Udobno smješteni u franšizu
Velika je vjerojatnost da ste tijekom svog ljetnog odmora na različitim meridijanima boravili u nekoj od hotelskih franšiza. Hotelska industrija, zapravo, jedna je od branši u kojoj je franšizing najrazvijeniji i –najrasprostranjeniji. Upravo kroz franšizni model poslovanja mnogi su svjetski brandovi stigli i u zemlje ove regije. Nedavno je u Beogradu otvoren Holiday Inn Express, Sarajevo je u srpnju dobilo drugi Marriott, a u Podgorici planirano otvaranje Hiltona, dok nekoliko hotela pod tim brandom već posluje u Hrvatskoj, bilo kao franšiza, bilo kroz menadžment ugovore.
Foto: Matt_Weibo / Flickr
Od nekretnina do franšize
Primjećeno je da su mnogi hotelski brandovi tijekom godina u potpunosti promijenili svoj poslovni model – može se reći da su sve manje bili hotelijeri, a više radili na jačanju branda, prodaji i marketingu. Moglo bi se, zapravo, reći da su sa modela koji je baziran na posjedovanju nekretnina, odnosno, izgradnji hotela, prešli na model utemeljen na naknadama, odnosno – na franšizing. Na taj način ne samo da širom svijeta jačaju svoj brand, jer se bolje i brže šire, već i povećavaju prihode uz smanjenje rizika investiranja.
Franšizing u hotelskoj industriji javio se pedesetih godina prošlog stoljeća, a pionirom se smatra Holiday Inn. Masovni trend usvajanja franšizinga kao glavnog poslovnog modela u hotelijerstvu vezuje se, pak, za 1992. kada je tadašnji Marriott Corporation podijelio svoje vlasništvo na dva odvojena entiteta – Marriott International, čiji je zadatak bio upravljati hotelima i davati franšize i Host Marriott, koji je zadržao vlasništvo nad čitavom imovinom. U to vrijeme, Marriott Corporation posjedovao je 136 hotela, 415 hotela bilo je pod menadžment ugovorom, a 195 pod franšizom. Usporedbe radi, u ožujku 2013. Marriott International posjedovao je šest hotela, iznajmljivao 38 hotela, pod menadžment ugovorom imao 1.021 hotel, a pod franšizom 2.571 hotel.
Većina velikih hotelskih brandova od tada prati ovaj trend.
U prosincu 2012. IHG, matična tvrtka brendova Holiday Inn i Crowne Plaza, posjedovala je 4.192 sobe, 170.998 soba bilo je u hotelima pod menadžment ugovorom, a 500.792 u hotelima pod franšizom. Starwood Hotels & Resorts Worldwide, primjerice, imao je povećanje prihoda nakon uvođenja poslovanja baziranog na naknadama, to jest, franšizirnih nakanada i hotela s ugovorima o menadžmentu. Trenutno, na taj način posluje oko 90 posto ukupnog portfelja tvrtke, u usporedbi s 21 posto 2004. godine. Dugoročno, Starwood planira generirati 80 posto prihoda od svog poslovanja baziranog na naknadama.
Foto: Daniel Oines/Flickr
Franšizing u hotelijerstvu sasvim je očekivano najrazvijeniji u SAD, te ne čudi što su i u drugim zemljama diljem svijeta uglavnom prisutni brandovi s američkog tržišta (Hilton, Choise Hotels, IHG, Best Western, Hampton). Oni se ujedno svrastavaju i u najveće svjetske franšize u ovom području. Kako navodi londonska konzultantska kuća HVS u svom istraživanju "Franšizing u hotelijerstvu u Europi", procjenjuje se da 70 posto hotelskih brandova u SAD posluje pod poznatim brandom, a da 50 posto hotela u toj zemlji, zapravo, jesu franšize.
U Europi, kako kažu, podaci nisu najpouzdaniji jer poslovanje nije u potpunosti transparentno. Advokatksa kuća DLA Piper navodi da oko 30 posto hotela u Europi posluje pod nekim od poznatih brandova, što znači da ima menadžment ugovor ili su, pak, klasične franšize. Jedan od razloga što Europa kaska za SAD, kako kažu u ovom izvještaju, jeste i taj što je Stari kontinent skup različitih tržišta, s različitim potrebama potrošača, te brand poznat u Francuskoj, ne mora nužno biti popularan u nekoj drugoj zemlji. Sudeći prema konzultantskoj kući FranchiseDirect i njihovoj listi najrasprostranjenijih franšiza u Europi, najveći europski franšizni hotelski lanci dolaze iz Francuske, među kojima su: Accor, Ibis, Campanile, Kyriad, Balladins, Mercure, a izdvaja se i jedan iz Nizozemske – Golden Tulip.
pročitajte članke

– Turistički sektor se oporavlja, samim time raste i interes za franšizu CityPal-a – kaže Željko Gobac, osnivač platforme CityPal putem koje se turistima predstavljaju najbolje lokalne preporuke
Direct Booker je svoj franšizni portfelj ove godine proširio s dva nova tržišta – Sjevernom Makedonijom i Grčkom. Kakvi su planovi te očekivanja novih primatelja franšize?
Unatoč pandemiji koja je teško pogodila turistički sektor, franšizni sustav Direct Booker proširio je svoje poslovanje na talijansko tržište. Primatelj franšize stari je znanac.
CityPal, web platforma i brošure putem kojih lokalni stanovnici turistima predstavljaju najbolje iz ponude svog mjesta, dostupna je kroz franšizu. Za sada, CityPal posluje u Zagrebu i Puli.
Direct Booker, franšizni sustav turističkih agencija za iznajmljivanje i upravljanje privatnim smještajem, započinje poslovanje u Poljskoj. Franšiznu su mrežu proširili i u regiji.
Najčitanije

Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Bez licenciranja nema franšizinga. No, iako su vrlo slični, ova se dva modela poslovne suradnje u nekoliko detalja značajno razlikuju.
Trgovina odjeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspjeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj trgovini, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merchandising - vještina izlaganja i pozicioniranja robe.
Iako franšizni div u posljednjih godinu dana prolazi kroz jedan od najtežih razdoblja u svojoj povijesti, brojke koje opisuju McDonald’s i dalje su fascinantne.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.