivene podatke. Ne samo da vi ocjenjujete koliko je kandidat pogodan za franšizu, već ocjenjuju i vas kao budućeg poslovnog partnera. Ovo je, stoga, najbolji trenutak da pokažete koliko ste profesionalni i kakav odnos gradite sa svojim poslovnim partnerima.

Prvi pokazatelj može biti i mjesto sastanka. Iako je uobičajena praksa da se davatelj i budući primatelj franšize prvo sastanu u sjedištu tvrtke, ovo ne mora biti pravilo. Možda se sastanak može organizirati u mjestu prebivališta kandidata ili u gradu u kojem želi pokrenuti posao, jer biste, u tom slučaju, mogli zajedno posjetiti dostupne lokale, procijeniti koliko treba uložiti u obnovu ili prilagodbu franšiznim standardima.

Sastanak je također idealna prilika za formalizaciju suradnje, ali ne morate inzistirati na potpisivanju ugovora o franšizi, pogotovo ako prethodno niste obavijestili kandidata da je to jedan od ciljeva sastanka. Svakako bi bilo bolje da kandidat prvo potpiše sporazum o povjerljivosti podataka, jer ćete tako s puno više sigurnosti ući u sljedeće faze pregovora i upoznavanja. Nekim je davateljima franšize dovoljan jedan sastanak (pogotovo ako se radi o jednostavnim i jeftinim konceptima), drugi predlažu čak tri. U svakom slučaju, dobro je ako se davatelj i potencijalni primatelj dobro upoznaju, razmotre sve uvjete suradnje i dogovore se o svim pitanjima. Tijekom pregovora preporučuje se i da kandidat posjeti jednu od podružnica i razgovara s drugim iskusnim primateljima franšize.