Prvi fenomen koji je uočen i koji će, prema mišljenju stručnjaka, preoblikovati tržište franšiza u SAD-u, vezuje se za praksu konsolidacije većeg broja franšiznih brendova pod krov jedne matične tvrtke – fenomen koji su pokrenuli i ustalili lanci restorana, i to uglavnom restorana brze usluge. Tipični primjeri ove prakse jesu tvrtke poput YUM! Brands-a, koja je vlasnik tri dobro poznata franšizna brenda – KFC, Pizza Hut i Taco Bell ili Restaurant Brands International, koja posjeduje i razvija brendove Burger King, Tim Hortons i Popeyes. Primjetno je, međutim, da se ovaj trend posljednjih godina preljeva i na ostale franšizne biznise i da najavljuje, kako naglašavaju stručnjaci, tektonsku promjenu koja će promijeniti "krajolik" franšizne industrije u SAD-u. Prema jednom novijem istraživanju tržišta, 193 matične tvrtke grupiralo je u svoje portfelje 606 franšiznih brendova, što u ovom trenutku predstavlja 26% od ukupnog broja franšiznih sustava koji posluju u Americi. Ovaj će postotak, kako se predviđa, u nadolazećim godinama stalno rasti.
Najveće benefite od grupiranja više franšiznih brendova pod "jedan krov" imaju, svakako, vlasnici matičnih tvrtki. U posljednje su vrijeme to najčešće velike investicijske grupe koje kupnjom dionica dobivaju mogućnost kontroliranja čitavih ili dijelova većeg broja franšiznih sustava. – Franšizing je desetljećima slovio za jednostavan poslovni model koji omogućuje brzo širenje pomoću novca drugih ljudi – objašnjava ugledni franšizni konzultant Benjamin Litailen – danas se, međutim, san o "brzom širenju" čini nedostižnim, s obzirom na stalno povećanje broja franšiznih sustava koji posluju i nude svoje franšize na tržištu. Također, novac koji se ulaže u franšiznu industriju sve manje potječe od pojedinaca–poduzetnika, a sve više od tvrtki s Wall Streeta te velikih investicijskih tvrtki, koje pak imaju drastično drukčije ciljeve. Čini mi se da je vlak s "jednostavnim modelom" odavno napustio stanicu i neće se uskoro vratiti.
Drugi fenomen koji je privukao pozornost stručnjaka jest povećanje broja primatelja franšize koji drže veći broj franšiznih poslovnica. Ovaj se model, zapravo, toliko ustalio da je u SAD-u danas broj primatelja franšize s više poslovnica veći od broja pojedinačnih primatelja franšize (jedan primatelj–jedna poslovnica). I ne samo što upravljaju većim brojem poslovnica (ponekad imaju po stotinu jedinica), "višestruki" primatelji franšiza često to rade s većim brojem različitih brendova, iako su to najčešće brendovi iz srodnih ili kompatibilnih branši. Nije rijetkost, tako, da jedan primatelj franšize u isto vrijeme vodi lanac Subway i Burger King restorana ili da uz franšizu za pranje tepiha Chem-Dry, ima i franšizu za održavanje i reparaciju namještaja od drveta N-Hance. Naravno, treba napomenuti, da ovakva praksa nije isplativa, vjerojatno ne bi ni zaživjela, a matične tvrtke naglašavaju da visok postotak višestrukih primatelja upravo dokazuje da franšizni sustavi imaju dobre poslovne modele koji donose profit svojim partnerima. S druge strane, višestruki primatelji dobivaju bolje uvjete suradnje, različite olakšice i poticaje od strane matične tvrtke.
Jesu li ova dva fenomena povezana? Pojedine tvrtke kažu da je međuovisnost vrlo visoka. Iskustvo tvrtke HRI, koja u vlasništvu ima franšizne sustave Chem-Dry, N-Hance i Delta Disaster Services, pokazuje da su od 2011. 50% rasta mreže generirali upravo postojeći primatelji franšiza. Također, iskustvo im potvrđuje da kada se budući primatelj franšize nađe u situaciji da bira između dva franšizna sustava iz iste branše, veća je vjerojatnost da će se odlučiti za brend tvrtke koja u svom portfelju ima više franšiznih brendova. Može se reći da tvrtke koje ulažu i vode više franšiznih brendova predstavljaju važnu promjenu prije nego što su prolazan trend. Ilustrativan je i podatak da 10 najvećih svjetskih hotelskih lanaca posjeduje ukupno 113 brendova različitih cjenovnih kategorija, od kojih 31 nije postojao prije deset godina. Jasno je da će tvrtke s više franšiznih brendova, koji su osmišljeni da zadovolje specifične potrebe potrošača, imati sve veći udio na tržištu.
Što donose promjene?
Popularnost multibrend franšiznih tvrtki te višestrukih primatelja franšize nesumnjivo će rasti. Franšiznim sustavima koji ne budu ostvarivali dobre rezulate bit će skoro nemoguće da se bore s franšiznim konglomeratima i neki će od njih nestati s tržišta. Otvorit će se prilika za uspješne franšizne sustave koji imaju 50 i više jedinica te kojima će biti ponuđeno da postanu dio multibrend konglomerata. Kao što je to povijest franšizinga nebrojeno puta pokazala, opstat će samo franšizni sustavi čiji primatelji franšize posluju profitabilno. Nove, "mlade" franšize imat će itekako težak zadatak u pozicioniranju na tržištu, osim ako se ne radi o konceptu koji je atraktivan, koji ima kvalitetan menadžerski kadar te dovoljno kapitala za ulaganje u rast i razvoj.
pročitajte članke
Bez licenciranja nema franšizinga. No, iako su vrlo slični, ova se dva modela poslovne suradnje u nekoliko detalja značajno razlikuju.
Još jedan američki lanac brze prehrane ulazi na europsko tržište. Što nudi Slim Chickens te za koja su tržišta zainteresirani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Jubilarno 20. izdanje najvećeg sajma franšiza u Centralnoj i Istočnoj Europi rezervirano je za kraj listopada. Varšava će ponovno ugostiti 150 tvrtki koje traže buduće poslovne partnere – primatelje franšize.
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Franšiza je oblik suradnje između neovisnih poduzetnika. Franšizodavac nudi svoj "know-how" i brand, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primatelja franšize, koji tom naknadom stječu pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Trgovina odjeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspjeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj trgovini, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merchandising - vještina izlaganja i pozicioniranja robe.
Popularno na forumu
In memoriam
Don’t be deceived by different testimonies online that is most likely wrong. I have made use of several LOVE SPELL CASTER options that got me disappointed at the end of the...
Modeli širenja na inozemnim tržištima
Dobar dan, moj upit o tome kako dobiti stambeni kredit za nekretninu započeo je pozivom, nazvao sam Davidson Albert Company, danas sam jako sretan i Bog blagoslovio Davidsona...
In memoriam
Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un gol astăzi și să fiți printre norocoșii...
In memoriam
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Top 100 franšiza na svijetu
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Dodijeljene franšizne nagrade u Hrvatskoj
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Franšiza, partnerstvo ili potpuno samostalno?
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...
Modeli širenja na inozemnim tržištima
Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...