Uloga po mjeri velikih igrača

Iskustvo i vještine
Iskustvo i vještine / Master franšiza nije za početnike. Iskustvo je zasigurno prednost, a najviše se traže poduzetnici koji već imaju dokazane rezultate u prodaji, marketingu ili, općenito, biznisu.
Ponedjeljak
26.11.2018
Kada kupe master franšizu, primatelji franšize ulaze u „ozbiljnu igru“ od samog početka. Iako je profit u tom slučaju veći, neusporedivo su veće i obveze.
 

Master franšiza je oblik franšiznog partnerstva u kom primatelj franšize dobiva pravo od davatelja franšize raditi i razvijati mrežu poslovnica na točno definiranom većem teritoriju, najčešće na razini jedne države. Primatelj master franšize se, možemo reći, ponaša kao mini-franšizodavac, budući da je zadužen i za pronalaženje novih, pojedinačnih primatelja, njihovu obuku, a zatim i konstantnu potporu. Zato i nije pretjerano reći da primatelji master franšize od samog početka ulaze u „ozbiljnu igru“, jer se od njih očekuje da rade na promociji branda, otvore i vode bar jednu poslovnu jedinicu, pored toga što će raditi na prodaji pojedinačnih franšiza i suradnji sa svim budućim franšiznim partnerima s tog tržišta.

Za ovaj opseg posla i angažovanja, jasno je da se primateljima master franšize ulazak u ovaj pothvat treba i isplatiti. Oni su i za kupnju master franšize morali izdvojiti „ozbiljnu“ količinu novca, ali će zato kasnije moći računati na izdašan postotak od prodaje i poslovanja pojedinačnih franšiza. Dobit možda jeste veća nego kada kupujete single-unit franšizu, no, kako smo to već istaknuli  i obveze su neusporedivo zahtjevnije.

U čemu je čar master franšize?

Činjenica je da će tvrtke/franšizni sustavi, kada planiraju ulazak na inozemno tržište, najprije razmišljati o davanju master franšize.

Računica je jednostavna  ako pronađu jednog pouzdanog partnera, koji može preuzeti sve obveze oko razvoja mreže na lokalnoj razini, većina izazova povezanih s tim procesom (prodaja pojedinačnih franšiza, obuka primatelja i kasnija potpora) bit će bolje prevaziđena i riješena. Davatelj franšize, zapravo, polazi od toga da primatelj master franšize bolje poznaje lokalno tržište, da neće imati jezičnu ili kulturološku barijeru te da će mnogo učinkovitije pomoći pojedinačnim primateljima franšize pri zapošljavanju radnika, u komunikaciji s dobavljačima ili pregovorima s vlasnicima poslovnog prostora. Naravno, da bi uopće mogao razvijati mrežu, primatelj master franšize i sam mora proći obuku  kako to franšizna praksa nalaže, davatelj će primatelju prenijeti sva neophodna znanja (know-how), sve procedure, standarde i najbolje prakse poslovanja.

Dobar partnerski odnos, međutim, nije moguć bez obostrane koristi.

S partnerom koji je svim snagama fokusiran na razvoj na jednom teritoriju, franšizodavac dobiva priliku mnogo brže i s manje ulaganja osvojiti tržište. S ubiranjem naknada od novih partnera, primatelj master franšize je, s druge strane, motiviran prodati što više pojedinačnih franšiza. Kako je, međutim, on zadužen i za obuku i potporu budućim partnerima, bit će motiviran i tražiti samo najkvalitetnije kandidate, što uvelike povećava šanse za razvoj profitabilne mreže partnera.

Osim što od davatelja franšize dobiva praktičnu obuku, a zatim i operativni priručnik sa svim provjerenim procedurama poslovanja, primatelj master franšize može računati na još nekoliko benefita. Prvo, mnogo jači, internacionalni marketing, ali i na „komfor“ velikog sustava, jer ne mora razmišljati o unapređenjima, inovacijama ili tehnologijama koje će utjecati na rast poslovanja, jer je to, u najvećoj mjeri, zadatak davatelja franšize. Naravno, ne treba zanemariti ni to da je primatelj master franšize partner strani koja žarko želi uspjeti, tako da očekuje da će mu davatelj uvijek biti pri ruci, po svim pitanjima poslovanja.

Postoji li idealan primatelj master franšize?

Iako primatelji iza sebe imaju brand i sustav na koji se mogu osloniti, jasno je da master franšiza nije za svakoga. Oni koji se odluče za ovu vrstu suradnje moraju najprije imati dobru financijsku pozadinu, a zatim i izražene menadžerske vještine. Iskustvo je zasigurno prednost, a najviše se traže poduzetnici koji već imaju dokazane rezultate u prodaji, marketingu ili, općenito, biznisu. U praksi, primatelji master franšize su najčešće velike, jake tvrtke s raznovrsnim portofoliom brandova ili iskusni poduzetnici koji vode profitabilne biznise s razvijenom logistikom i infrastrukturom. Za davatelje franšize, oni su, prirodno, idealni partneri.

U zemljama ove regije, primjera radi, primatelje master franšize imaju Helen Doron (škola engleskog jezika), Husse (kućna dostava hrane za pse i mačke), JumpingClay (prodaja gline i tečajevi modeliranja gline), 5aSec (kemijsko čišćenje), No+Vello (epilacija), Pizza Hut (fast-food restoran), RE/MAX, Von Poll (nekretnine).