Čista esencija
Tomislav Vrbanec
Čakovec nije više poznat samo po vinogradima, agrokulturi i lovištima, već i po parfemima. Tamo je 2009. otvorena prva tvornica parfema u Hrvatskoj Essentia, u kojoj se danas pravi luksuzni parfem Experience. O nastanku, pristupu tržištu tijekom krize, konkurentskim prednostima, projektu samozapošljavanja, odnosno, franšizinga, te posebnom programu lojalnosti, razgovaramo sa Tomislavom Vrbanecom, vlasnikom i predsjednikom uprave tvrtke Essentia.
Kako je došlo do toga da pokrenete fabriku parfema?
Ideja o pokretanju vlastite proizvodnje parfema rodila se slučajno. Naime, prije nekoliko godina razmišljali smo što možemo ponuditi ljudima, a da zadovoljava sljedeće kriterije: da je proizvod široke potrošnje, izuzetne kvalitete sa svim potrebnim certifikatima, cijenovno prihvatljiv široj populaciji kupaca i da potječe iz Hrvatske – „kupujmo hrvatsko“.
I rodila se ideja o proizvodnji parfema. Nekoliko mjeseci nakon što smo pribavili svu potrebnu dokumentaciju i dozvole, te kada su svi proizvodi dobili svoju analizu kvalitete, otprilike negdje u rujnu 2009. godine, iz proizvodnje je izašao i prvi Experience parfem. Pošto smo obiteljska tvrtka i poslu nerijetko pristupamo i pomalo emotivno, bili smo izuzetno sretni i ponosni.
Od tada se mnogo toga promijenilo - od vizualnog identiteta samog proizvoda, pa sve do načina poslovanja. Ali, jedno je uvijek ostalo isto, na što vrlo pazimo, a to je kvaliteta samog parfema.
Ulazak Hrvatske u Europsku uniju, nama kao tvornici, predstavlja jedan veliki korak unaprijed. Pošto se naše sjedište nalazi u Čakovcu, uz samu granicu sa Slovenijom i Mađarskom, izuzetno smo dobro geografski pozicionirani i, praktično, sve nam je relativno blizu.
Ulazak u Europsku uniju čekali smo od samog početka i planirali smo poslovanje u skladu sa time. Danas, kada je Hrvatska članica Europske unije i kada više nema velikih izvoznih troškova, čekanja na carinjenje i slično, planiramo proširiti poslovanja na kompletnu zapadnu Europu. Naravno, to iziskuje puno vremena i rada, ali ništa ne ide preko noći. Svakako, postoji veliki interes za naše proizvode pogotovo u Njemačkoj, Austriji, Švicarskoj i skandinavskim zemljama. Konkretno, ulazak Hrvatske u Europsku uniju za nas znači širenje poslovanja.
U oblasti kojom se vi bavite konkurencija je iznimno jaka. Koje su vaše konkurentske prednosti?
Kada gledamo sa profesionalnog aspekta, odnosno, sa aspekta ljudi koji su u našoj branši, a pritom mislim na proizvođače kozmetike, možete vidjeti da, zapravo, mi uopće nemamo konkurenciju.
Da pojasnim, vrlo je jednostavno. U Hrvatskoj, ali i u Srbiji, postoji vrlo mali broj specijaliziranih parfimerija, ali zato ima dosta drogerija. Pokušajte se sjetiti gdje možete pronaći specijaliziranu parfumeriju koja drži samo i isključivo parfeme, a djelatnici znaju sve o parfemima od njihovog nastajanja, pa sve do toga kojem tipu osobe preporučiti koju vrstu parfema?
Nadalje, vrlo važna stvar, a kojoj potrošači ne pridodaju dovoljno pažnje, jest: da li ste znali da u Srbiji ne možete kupiti parfem? Sad se sigurno pitate kako je to moguće kad mi u tren oka možete nabrojiti barem tri trgovine gdje se mogu kupiti parfemi. Međutim, da li ste znali da to nisu parfemi? Mirise možemo podijeliti u tri osnovne skupine, a to su toaletne vode, parfemske vode i parfemi. Slobodno provjerite, otiđite do trgovine u kojoj inače kupujete mirise i tražite parfem. Ali, isključivo čist parfem! Ukoliko na deklaraciji proizvoda piše eau de toilette ili eau de perfume, to nije parfem. Na deklaraciji čistog parfema čitko piše parfem ili perfume.
Siguran sam da do sada možda i niste tome pridodavali toliku pažnju, ali ipak, ukoliko želite čisti parfem koji odgovara vašem tipu kože, takav miris možete dobiti jedino u Experience kolekciji parfema. Da li vam je sada malo jasnije zašto nemamo konkurenciju? Potrebno je samo malo vremena i edukacija potencijalnih kupaca da paze što kupuju i po kojim cijenama.
Također, da li ste se ikada zapitali zašto su već brandirani parfemi toliko skupi? Odgovor je vrlo jednostavan, a to je zbog uvoznih troškova, troškova generalnih zastupnika, odnosno, njihovih marža, marža drogerija, te poreza. Ali, ono najvažnije - plaća se brand, odnosno, ime koje se kupuje.
No, ukratko naše konkurentske prednosti su to što proizvodi spadaju u kategoriju čistih parfema, izuzetne su kvalitete, pristup svakom kupcu je individualan i proizvodi imaju prihvatljivu cijenu.
Koja je vaša ciljna grupa potrošača?
Od samog početka naša vizija i misija jest ponuditi kvalitetne proizvode široj populaciji. Znači, ne ciljamo samo na određenu skupinu ljudi koji zarađuju dovoljno da si bez problema mogu kupiti već brandirane mirise, već ciljamo na „normalne“ ljude kojih je najviše i koji isto tako žele imati dobar i kvalitetan miris. Što se tiče dobne razlike, nema pravila. Experience parfeme kupuju osobe i od 15, ali i od 60 godina.
Na vašoj internetskoj stranici se može pročitati da, uz pametan pristup tržištu, kozmetička industrija se pokazuje kao veoma otporna na krizu. Kakav je vaš pristup tržištu u kriznim vremenima?
Odlično pitanje. U vrijeme krize kozmetička industrija bilježi porast prometa. Zvuči nevjerojatno? Krenite od same sebe. Da li poznajete osobu koja ne koristi nikakav miris? Gledano sa poslovne, ali i društvene strane, da li poznajete žensku osobu koja nema pristojnu frizuru, koja ne koristi lak za nokte, koja ne koristi puder, šminku, sjajilo, koja ne koristi tretmane depilacije i slično? Miris se svrstava pod "osnovne stvari" svake žene!
Iako si većina ljudi u ovo vrijeme krize ne može priuštiti skupe stvari poput putovanja, automobila ili drugih skupocjenih stvari, gledano sa psihološke strane, ljudi ipak žele i uvijek će željeti nešto lijepo i ekskluzivno. A upravo tu dolazi do izražaja ponuda kozmetičkih proizvoda na tržištu. Među njima su i parfemi, jer, ipak, svi mi želimo lijepo mirisati.
Razvili ste i specifičan način prodaje - Experience exclusive club. Možete li nam pojasniti koncept?
Radi lakše distribucije, te dostupnosti naših parfema, razvili smo specifičan sustav prodaje putem Experience cluba. Odmah da spomenem da nema nikakve veze sa bilo kojim mrežnim marketingom, odnosno, piramidalnom prodajom. Naime, svaka punoljetna osoba koja želi kontinuirano kupovati Experience proizvode, može se potpuno besplatno učlaniti u Experience exclusive club, dobiti mapu sa testerima i na taj način, još pri prvoj kupovini, dobiti proizvode 25 odsto povoljnije, direktno iz tvornice.
Proizvodili ste i za poznate ličnosti. Ko je sve želio vaše parfeme?
U današnje vrijeme, praktično da ne postoji osoba koja ne bi željela imati svoj vlastiti brand parfema. Postupak proizvodnje parfema za treće osobe je vrlo jednostavan: osoba nam navede koje sastojke otprilike želi u parfemu, a mi joj na osnovu toga proizvedemo nekoliko uzoraka. Ukoliko je sve u redu i osoba se odluči za jedan od uzoraka, pokrećemo proizvodnju parfema, kao jedinstven proizvod samo za tu osobu. Nakon toga dolazi ambalaža, dizajn kutijica i ostalo.
Pokrenuli ste projekat samozapošljavanja, odnosno, pokretanje posla kroz franšizu. Zašto franšizing?
Ovo je odlično pitanje. Na samom početku našeg poslovanja razmišljali smo kako proširiti posao, a da imamo kontrolu nad prodajom, odnosno, kontrolu nad pristupom kupcima. Jedinstveno rješenje je bilo širenje poslovanja putem franšize.
Međutim, da odmah napomenem, Experience franšiza nije kao i ostale franšize koje se nude na tržištu. Pošto smo itekako svjesni financijske moći našeg tržišta, te vrlo dobro znamo kako je to pokrenuti posao, praktički, bez ičega, osmislili smo franšizu koja može biti dostupna svakom ozbiljnom poduzetniku ili osobi koja planira otvoriti tvrtku.
Kako smo i prije napomenuli, Experience proizvodi su jedinstveni i nemaju konkurenciju na tržištu, pa stoga imamo i dosta upita za franšize. Naš franšizer može postati svaka pravna osoba koja želi ozbiljno pristupiti tržištu sa proizvodom kojeg još nema. Stoga je vrlo važno da u našem franšiznom sistemu nema početnog ulaganja. Naravno da se treba uložiti vrijeme, trud i puno rada, ali financijski pomažemo novim franšizerima da razviju posao kako bi svima bilo dobro.
Poslujete na nekoliko tržišta Europske unije i zemalja regije. Kako distribuirate proizvode, da li se radi o klasičnom izvozu ili nekom drugom obliku? Postoje li razlike između tržišta?
U ovih nekoliko godina uspjeli smo postići da se Experience proizvodi mogu pronaći na hrvatskom, mađarskom, slovenskom, srbijanskom, austrijskom, njemačkom i indonezijskom tržištu. Čak smo radili parfeme po narudžbi za Ujedinjene Arapske Emirate. Roba se distribuira klasičnim putem, međutim, sada, nakon ulaska Hrvatske u EU, dostava robe je puno brža i povoljnija. Razlike između tržišta postoje i mislim da će uvijek postojati. Kupci u zapadnim zemljama EU vrlo cijene kvalitetan hrvatski proizvod.
pročitajte članke
Milica Luković otvorila je prije više od godinu dana trgovinu nakita i asesoara "Brosh" u Beogradu. Što je uočila, i naučila, radeći kao primateljica franšize i poduzetnica?
Vedrana Kosanović, primateljica master franšize hrvatskog benda L'Arome, zadužena je za širenje mreže u Srbiji. U nešto više od godinu dana, na tom je tržištu otvoreno osam parfumerija.
Franšizni korneri pogodni su za trgovce koji žele obogatiti postojeću ponudu. Dobar primjer daju dvije poduzetnice iz Srbije koje su u svoje dućane dodale "kutak" za nakit Dvije šmizle.
Za koje je vrijeme moguće povratiti investiciju u L’Arome parfumeriju, koji su sve formati dostupni te u čemu je tajna brze ekspanzije branda, govori Davor Bagić, tvorac koncepta
U maloj se radionici All Nut već devet godina ručno prave kozmetika i jestivi proizvodi od koštica šljive i drugog voća. Osim dućana u Beogradu, radi i franšiza u Podgorici, a mreža bi se mogla proširiti i u druge zemlje regije.
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Kada se zbroje sve humanoidne figurice koje je do sada napravio LEGO, ispada da ih ima nešto manje od broja ljudi na Zemlji – četiri milijarde.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.
Popularno na forumu
Primjenjuje se ponuda kredita od 3%.
Nisam mogao vjerovati u internetski zajam dok ga nisam potvrdio i bio sam vrlo sretan kada sam ga dobio od gospodina Paula, svi vi koji trebate zajam trebali biste se obratiti...
Primjenjuje se ponuda kredita od 3%.
Nisam mogao vjerovati u internetski zajam dok ga nisam potvrdio i bio sam vrlo sretan kada sam ga dobio od gospodina Paula, svi vi koji trebate zajam trebali biste se obratiti...
Primjenjuje se ponuda kredita od 3%.
Nisam mogao vjerovati u internetski zajam dok ga nisam potvrdio i bio sam vrlo sretan kada sam ga dobio od gospodina Paula, svi vi koji trebate zajam trebali biste se obratiti...
Primjenjuje se ponuda kredita od 3%.
WESTLAKE loans saved me from the dishonest and malicious people who excel in extorting money. they kindly granted me a loan of €50,000 over a period of 10 years, that is, a...
Primjenjuje se ponuda kredita od 3%.
WESTLAKE loans saved me from the dishonest and malicious people who excel in extorting money. they kindly granted me a loan of €50,000 over a period of 10 years, that is, a...
Čista esencija
WESTLAKE loans saved me from the dishonest and malicious people who excel in extorting money. they kindly granted me a loan of €50,000 over a period of 10 years, that is, a...
Čista esencija
WESTLAKE loans saved me from the dishonest and malicious people who excel in extorting money. they kindly granted me a loan of €50,000 over a period of 10 years, that is, a...
Čista esencija
Fast loan with 100% guarantee You need a loan to implement your projects, to buy a house or to buy a new car. You have the opportunity to have the amount you want with a total...