Skriveni gradovi

Za razliku od prošle godine kada je ta konzultantska kuća objavila popis zemalja na koje bi trgovački lanci trebali fokusirati ulaganja, ove godine je imala "svedeniji" pristup. Objašnjenje je jednostavno. Prilikom analize cjelokupnog tržišta neke zemlje, tvrtke općenito stavljaju naglasak na urbane sredine. - Ukoliko, primjerice, investitor odluči uložiti novac u Indoneziju, najvjerojatnije će prvi objekat biti u Džakarti, a možda će to biti i jedini grad u koji će uložiti svoje novce - navodi se u izvješću.
Na listi koju je sačinio Deloitte nalaze se Bogota (Kolumbija), Chongqing (Kina), Ho Chi Minh (Vijetnam), Jakarta (Indonezija), Kolkata (Indija), Lagos (Nigerija), Lima (Peru), Manila (Filipini), Nairobi (Kenija), Ekaterinburg (Rusija). Dakle, dva grada koja bi trebala zaokupiti pažnju maloprodajnih lanaca nalaze se u Latinskoj Americi i to u oblasti Anda, dva su u Africi, jedan u Evropi i pet u Aziji.
Mada bi se na prvi pogled moglo pomisliti da ovi gradovi, smješteni na potpuno različitim meridijanima, nemaju ničega zajedničkog, sličnosti, ipak, postoje. Gotovo svi imaju veliki broj stanovnika, razvijeniji su nego zemlja u kojoj se nalaze i kupovna moć njihovih građana je veća nego u ostatku zemlje. Većina ovih gradova dominira po ekonomskoj snazi u svojim zemljama. Budući da se radi o zemljama u razvoju u kojima proces migracija iz sela u gradove još uvijek traje, ekonomska moć ovih urbanih sredina će rasti brže nego njihove zemlje u cjelini, navodi se u pomenutom izvješću.
U Bogoti, metropoli od deset milijuna stanovnika, već postoje značajne investicije u trgovinu. U samom gradu se nalazi oko 100 šoping centara. Pet najznačajnijih ritejlera u glavnom gradu Kolumbije su Casino, Carrefour, Olimpica, Alkosto, LA 14.

Chongqing je najnajseljeniji grad u Kini sa 28 milijuna stanovnika (točnije, sam grad ima oko 5 milijuna, ali sa okolicom – i čitavih 30 milijuna!). Mada domaće tvrtke u oblasti maloprodaje dominiraju, internacionalne su već zauzele tri posto udjela na tržištu tog grada.
U Ho Chi Minhu živi osam posto ukupne populacije Vijetnama, u njemu se generiše 20 posto bruto društvenog proizvoda i 28 posto industrijske proizvodnje. Na tržištu dominira nacionalni trgovac Saigon Co-op.
Bruto društveni proizvod po glavi stanovnika Jakarte iznosi 10.000 dolara, što je duplo više nego na razini čitave zemlje. To grad čini glavnim centrom moderne trgovine. Među prvih pet lanaca sa najvećim tržišnim udjelom nalaze se samo dva strana lanca, francuski Carrefour i Dairy Farm iz Hong Konga.
Procjenjuje se da će broj stanovnika Kolkate do 2013. narasti sa sadašnjih 14 milijuna na 30 milijuna. Mada, osim njemačkog lanca Metro Cash&Carry, nema drugih modernih trgovinskih lanaca, potrošnja raste, a lokalni preduzetnici kažu da ljudi vole trošiti novac.
U maloprodajnom sektoru u Lagosu dominiraju tvrtke sa sjedištem u Južnoj Africi. Među najvećima su Shoprite, Woolworths i Massmart u većinskom vlasništvu jednog od najvećih trgovačkih lanaca Walmart (USA).

Lima generira tri četvrtine ukupne potrošnje u cijelom Peruu. Svaki globalni maloprodajni lanac zainteresiran za ulaganje u Peru, zapravo misli na investiranje u Limu. Treba, također, imati u vidu da veliki dio prodaje čini trgovina "na crno" koja ne podliježe niti kakvoj državnoj kontroli. Tržištem dominiraju tri lanca, od kojih dva dolaze iz susjednog Čilea.
U Manili se ostvari 30 posto ukupne prodaje na Filipinima, te je za investitore taj grad najpoželjnija destinacija u zemlji. Sa prihodom od pet milijardi dolara, SM Ivestment je lider u sektoru trgovine.
U Nairobiju trenutno ne posluje niti jedan internacionalni trgovac. Walmart je, međutim, najavio da je u pregovorima da iznajmi prostor u tržnom centru, koji bi trebao biti otvoren 2014. Nairobi je, ipak, centar za mnoge multinacionalne tvrtke, a ekonomija tog grada bazira se na trgovini, industriji i biznis menadžmentu. Budući da je ekonomija Kenije u porastu očekuje se da najveći benefit od toga ostvari upravo glavni grad.

Jekaterinburg (do 1991. poznat kao Sverdlovsk) jedan je od najvažnijih financijskih i maloprodajnih centara u regiji Urala. Maloprodajom dominiraju lokalni lanci poput Kirovskyi, Monetka, Kupetz i Stomak, kao i vodeći ruski maloprodavac X5 Retail Group i Magnit. Strane trgovce predstavljaju njemački Metro Cash&Carry i francuski Auchan.
pročitajte članke

Kako se može iskoristiti ovčja vuna? Poduzetnički dvojac iz Rumunjske započeo je proizvodnju peleta od ovčje vune, koji se u poljoprivredi koristi kao kvalitetno organsko gnojivo.
Iz želje da ponude atraktivan, ali dostupan prodajni prostor za male proizvođače, kreativce i dizajnere, u Beču je 2015. otvorena specijalizirana trgovina s' Fahl. Potražnja je potakla i razvoj franšizne mreže, a primatelje franšize sada traže i u Hrvatskoj.
Zašto je lakše poslovati u franšiznom sustavu, kakvu je podršku dobila od davatelja franšize u uvjetima pandemije te što je iz toga naučila, otkriva Anna Kulczyk-Szymańska, primateljica franšize poljskog trgovačkog lanca Lewiatan
Želite biti deo Fahl obitelji? Kontaktirajte nas i pokrenite vlastiti posao!
Rast prodaje i kupaca, ali i širenje franšizne mreže, obilježili su prethodnu godinu djelovanja franšiznog sustava Husse u Bosni i Hercegovini. Dobri rezultati nisu izostali ni za vrijeme karantene uslijed pandemije koronavirusa.
Najčitanije

Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije iznimka. Koje se to investicije tretiraju kao obvezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna suradnja ne može zamisliti?
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Bez licenciranja nema franšizinga. No, iako su vrlo slični, ova se dva modela poslovne suradnje u nekoliko detalja značajno razlikuju.
Španjolski Naturhouse traži partnere za razvoj franšizne mreže i na tržištima ove regije. Na to su ih navela i dobra iskustva iz zemalja Centralne Europe. Češka je jedna od njih.