Stići do dalekih meridijana

Naredne će godine tvrtka Aqua Maritime proslaviti deset godina kako su počeli razvijati franšizu, budući da je prva franšizna suvenirnica ovog brenda otvorena 2006. u Bolu na Braču. Od tada, dućani pod brendom Aqua „stigli“ su i u Južnu Ameriku, nekoliko zemalja Europe, a u pripremi su lokacije na novim destinacijama. O planovima za širenje franšizne mreže, utjecaju gospodarske krize na poslovanje te specifičnostima tržišta na kojima posluju, govori nam Gordan Kolar, predsjednik Uprave društva Aqua Maritime.
Poslujete na različitim meridijanima – Cipar, Meksiko, Slovenija, Italija. Možete li nam usporediti tržišta na kojima poslujete? Koje su specifičnosti, u čemu se ogledaju najveće sličnosti i razlike?
Postoje određene specifičnosti svakog tržišta, no, mi ih u razgovoru sa potencijalnim primateljem franšize nastojimo detektirati i razumjeti kako bismo imali u konačnici što bolji rezultat. Dakle, moramo znati da li je potencijalna lokacija vezana uz veliku frekvenciju ljudi koji dolaze cruiserima i zadržavaju se relativno kratko, tek nekoliko sati – kao što je u Dubrovniku, Rodosu, Veneciji – ili su to gosti koji ostaju duže u jednom mjestu i dolaze u kupovinu skoro svaki dan ili su to marine i destinacije nautičkog turizma. O tome ovisi i logistika za pojedinu lokaciju – dostava robe, priručno skladište i sve ostalo što je nužno za izvrstan servis i uslugu u trgovini.
Psihologija kupovine koju obavljate na godišnjem odmoru je sasvim drugačija od one svakodnevne. Naši kupci su uglavnom turisti koji su na odmoru i u pravilu troše puno lakše i više, obzirom na ugodno okruženje u kojem se nalaze. To je takozvani segment impulsne kupnje i on je sličan u svim turističkim destinacijama.
Tko su primatelji vaše franšize, jesu li to ljudi podrijetlom iz Hrvatske koji žive u inozemstvu – posebno mislimo na Meksiko, Cipar, Grčku, Italiju ili je, pak, reč o lokalnim poduzetnicima?
Primatelji franšize su uglavnom ljudi koji su boravili u Hrvatskoj kao turisti i vidjeli Aqua dućane na više lokacija i poslali nam upit za franšizom. To su uglavnom lokalni poduzetnici koje je Aqua koncept zainteresirao kao potencijalni biznis koji je moguć i u njihovim mjestima ili zemljama. Tako, na primjer, u Crnoj Gori imamo jednog poslovnog partnera koji je otvorio nekoliko franšiznih trgovina. Isti je slučaj u Bugarskoj i Hrvatskoj gdje postoje partneri koji imaju više franšiza i odlično postavljen posao.
Mi smo 2010. godine osnovali tvrku u Italiji – Aqua maritime s.r.l. – zbog lakše ekspanzije te boljeg i bržeg servisa kojeg pružamo našim kupcima u EU. Danas, obzirom da je Hrvatska u EU, puno je lakše poslovati na tom tržištu.
Vidjeli smo da ste prisutni, sasvim logično, u primorskim zemljama. Ima li vaša franšiza potencijala u zemljama koje nemaju more?
Potencijal u destinacijama koje nisu vezane uz more, jezera ili rijeke nije tako velik. Imali smo dosta upita iz Srbije, posebno Beograda, i pokušali smo potencijalnim partnerima objasniti da promet na godišnjoj razini ne bi imao zadovoljavajući poslovni efekt.
Naime, mi smo usko vezani za sezonalnost, dakle, isključivo ljeto, ne mijenjamo često kolekcije već se držimo klasičnog maritimnog koncepta. Iz tog razloga često predlažemo klijentima na takvim destinacijama da uzmu samo dijelove kolekcija koji im se uklapa obzirom na ponudu koju već imaju u svojim trgovinama.
Kako gospodarska situacija utječe na poslovanje franšiza?
Naravno da je globalna kriza i smanjenje potrošnje uopće imalo utjecaja i na naše poslovanje te ekspanzija u zadnjih nekoliko godina nije na razini očekivanog. No, kriza ima i svoje prednosti – lakše je doći do atraktivnih lokacija, manje su i prihvatljivije rente i najmovi na pojedinim lokacijama, recimo. Ako uspješno poslujete i u kriznim godinama i konkurentni ste i prisutni na tržištu kontinuirano više godina, to je već dobar znak da je posao kojim se bavite stabilan i da ima perspektivu.
Kakvi su daljnji planovi po pitanju širenja franšize? Odakle najviše stiže zainteresiranih?
Za iduću godinu imamo potvrđene nove lokacije u zemljama u kojima već poslujemo: Hrvatska – četiri lokacije, Crna Gora – jedna lokacija, i u toku su pregovori za Porto Montenegro, potom Bugarska, Ukrajina, Cipar i Italija – po jedna lokacija te neke nove destinacije koje su u pripremi – Kanada, Novi Zeland, Curacao, Portugal.
pročitajte članke

Milica Luković otvorila je prije više od godinu dana trgovinu nakita i asesoara "Brosh" u Beogradu. Što je uočila, i naučila, radeći kao primateljica franšize i poduzetnica?
Vedrana Kosanović, primateljica master franšize hrvatskog benda L'Arome, zadužena je za širenje mreže u Srbiji. U nešto više od godinu dana, na tom je tržištu otvoreno osam parfumerija.
Franšizni korneri pogodni su za trgovce koji žele obogatiti postojeću ponudu. Dobar primjer daju dvije poduzetnice iz Srbije koje su u svoje dućane dodale "kutak" za nakit Dvije šmizle.
Za koje je vrijeme moguće povratiti investiciju u L’Arome parfumeriju, koji su sve formati dostupni te u čemu je tajna brze ekspanzije branda, govori Davor Bagić, tvorac koncepta
U maloj se radionici All Nut već devet godina ručno prave kozmetika i jestivi proizvodi od koštica šljive i drugog voća. Osim dućana u Beogradu, radi i franšiza u Podgorici, a mreža bi se mogla proširiti i u druge zemlje regije.
Najčitanije

Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Bez licenciranja nema franšizinga. No, iako su vrlo slični, ova se dva modela poslovne suradnje u nekoliko detalja značajno razlikuju.
Trgovina odjeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspjeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj trgovini, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merchandising - vještina izlaganja i pozicioniranja robe.
Iako franšizni div u posljednjih godinu dana prolazi kroz jedan od najtežih razdoblja u svojoj povijesti, brojke koje opisuju McDonald’s i dalje su fascinantne.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.
Popularno na forumu
Franšizni sustav je poput velike obitelji
Svidza mi se .Trenutno trazim neku dobru fransizu za sebe...
Miris iskustva
svidja mi se miris iskusva neznam kako bih mogao da budem prhmaoc fransize i kako bih mogao to ostwariti molim odgowor, meil. nedzadm89@hotmail.com