Kako se pripremiti za ulogu primatelja franšize?

Stavite sve na papir
Stavite sve na papir / Bez obzira na financijske projekcije koje ćete dobiti od davatelja franšize, bilo bi dobro da sami napravite proračun troškova i prihoda.
Četvrtak
25.04.2019
Koji biznis? Postoji li tržište za ovo što želim raditi/ponuditi? Imam li dovoljno novca za pokretanje biznisa? Hoće li se ovaj posao na kraju isplatiti?
 

Ovako, u najboljem slučaju, zvuče prva, nasumična pitanja koja postavi sebi čovek koji ozbiljno razmišlja o pokretanju posla. Manje je važno pokreće li biznis samostalno, „od nule“, ili tako što će kupiti franšizu, pravilo je u oba slučaja isto – prije nego što poduzme bilo kakav korak, budući poduzetnik treba zastati i razmisliti što sve može biti otežavajuća okolnost ako nema dobre odgovore na ključna pitanja. Pođimo od prvog...

Koji biznis?

Ljudi ponekad, a najčešće povučeni time da će dobro zaraditi, pokrenu određeni biznis samo da bi u jednom trenutku shvatili da rade posao koji im uopće ne odgovara. Stoga, kad razmišljate o poslu, razmišljajte o sebi. Posebno ako kupujete franšizu, jer to podrazumijeva da ćete u narednih pet do 10 godina raditi posao koji ne možete napustiti tek tako, bez ikakvih obveza ili posljedica. U tom slučaju, upoznajte samog sebe i – birajte poslove u kojima ćete uživati.

Pitanja koja treba postaviti:

Što volim raditi? Što znam raditi (kakvo iskustvo imam)? Što znam dobro raditi (koje su moje posebne vještine i talenti)? Što bih radije ponudio – proizvod ili uslugu? Odgovori na ova pitanja trebala bi značajno suziti odabir poželjnih poslova i franšiza.   

Postoji li tržište za to?

Ako je ikako moguće, prije nego što kupite franšizu i upustite se u biznis, trebate obavite bar minimalno istraživanje tržišta. Nije nužno opsežno i profesionalno istraživanje, ali svaki se poduzetnik može raspitati, osmotriti situaciju „na terenu“ te postaviti prava pitanja:   

Na koliko potencijalnih klijenata mogu računati? Postoji li potražnja za proizvodom ili uslugom koju nudim? Koje potrebe klijenata to zadovoljava? Koji problem rješava? Radi li se o prolaznom trendu ili stalnoj potrebi? Ko su moji konkurenti? Koliko ih imam? Što oni nude? Koliko su moji proizvodi ili usluge u odnosu na njih jedinstveni ili posebni?

Koliko košta pokretanje biznisa?

Računica je jasna – da biste porenuli posao, trebate imati novca. Da biste ostali u biznisu, trebate zaraditi novac. Jedan od najčešćih razloga za neusjpeh krije se, međutim, u činjenici da primatelji franšiza nisu imali dovoljno novca u početnoj i najosjetljivijoj fazi u fazi pokretanja i uhodavanja posla. Stoga, ne zaboravite staro dokazano pravilo: koliko god iznosila početna investicija, računajte da će vam trebati – dvostruko više.

Stavite na papir sve troškove!

Bez obzira na financijske projekcije koje ćete dobiti od davatelja franšize, bilo bi dobro da sami napravite proračun troškova i prihoda. Vizija davatelja franšize katkad može biti suviše optimistična. U idealnom slučaju, trebate sami napraviti biznis plan, kojim ćete predvidjeti stvarne troškove i procijeniti za koje se vrijeme može očekivati povrat investicije. 

Prvo, procijenite koliko ćete morati izdvojiti za franšizne naknade, uređenje i opremanje lokala, namještaj i inventar, prvo punjenje robom, osiguranje, promociju i marketing prije otvorenja.

Procijenite potom koliko će vam novca trebati i za nesmetano tekuće poslovanje, to jest, nakon što počnete s radom. To je novac koji ćete ulagati (trošiti) dok se biznis ne uhoda i ne postane profitabilan, što znači da ćete u prvo vrijeme najvjerojatnije pokrivati i troškove plata i doprinosa, rente, komunalija, marketinga, osiguranja, kredita...

Hoće li se ovaj posao na kraju isplatiti? 

Imajte na umu da ovo nije samo pitanje profita, iako to jeste ključni i osnovni cilj svakog biznisa. Na kraju dana, kad se izmire sve obveze i svi troškovi, podvuče crta te sagleda koliko se zaradilo, ipak ostaje još jedno važno pitanje – jeste li zaradili dovoljno novca da možete reći bilo je vrijedno vremena, truda i energije koje ste uložili u to?