Sa hrvatskih otoka u svijet

Tvrtka Aqua Maritime počela je svoj poslovni put graditi 2002. kada je i otvorena malena suvenirnica u Bolu na Braču. Danas se brend ove tvrtke – Aqua – može pronaći na mnogim meridijanima svijeta, a prije svega u primorskim zemljama, budući da su predmeti iz ponude inspirirani morem i letom.
Ova je poslovna priča, međutim, od samog početka "mirisala" na uspjeh. Već nakon prve godine rada, otvoreno je šest novih Aqua dućana. Turisti su bili oduševljeni, a prodaja predmeta specifičnog dizajna, koji je oslikavao duh Mediterana, dobro je išla. U Aqua trgovinama, zapravo, mogu se naći razni predmeti namijenjeni turistima – od "rekvizita" za plažu – ručnika, ležaljki, parea, torbi, preko "sitnica" za kuću, pribora, keramičkih i staklenih zdjela, čaša, pa do školskog pribora, nakita i garderobe – sve dizajnirano u prepoznatljivom Aqua stilu kojim dominira plava boja. Asortiman upotpunjuje i lavanda koja se izvozi i drvene vaze s Velog Lošinja.
Veliki je broj turista bio zainteresiran "prenijeti" stil i koncept Aqua trgovine na svoja matična tržišta, što je tvrtka omogućila 2006, kada se ovaj lanac i počeo širiti – kroz franšizu. Prva franšizna trgovina, pak, otvorena je u Jelsi na Hvaru, a godinu dana kasnije (2007), Aqua na taj način stiže i u Južnoafričku Republiku.
Gordan Kolar, predsjednik Uprave društva Aqua Maritime, kaže da je inicijativa za pokretanje franšize, na određen način, zasluga samih klijenata. Zanimljivo je da su gotovo 80 posto kupaca – strani turisti. – Njima je Aqua nov i vrlo zanimljiv koncept dućana namjenjen gotovo svima – dobno i obzirom na platežnu moć. Reakcije su od početka bile pozitivne, pa su stizali i brojni upiti za franšizom. To nas je ponukalo da dijelom strategiju razvoja prilagodimo franšiznom načinu širenja poslovanja – objašnjava Kolar kako su došli na ideju napraviti franšizu.
Prema negovim riječima, postoje velike prednosti širenja mreže kroz franšizing, a u njihovom slučaju, bila je idealna kombinacija ekspanzije otvaranjem franšiza i vlastitih trgovina. – U vlastitim maloprodajama svakodnevno generirate određeni prihod, što omogućuje bolje planiranje novčanog toka, kao i likvidnost i solventnost tvrtke. S druge strane, franšizno širenje omogućuje brži rast i ekspanziju na nova tržišta, uz manju potrebu za angažiranjem vlastitog kapitala. Prednosti su velike, prije svega u stranim zemljama, jer ne morate otvarati svoju tvrtku, zapošljavati ljude, plaćati najmove i ostale povezane troškove. Ako imate potencijalnog partnera s već postojećom tvrtkom i svojim prostorom, njemu je Aqua poželjan biznis – objašnjava Kolar.
Vlasnici tvrtke su posebno ponosni na to što se veći dio asortimana proizvodi u Hrvatskoj, dok se jedan dio i izvozi. Kao važnu, ističu i suradnju s tvrtkom Havaianas, jednim od najstarijih i najvećih proizvođača popularnih "japanki". Po dizajnu hrvatskog franšiznog lanca ova tvrtka proizvodi limitiranu ediciju koja se prodaje samo u Aqua trgovinama.
Oni koji razmišljaju o uzimanju ove franšize trebali bi imati poslovni prostor, u svom vlasništvu ili iznajmljen, na atraktivnoj lokaciji. Veličina prostora može se kretati od 20 do 100 četvornih metara (u prosjeku oko 40), a inicijalni kapital iznosi od 30.000 do 50.000 eura. Ulazna se franšizna naknada ne naplaćuje. Najveći dio prihoda, gotovo 90 posto, generira se tijekom sezone – od travnja do kraja rujna – zbog čega je izuzetno važno da se lokal nalazi "na dohvat ruke" turistima.
Davatelj franšize daje kompletan know-how, organizira obuku i edukaciju djelatnika u trgovinama, kao što ustupa osmišljen inventar i opremu, sugerira najbolji raspored polica i proizvoda, pa čak i način na koji bi trebala biti postavljena rasvjeta. – Potencijalni franšizer robu dobiva po posebnim, franšiznim cijenama kojima su regulirane prilično velike i konkurentne marže, kao i jedinstvene preporučene maloprodajne cijene koje su iste u svim Aqua dućanima. Obzirom na inicijalna mala i prihvatljiva ulaganja, povrat investicije je relativno kratak te time Aqua postaje poželjan dugoročan biznis – ističe Kolar.
Svi materijali koje primatelj franšize želi koristiti pri marketingu i promociji stoje mu na raspolaganju, a dizajnerski tim davatelja franšize će se pobrinuti da svaki vizual bude u skladu s prepoznatljivošću brenda. –Najbitnije je franšizeru pružiti kvalitetan i pouzdan servis, u smislu zalihe robe i svih ostalih aktivnosti vezanih za uspjeh pojedine franšize. Dakle, za uspjeh nije bitan samo broj otvorenih trgovina u jednoj godini, već njihova održivost i dugovječnosti na pojedinom tržištu – naglašava Kolar.
Danas u Hrvatskoj Aqua ima 25 franšiza, dok ih je izvan matičnog tržišta 21, i to u Crnoj Gori, Cipru, Španjolskoj, Italiji, Meksiku, Sloveniji, Grčkoj, Bugarskoj i Ukrajini. U vlasništvu tvrtke su 32 trgovine, od toga –pet posluje u Italiji.
Aqua je započela i posebnu strategiju širenja u hotelima i resortima u Hrvatskoj, a namjera tvrtke je da se brend nađe u svim mediteranskim zemljama. Izvjesno je da će ove godine biti proširena mreža u zemljama u kojima je brend prisutan, kao i da će se Aqua pojaviti i na novim tržištima, potvrđuje Kolar.
pročitajte članke

Milica Luković otvorila je prije više od godinu dana trgovinu nakita i asesoara "Brosh" u Beogradu. Što je uočila, i naučila, radeći kao primateljica franšize i poduzetnica?
Vedrana Kosanović, primateljica master franšize hrvatskog benda L'Arome, zadužena je za širenje mreže u Srbiji. U nešto više od godinu dana, na tom je tržištu otvoreno osam parfumerija.
Franšizni korneri pogodni su za trgovce koji žele obogatiti postojeću ponudu. Dobar primjer daju dvije poduzetnice iz Srbije koje su u svoje dućane dodale "kutak" za nakit Dvije šmizle.
Za koje je vrijeme moguće povratiti investiciju u L’Arome parfumeriju, koji su sve formati dostupni te u čemu je tajna brze ekspanzije branda, govori Davor Bagić, tvorac koncepta
U maloj se radionici All Nut već devet godina ručno prave kozmetika i jestivi proizvodi od koštica šljive i drugog voća. Osim dućana u Beogradu, radi i franšiza u Podgorici, a mreža bi se mogla proširiti i u druge zemlje regije.
Najčitanije

Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Bez licenciranja nema franšizinga. No, iako su vrlo slični, ova se dva modela poslovne suradnje u nekoliko detalja značajno razlikuju.
Trgovina odjeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspjeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj trgovini, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merchandising - vještina izlaganja i pozicioniranja robe.
Iako franšizni div u posljednjih godinu dana prolazi kroz jedan od najtežih razdoblja u svojoj povijesti, brojke koje opisuju McDonald’s i dalje su fascinantne.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.
Popularno na forumu
Franšizni sustav je poput velike obitelji
Svidza mi se .Trenutno trazim neku dobru fransizu za sebe...
Miris iskustva
svidja mi se miris iskusva neznam kako bih mogao da budem prhmaoc fransize i kako bih mogao to ostwariti molim odgowor, meil. nedzadm89@hotmail.com