Sa terena do franšize
Nije rijetkost da profesionalni sportaši nakon povlačenja „s terena“ pokrenu vlastiti posao. Kako ste se odlučili za gastronomiju?
Nakon što sam završio karijeru profesionalnog tenisača, moja obitelj i ja okrenuli smo se iznajmljivanju privatnog smještaja na Tatrama i otvorili vlastiti pansion. Brzo sam zavolio rad s ljudima, često sam radio za šankom i razgovarao s gostima. Tako sam, zapravo, počeo stjecati gastronomsko iskustvo i prije McDonald'sa. Trenutak odluke došao je kada smo zbog pandemije bili prisiljeni zatvoriti biznis na osam mjeseci. Mnogi moji prijatelji, koji se također bave ugostiteljstvom, našli su se u problemima, svi smo spajali kraj s krajem... No, primijetili smo da su jedino pred McDonald'som i dalje redovi bili prilično dugi. Otprilike u to vrijeme u medijima sam naišao na objavu da McDonald's traži primatelje franšize* u Slovačkoj. Prijavio sam se i nakon godinu dana obuke dobio priliku otvoriti i pokrenuti vlastiti Mac.
Što je presudno utjecalo na odluku te potaklo Vas uzeti franšizu McDonald'sa?
Dva su glavna razloga za to. Prvo, McDonald's je jedan od najjačih brendova u Slovačkoj, ne samo u području gastronomije, nego i općenito. Drugi razlog je taj što smo vodili pansion na Tatrama, a živjeli u Bratislavi. Četiri sata vožnje do tamo i četiri sata natrag. Zato sam si često govorio da bih volio imati nešto svoje, ali malo bliže. I McDonald's mi je to omogućio.
Prije nego što postane dijelom McDonald'sa, primatelj franšize prolazi jednogodišnju obuku tijekom koje radi na svakoj od pozicija u restoranu. To znači da, između ostalog, radi i za blagajnom i čisti restoran. Kakvo je bilo Vaše iskustvo?
Imao sam sreću raditi sa sjajnim timom iz McDonald'sa gdje sam prošao obuku. Jako sam se veselio poslu i govorio da bih se rado zaposlio tamo, samo da nisam primatelj franšize na obuci. Naravno, trening je vrlo složen. Nisam očekivao da ću se morati toliko kretati nakon povlačenja iz profesionalnog sporta (smijeh). U toj sam godini smršavio čak 11 kilograma. A jeo sam u restoranu svaki dan, tako da je priča da McDonald'sova hrana deblja mit (smijeh).
Što vam je u tom procesu bilo najteže?
Isprva sam mislio da sam savršen kandidat za franšizu. Imao sam međunarodno iskustvo, poznavao biznis i gastronomiju, a bio sam još uvijek mlad i pun energije. Da sam bio na njihovom mjestu, sigurno bih sebe izabrao (smijeh). Ali, kroz cijeli taj proces, jedino je neizvjesnost bila psihički teška, jer nisam sa sigurnošću znao koji ću restoran/lokaciju dobiti, pod kojim uvjetima i kada će se to dogoditi.
Profesionalni tenisači vjerojatno imaju potpuno drugačiji raspored i dinamiku rada od biznismena. Što je za Vas bila najveća promjena?
Primjećujem da sam dosta promijenio odnos prema poslu. Naime, tenis je vrlo individualan sport i sve što sam radio radio sam za sebe. Bio sam fokusiran isključivo na sebe. U biznisu, s druge strane, radite u timu i za tim. Radim tako da moje osoblje i gosti budu zadovoljni. Tako je „ja“ postalo „mi“. Smatrao sam da imam veliku obvezu prema kupcima i zaposlenicima, budući da sam preuzimao postojeći restoran koji je već imao svoju bazu stalnih gostiju. Moj je cilj bio da osjete pozitivnu promjenu.
Iza sebe imate veliki svjetski brend. Koje su prednosti, pogotovo kada se uzme u obzir trenutna gospodarska situacija?
Svi se primatelji franšize trenutno suočavaju i bore s inflacijom, dok cijene sirovina i energije rastu. U isto vrijeme, trudimo se da naši zaposlenici to što manje osjete te da posao i dalje bude isplativ. Najveću prednost vidim u tome što imamo stalne kupce. McDonald's je vrlo popularan u Slovačkoj. Naši kupci su lojalni brendu, što znači da je poslovanje dobro organizirano. Mi ne moramo čekati tri sata da netko uđe jesti. Ranije, dok sam vodio restoran u sklopu pansiona, promet je bio vrlo neravnomjeran. Ponekad ljudi dođu, ponekad ne, i u usporedbi s tim je sjajno. Ovo je predvidljiv i popularan biznis.
Koje inovacije McDonald's planira u bliskoj budućnosti?
McDonald's je usmjeren na kupce i naš je cilj svima pružiti najugodnije moguće iskustvo. Trudimo se pratiti trendove i napredovati ne samo u ponudi, već i u inovativnosti i digitalizaciji. McDonald's restorani nove generacije već imaju model samoposlužnog naručivanja s digitalnih kioska, prilagodbu proizvoda i niz usluga usmjerenih na kupca. Ubrzavamo uslugu i procese koji ne utječu na kvalitetu naših usluga ili proizvoda.
Zanimljivo je da se pri planiranju izgradnje novih McDonald'sovih restorana očekuju veći troškovi za informatički sustav nego za kuhinjsku opremu koja je, pritom, tehnološki vrlo napredna. Nastavit ćemo u tom smjeru – bilo da se radi o narudžbama putem mobitela ili preuzimanju hrane sa pick-up pointa.
_____
* Za razliku od zemalja ove regije gdje McDonald's posluje isključivo preko jednog ekskluzivnog partnera, koji je zadužen za razvoj na cijelom tržištu, u Slovačkoj se američki lanac širi davanjem tzv. jediničnih franšiza (single unit franchise). Na ovaj način veći broj poduzetnika (pojedinačnih primatelja franšize) dobiva priliku otvoriti i voditi restorane ovog američkog brenda. Po istom principu McDonald's posluje u Češkoj i Poljskoj.
pročitajte članke
Fast-casual lanac restorana Koykan World Food namjerava ubrzati franšizni razvoj te kreće u public kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Još jedan američki lanac brze prehrane ulazi na europsko tržište. Što nudi Slim Chickens te za koja su tržišta zainteresirani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.
Franšizni sustav KiDS Escape Room proširio je tijekom ove godine franšiznu mrežu u Hrvatskoj. Na mapi poslovnica su sada i dječiji escape roomovi u Splitu i Puli.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Popularno na forumu
Sa terena do franšize
I started receiving alert of cash been transferred from my account immediately I had to rush down to the bank to know what's happening I was told that my funds got wired out of...
Zaradi na jeftinoj kavi
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Više od talijanskog restorana
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Papa John's osvaja Kinu
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Franšizni „boost“
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Snažan rast u UK
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Partnerstvo ubrzava rast
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Novo ime u svijetu kave
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...