"Trafika" u franšizingu
Dragomir Stanković
Nakon dugih konzultacija, upoznavanja s prednostima franšizinga, izučavanja primjera iz prakse u zemlji i okruženju, maloprodajni lanac "Trafika" odlučio je svoje objekte prepustiti primateljima franšize.
Dragomir Stanković, glavni koordinator u tvrtki Grafart, koja je vlasnik lanca "Trafika", kaže da su željeli poboljšati određene elemente poslovanja, a da im je franšizing omogućio da to i učine. – Istina je da o tom modelu poslovanja nismo na početku znali ništa. Razgovarali smo s tvrtkama iz Srbije i regije iz slične djelatnosti koje su imale pozitivna iskustva o franšiznom širenju maloprodaje. Period upoznavanja sa franšizingom bio je dug i tek kad smo se dovoljno informirali, odlučili smo da i sami primijenimo taj model poslovanja – objašnjava Stanković.
Za početak, željeli su postojećih 29 trgovina, koliko ih je bilo u mreži, ponuditi svojim djelatnicima na upravljanje čime bi postali primatelji franšize. – Mislili smo da je dobra ideja da franšizu prvo ponudimo ljudima koji su već radili u tim objektima. Okupili smo one za koje smo procijenili da su sposobni, poduzetni i da bi taj posao dobro radili. Organizirali smo nekoliko predavanja na kojima smo im objasnili što je franšiza, što im nudimo i koje su njihove koristi od toga – kaže Stanković.
Prvog rujna ove godine, jedna trgovina u Beogradu već je prešla u ruke primatelja franšize. Zatim su i drugi krenuli tim putem te su danas već četvorica djelatnika postala primatelji franšize "Trafika". Mada su željeli prvo naći primatelje franšize za sve svoje trgovine, kada se ukazala prilika otvoriti novi objekt u Bogatiću, nisu je htjeli propustiti. – "Trafika" u Bogatiću radi odlično iako je potpuno novi objekt, a primatelji franšize nisu iz redova naših djelatnika. Facinirani smo njihovim svakodnevnim napretkom. Takav napredak nismo imali ni u jednoj trgovini u Beogradu, a u Bogatiću se za manje od dva mjeseca desio lijep rast koji obećava dobro poslovanje – kaže Stanković.
Trgovine "Trafika" prepoznatljive su na tržištu po svom kutku – stripotekama – u kojem se prodaju stripovi svih izdavača, pa i "sestrinske" tvrtke Grafarta – Veseli četvrtak. Jednistveni su i po tome što ne prodaju samo nove brojeve stripova već i starije koje kolekcionari mogu kupiti ako su ih eventualno propustili. U asortimanu je vrlo zastupljen i tabako program, a samo u postojećim franšiznim trgovinama omogućena je i prodaja koncertnih ulaznica. Davatelj se franšize trudi stalno razvijati nove usluge i servise kako bi primatelji imali veće mogućnosti za zaradu.
Moglo bi se reći da su u ovaj franšizni sustav dobrodošli svi koji žele raditi s entuzijazmom. Davatelj franšize, kaže Stanković, čak i za nove lokale osigurava kompletno opremanje interijera, kao i nabavu robe. –Kompletna investicija, od nabave robe do opremaja interijera, jest naša i ona obično iznosi oko 30.000 eura po lokalu. Novi primatelji franšize imaju obvezu osigurati bankarsku garanciju ili mjenicu za robu, budući da je prosječna vrijednost robe koja se nalazi u objektu oko dva milijuna eura. Onima koji imaju svoj lokal dovoljna garancija je sama nekrenina. Drugi, pak, mogu lako osigurati mjenicu jer je sva naša roba osigurana – kaže Stanković.
Davatelj franšize praktično osigurava sve, dok primatelj franšize vodi računa o poslovanju. Na kraju, neto dobit se dijeli po unaprijed uspostavljenom dogovoru. – Prvi rezultati su pokazali da smo napravili dobru odluku. Ukoliko usporedimo promet u četiri franšizne trgovine u odnosu na prošlu godinu, on je značajno veći i rezultati poslovanja su u svakom smislu bolji. Primatelji franšize se domaćinski odnose prema svemu, vode računa je li, na primjer, svjetleća reklama upaljena danju, radi li klima unatoč tome što su vrata otvorena. Ilustrativan je primjer da je prva trgovina, kada je postala franšiza, smanjila pet puta troškove na higijenski materijal i dezinfekcijska sredstava, a podigla je razinu higijene u objektu. Samo na takvim stvarima mogu se napraviti značajne uštede – ističe Stanković.
On dodaje da je u franšiznim trgovinama mnogo manje propuštenih prodaja i da se ljudi više trude da svatko tko uđe ostvari bar određen promet. Zbog toga, primatelji utječu i na asortiman robe koja će se prodavati, a sve ovisno o potražnji. Davatelj je, kako kaže Stanković, spreman saslušati sugestije po svakom pitanju poslovanja.
– Primatelji franšize razumiju da od svakog dinara koji "uđe" u trgovinu oni imaju koristi. Zato smo i uveli princip da jedan čovjek ne može biti primatelj franšize za više trgovina, jer želimo da on bude potpuno posvećen tom poslu. Na taj način pokušavamo napraviti model za mali obiteljski biznis. Ideja nam je da jedna obitelj, kada postane primatelj franšize "Trafika", može svojim članovima osigurati lijepe, solidne plaće – naglašava Stanković.
Odličan softverski sustav koji posjeduje "Trafika" omogućuje primateljima franšize svakog mjeseca dobivanje izvješća o tome kako su poslovali, iz sata u sat, gdje su ostvarili najveću zaradu, koji proizvodi im se najviše prodaju i u kojem dijelu dana. – Na temelju tih podataka oni mogu planirati određene akcije, isticati određene proizvode i planirati asortiman – dodaje Stanković.
Davatelj franšize pomaže primatelju i kod otvaranja tvrtke, kao i knjigovodstvenih poslova. – I u tom segmentu ćemo se truditi sniziti troškove tako što ćemo tražiti ponude knjigovodstvenih agencija koje bi pružale uslugu za sve lokale, te odabrati najpovoljniju – kaže Stanković.
Trenutno se sedam trgovina iz mreže priprema prijeći na franšizni oblik poslovanja, što će se dogoditi u ožujku naredne godine. Do kraja travnja 2015, prema očekivanjima Stankovića, i preostale trgovine bi trebale postati franšizne. Nakon toga, planirana je jačanje ekspanzije novih franšiznih objekata.
pročitajte članke
Kako se može iskoristiti ovčja vuna? Poduzetnički dvojac iz Rumunjske započeo je proizvodnju peleta od ovčje vune, koji se u poljoprivredi koristi kao kvalitetno organsko gnojivo.
Iz želje da ponude atraktivan, ali dostupan prodajni prostor za male proizvođače, kreativce i dizajnere, u Beču je 2015. otvorena specijalizirana trgovina s' Fahl. Potražnja je potakla i razvoj franšizne mreže, a primatelje franšize sada traže i u Hrvatskoj.
Zašto je lakše poslovati u franšiznom sustavu, kakvu je podršku dobila od davatelja franšize u uvjetima pandemije te što je iz toga naučila, otkriva Anna Kulczyk-Szymańska, primateljica franšize poljskog trgovačkog lanca Lewiatan
Želite biti deo Fahl obitelji? Kontaktirajte nas i pokrenite vlastiti posao!
Rast prodaje i kupaca, ali i širenje franšizne mreže, obilježili su prethodnu godinu djelovanja franšiznog sustava Husse u Bosni i Hercegovini. Dobri rezultati nisu izostali ni za vrijeme karantene uslijed pandemije koronavirusa.
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Coca-Cola namjerava ponovo uspostaviti suradnju s neovisnim franšiznim punionicama bezalkoholnih pića u Sjedinjenim Državama.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.
Trgovina odjeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspjeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj trgovini, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merchandising - vještina izlaganja i pozicioniranja robe.
Iako franšizni div u posljednjih godinu dana prolazi kroz jedan od najtežih razdoblja u svojoj povijesti, brojke koje opisuju McDonald’s i dalje su fascinantne.