Putovanja...tek počinju

Damjana Domanovac (na slici: potpisivanje ugovora za pokretanje franšiznog izdanja u BiH)
Prvu franšizu su prodali, kako kaže Damjana Domanovac, vlasnica i glavna urednica matičnog izdanja u Hrvatskoj, sasvim neplanirano. Sadašnje kolege iz Slovenije su prilikom posjeta Zagrebu kupile časopis Putovanja za dvoje na kiosku. Jako im se svidio, pa su joj se obratili i pitali je li zainteresirana prodati franšizu. - U tom trenutku o franšizama nismo znali gotovo ništa i učili smo na vlastitim greškama. Danas, nakon pet franšiznih izdanja možemo reći da smo otkrili najbolju opciju za sve primatelje franšize - kaže ona.
Prva franšiza je prodana 2008. godine - dvije godine nakon pokretanja časopisa. Srpsko izdanje je počelo izlaziti 2009. - također, kao franšiza. Po pitanju širenja franšizne mreže, do sad je najuspješnija bila 2010. godina, kada su pokrenute još dvije franšize: francuska i njemačko-austrijska. Naredne godine, prodata je franšiza i za Bosnu i Hercegovinu. Domanovac kaže da trenutno traju pripreme za potpisivanje ugovora sa Norveškom. - Pregovaramo i sa zainteresiranima iz Kine, Japana, Velike Britanije, Španjolske, Italije, ali je teško prognozirati kakav će biti ishod. Svi ti pregovori i sva ta tržišta su nam jednako važna, no znate, ipak je želja svakog izdavača napraviti izdanje na engleskom jeziku - kaže Domanovac.
Bili bi sretni ako ove godine pokrenu još jedno ili dva franšizna izdanja. - Zapravo, iz iskustva smo zaključili da između dva franšizna izdanja treba proći bar šest mjeseci da bi se izdanje uhodalo i da bismo imali dovoljno vremena posvetiti se novim kolegama i upoznati novo tržište - kaže ona.
Franšizoprimac bi trebao živjeti u zemlji za koju kupuje franšizna prava, jer najbolje poznaje lokalno tržište. Poželjno je da se bavi nekom vrstom izdavaštva, ali to nije presudan uvjet. Primatelji franšize preuzimaju veći dio materijala, te novinarsko ili fotografsko predznanje nije nužno, ali je poželjno. Najvažnije je, kako kaže Domanovac, da je dobar u marketingu.
Ugovor se potpisuje na dvije godine i automatski se produljuje ukoliko postoji obostrani interes. - Mislimo da je to dovoljno dugo razdoblje tijekom kojeg se izdanju daje prilika napraviti uspjeh - kaže Domanovac.
Iznosi naknade su, prema njenim riječima, različiti, a ovise o veličini tržišta i broja stanovnika.
![]() | Dodjela nagrade za najkvalitetniji turistički magazin u 2012. za francusko izdanje (na slici: D.Domanovac, prva s leva) |
Franšizodavac se obvezuje osigurati kompletan sadržaj časopisa, a primatelji mogu sami odlučiti koji dio će preuzeti. Domanovac kaže da primatelji obično preuzimaju od 70 do 90 posto sadržaja, ovisno o kojem tržištu se radi. - Uvodimo ih u posao, tu smo za svaki problem i, na kraju, štitimo ih od bilo kojeg problema na tržištu, pošto imamo i odličan pravni tim. Pitanje autorskih prava je uvijek osjetljivo i tu treba biti oprezan - ističe ona.
Jedan od važnih standarda koje primatelj mora ispuniti jest da njegovo izdanje ne smije biti niže kvalitete od matičnog izdanja.
Vlasnica franšiznog koncepta kaže da je širenje franšize svakako uvjetovano općom situacijom u svijetu. S druge strane, imaju sreće, kako kaže, što je njihov proizvod kvalitetan i namijenjen ciljanoj publici. Domanovac vjeruje da je budućnost u specijaliziranim poslovima, pa samim tim i u specijaliziranim medijima. - Ukoliko se obraćate svima, a nikome posebno, onda je produktivnost mala. Mi smo naša franšizna izdanja zamislili kao male obiteljske poslove. To nam se kao takvo pokazalo i u praksi. Većina naših primatelja franšize su bračni partneri koji zajedno rade, zajedno privređuju, zajedno putuju i to postaje sastavni dio njihova života. Ovo je idealan posao za one koji žele spojiti i posao i zadovoljstvo - objašanjava ona i dodaje da su to i osnovni razlozi zašto bi netko trebao uzeti njihovu franšizu.
Izdavač magazina Putovanja za dvoje je Studio Damjana d.o.o. Tvrtka se bavi izdavaštvom od 1995. Nekoliko izdavačkih projekata, magazine Vjenčanja i Cvijeće, prodali su 2008. izdavačkoj kući AdriaMedia Zagreb koja je dio tvrtke Adria Media Holding Gmbh.
pročitajte članke

– Turistički sektor se oporavlja, samim time raste i interes za franšizu CityPal-a – kaže Željko Gobac, osnivač platforme CityPal putem koje se turistima predstavljaju najbolje lokalne preporuke
Direct Booker je svoj franšizni portfelj ove godine proširio s dva nova tržišta – Sjevernom Makedonijom i Grčkom. Kakvi su planovi te očekivanja novih primatelja franšize?
Unatoč pandemiji koja je teško pogodila turistički sektor, franšizni sustav Direct Booker proširio je svoje poslovanje na talijansko tržište. Primatelj franšize stari je znanac.
CityPal, web platforma i brošure putem kojih lokalni stanovnici turistima predstavljaju najbolje iz ponude svog mjesta, dostupna je kroz franšizu. Za sada, CityPal posluje u Zagrebu i Puli.
Direct Booker, franšizni sustav turističkih agencija za iznajmljivanje i upravljanje privatnim smještajem, započinje poslovanje u Poljskoj. Franšiznu su mrežu proširili i u regiji.
Najčitanije

Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Bez licenciranja nema franšizinga. No, iako su vrlo slični, ova se dva modela poslovne suradnje u nekoliko detalja značajno razlikuju.
Trgovina odjeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspjeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj trgovini, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merchandising - vještina izlaganja i pozicioniranja robe.
Iako franšizni div u posljednjih godinu dana prolazi kroz jedan od najtežih razdoblja u svojoj povijesti, brojke koje opisuju McDonald’s i dalje su fascinantne.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.