Svakom poslu je potrebna promocija
Jova Srećo
Jova Srećo je veliki dio svoje poslovne karijere proveo na mjestu direktora marketinga u tvrtki Verano Motors. Danas je, međutim, vlasnik i izvršni direktor tvrtki Luxury Group, u čijem se sastavu nalazi sedam portala o luksuzu, i Living Group, koju čine tri portala namijenjenih uređenju interijera. Pitali smo ga koliko franšizni sustavi u Srbiji ulažu u marketing i PR, može li se franšizing koristiti kao strategija za stjecanje prednosti na tržištu, ali i koju marketing strategiju primjenjuje prilikom franšiznog širenja pomenutih portala.
Da li domaći franšizni sustavi ulažu dovoljno u marketing i PR? Razumiju li njihov značaj?
U Srbiji postoji svega nekoliko uspješnih franšiznih sustava, što je dobar pokazatelj da je razvijenost ove grane na jako niskoj razini. Potrebna su mnogo veća ulaganja, prije svega u PR, kako bi se prepoznao značaj i mogućnosti koje ovaj vid poslovanja nudi.
Sve veći dio marketinških budžeta odlazi za online medije. Što su sve prednosti online marketinga?
Prednost online marketinga je suština advertisinga, a to je precizno targetiranje ciljne skupine. Pored toga, online oglašavanje je daleko povoljnije i efektnije od drugih medija. Generalno gledano, nivo online oglašavanja u Srbiji je na jako niskoj razini. U ovoj godini biće potrošeno svega 17-18 milijuna eura, što će biti oko 3,5 posto ukupnog budžeta za medije. Poređena radi, u Velikoj Britaniji je u 2012. godini potrošeno 6,5 milijardi eura, što je činilo više od 40 posto medijskog budžeta. U Češkoj, koja je po broju stanovnika slična Srbiji, u ovoj godini na internet oglašavanje biće potrošeno oko 320 milona eura, ili nešto više od 24 posto ukupnog budžeta. Ovi brojevi nam govore da internet oglašavanje u Srbiji ima ogroman potencijal za rast u sljedećih nekoliko godina.
Mnoge tvrtke su tijekom krize zanemarile tradicionalne medije, televiziju i tisak, prije svega zbog visokih cijena oglašavanja. Može li se uopće bez tradicionalnih medija?
Kriza je pogodila i medijsku scenu, ali ne u velikoj mjeri, s obzirom da se ukupan medijski budžet već par godina drži na istoj razini. Došlo je samo do preraspodjele proračuna unutar medija. Najviše su pogođeni tiskani mediji, koji imaju konstantan pad prihoda od oglašavanja, dok internet mediji bilježe blagi rast svake godine. Thomas Edison je prije više od 100 godina izumio žarulju, ali se svijeće još uvijek koriste u određene svrhe.
Koliko je sam franšizing dobra "strategija" za stjecanje prednosti na tržištu? I koliko je opasna u isto vrijeme?
Po mom mišljenju, franšiza je sama po sebi odlična za pokretanje svakog posla. Uzimanjem franšize, između ostalog, dobivate i izgrađen, odnosno, prepoznatljiv brand. Dobar brand je i garancija kvalitete prozivoda, što u startu olakšava poziciju na tržištu. Izgradnja ili pravljenje branda je skup i dugoročan posao, tako da na samom početku preskačete više stepenika. Takođe, dobivate i know-how upravljanja brandom, a u većini slučajeva i kompletnu marketing strategiju koju samo treba implementirati na lokalno tržište.
Na koji način vi promovirate svoj franšizni sustav? Što smatrate najprigodnijim i učinkovitijim?
Siguran sam da svaki franšizni koncept ima svoje specifičnosti. Mi se bavimo online medijima i trenutno imamo dva franšizna proizvoda. Luxury Group, grupaciju portala koji se bave isključivo luksuznim proizvodima, i Living grupaciju koju čine portali o uređenju interijera.
U prvoj fazi, s obzirom da se bavimo online medijima, naš kanal komunikacije je internet. Većinu naših partnera pronašli smo ovim kanalom komunikacije. Imamo kompletnu strategiju, na koji način se pronalaze potencijalni kupci naše franšize i što je još bitnije, kako filtrirati zainteresirane partnere.
U drugoj fazi, angažirali smo agente koji rade na tome, tako da nam pronalaze adekvatne partnere na tržištima koja smo targetirali. Ovaj model preporučujem svima koji žele ući u franšizno poslovanje.
Na koji način bi država, udruge, pa i sami franšizni sustavi mogli promovirati i popularizirati franšizing kao poslovni model?
Bez pomoći države i zajedničkog djelovanja franšiznih sustava, neće se ostvariti neki bitniji iskorak u ovoj oblasti. Država mora shvatiti da promocija domaćih brandova znači i promociju same države. Pored toga, uspješan franšizni biznis znači i veći prihod od izvoza, kao i nova radna mjesta.
S druge strane, udruge mogu imati ključnu ulogu u popularizaciji franšizinga. Primjera radi, u Italiji postoji udruga vlasnika luksuznih brandova iz svih industrija. Članovi ove komore su modni brandovi, poput Guccija, Ferragama, Prade, Lungarno hotela, poznatih talijanskih proizvođača namještaja i drugih. Cilj njihovog udruživanja je, prije svega, zajedničko djelovanje u promociji talijanskih proizvoda, kao i otvaranje novih tržišta.
Po mom mišljenju, konkretne mjere, koje bi utjecale na promociju franšizinga, mogle bi biti usmjerene na angažiranje stručnih konzultanata iz oblasti franšizinga, angažiranje stručnih konzultanata iz područja marketinga i promociju domaćih franšiznih brandova na sajmovima franšiza u inozemstvu.
pročitajte članke
Osobe sklone alternativnoj medicini bili bi idealni primatelji franšize centra za biorezonancu Valera Vita. Koje sve još uvjete trebaju ispuniti ako žele otvoriti i voditi franšizni centar pod ovim brandom?
Koji su poslovni ciljevi ProfitAppa, koja su tržišta otvorili, kakav profil primatelja franšize traže i što očekuju u narednim godinama, otkriva franšizni menadžer tvrtke Marko Mirović
Slovenska prevoditeljska agencija K&J Translations posluje na osam stranih tržišta i ima franšize u četiri zemlje. Tko su poželjni franšizni partneri te koja su tržišta u fokusu za daljnji franšizni razvoj?
Iz Amerike na tržišta ove regije stiže Signal 88 Security, franšizni sustav specijaliziran za poslove zaštite osoba i imovine. Tko može biti primatelj ove franšize?
Čak i oni poduzetnici koji odluče kupiti franšizu – dokazani poslovni koncept – ne smiju računati na stopostotni uspjeh. U privatnom biznisu ima tisuću prepreka, ali će uspjeh biti izvjesniji ako se izbjegnu neke od uobičajenih pogrešaka.
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
„Znanstvena kuhinjica“ nastavlja širenje na regionalnom tržištu, s posebnim naglaskom na Hrvatsku.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.
Trgovina odjeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspjeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj trgovini, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merchandising - vještina izlaganja i pozicioniranja robe.
Popularno na forumu
Šansa u grupnoj kupovini
Jesu li makar isporučili dječja kolica?
Šansa u grupnoj kupovini
Nažalost, Item Studio je propao. Uzeo novce od klijenata te zatvorio poslovanje. Čini se da je to bila jedna od onih tvrtki "Uzmi novac i zatvori" u vlasništvu Pola Popovića.
Prva računovodstvena franšiza
...Sve pohvale za ideju...Kao racunovodja, kao kreator edu sajta, nadam se da postoji prostor i za saradnju... S postovanjem, Radmila Cvetkovic, dipl.ecc
Dobra vremena za reciklažu
Veoma dobro osmišljen posao i adekvatna ideja obzirom na vremena.. Mala firma iz RS -Banja Luka, je zainteresovana za poslovnu saradnju u smislu dobijanja franšize. Tim...