200 ideja za poduzetne

Iako će se za manje od pet minuta vrata na varšavskoj Palači kulture i znanosti otvoriti za posjetitelje, većina izlagača na Sajmu franšiza još uvijek užurbano uređuje svoje štandove. Posljednje pripreme i provjere su u tijeku – jesu li štandovi dobro brandirani, ima li dovoljno letaka, jesi li svi na svojim mjestima. Uzbuđenje koje vlada na pojedinim štandovima svakako svjedoči i o važnosti događaja – za mnoge poljske tvrtke, ovo je savršena prilika da se prvi put susretnu s prvim potencijalnim primateljima franšize. Entuzijazam i spremnost na razgovor koji se sreće kod gotovo svih izlagača u trenutku kad im priđu prvi posjetitelji, još jednom potvrđuju da će za mnoge od njih ova tri dana sajma možda biti i najvažnije razdoblje za prodaju franšize. Nije, stoga, neobično što „u prvim redovima“ posetitelje često dočekuju i sami vlasnici tvrtki.
Tako je počeo sajam franšiza u Varšavi, a Palača kulture i znanosti je od 17. do 19. listopada bila krajnje odredište za stotine tvrtki i tisuće poduzetnika zainteresiranih za franšizing.
– Svi će se izlagači potruditi da na što atraktivniji način predstave svoje biznise, ukažu na prednosti svojih franšiznih modela. Na kraju, mnogi će od njih postići ono što svi žele – potpisat će franšizne ugovore – objašnjava nam Karina Korczyńska, franšizna konzultantica u PROFIT systemu, tvrtki koja je i organizator ovog sajma.
U prva dva dana sajma, tijekom radnih dana, priča nam Korczyńska, posjetitelji su uglavnom iskusni biznismeni i investitori koji tragaju za novim idejama i konceptima, ali i vlasnici malih i srednjih poduzeća koji tek razmišljaju razviti franšizu od vlastitog biznisa – za njih je ovo dobra prilika da pričaju s konzultantima, ali i izlagačima, postojećim davateljima franšiza. – Treći je dan sajma pomalo specifičan jer je to ujedno i prvi dan vikenda, tako da su posjetitelji uglavnom ljudi koji su zaposleni ili zauzeti tijekom tjedna. Često dolaze čitave obitelji s djecom, a u najvećem broju slučajeva, jedno od supružnika na sajmu traži način za „novi početak“, priliku da pokrene svoj biznis, možda čak i dobar razlog da napusti trenutačni posao – objašnjava Korczyńska.
Koliko će štandovi biti atraktivno opremljeni možda najviše ovisi o vrsti biznisa, ali kao i na svakom sajmu, šarenilo i raznovrsnost nisu izostali – u svakoj od šest dvorana smjenjuju se jednostavni, svedeni štandovi koji, prije svega, „pozivaju na razgovor“ s živopisnim replikama poslovnica – supermarketa, dućana, salona za masažu, pizzerija, kafića – koje privlače čak i manje zainteresirane posjetitelje. U gastronomskom kutku, pojedini izlagači pripremaju hranu na licu mjesta, tako da su posjetitelji ove godine – osim sladoleda, krafni, kave, tople čokolade ili žestokih pića – mogli kušati i svježe pohanu piletinu te sushi.
U pravilu, najveći broj izlagača upravo dolazi iz ugostiteljskog sektora – ove ih je godine bilo 57. Po zastupljenosti, slijedili su ih trgovački lanci (16 brandova), sektor ljepote i fitnessa (15 brandova), usluge za individualne klijente (15 brandova), edukacija (13 brandova), banke i osiguranja (11 brandova).
Za tri dana sajma, kroz dvorane Palače kulture i znanosti prošlo je 7.000 posjetitelja. Kad se to zbroji s brojem izlagača i franšiznih brandova, jasno je zašto je Sajam franšiza u Varšavi najveći franšizni događaj u Središnjoj i Istočnoj Europi te drugi najveći franšizni sajam u Europi.
Sajam bez granica
Poljska je, bez sumnje, veliko i perspektivno tržište. Stabilno, s gospodarstvom koje raste te velikim brojem aktivnih poduzetnika. – Mnogi inozemni franšizni sustavi započeli su razvoj u Poljskoj upravo s ovog sajma. Ovde će potražiti svoje prve primatelje franšize, bilo da se radi o pojedinačnim partnerima, bilo da su u pitanju takozvani „masteri“, koji će biti zaduženi za cijeli teritorij – kaže Liliya Sidelnyik, koordinatorica međunarodnog odjela u tvrtki PROFIT system. – Primjećujemo da svake godine raste broj izlagača iz inozemstva. Ove godine, imali smo čak 20 novih inozemnih brandova, i to iz Ukrajine, SAD-a, Njemačke, Italije, Egipta, Danske, Češke, Mađarske, Slovačke i Hrvatske – kaže ona.
Turizam se isplati
Da je Poljska atraktivno tržište za razvoj biznisa i turizma, potvrdili su nam i predstavnici hrvatske tvrtke Direct Booker, koja se prvi put predstvalja na sajmu u Varšavi. Kada su 2013. započeli posao izdavanja privatnog smještaja u Dubrovniku, vlasnici ovog koncepta nisu ni sanjali da će samo nekoliko godina kasnije imati 20 franšiza u šest zemalja. Shvatili su, naime, da je Direct Booker idealno rješenje za tržišta na kojima se sektor turima ubrzano razvija. Poljska je definitivno jedno od njih. – Sajam smo doživjeli kao dobru priliku da predstavimo svoj brand na jednom tako velikom tržištu. Bili smo iznenađeni kad smo vidjeli koliko je sajam veliki, nismo očekivali ni ovoliki broj izlagača ni posjetitelja. Međutim, mi smo jedini bili iz oblasti turizma i po tome smo zaista bili drukčiji. S druge strane, naš biznis je takav da zahtjeva dosta objašnjavanja, jer se ovdje ne radi o klasičnoj turističkoj agenciji, već o specifičnoj usluzi posredovanja između iznajmljivača privatnog smještaja i putnika, uz korištenje digitalnih tehnologija. Ipak, od svih ljudi koji su dolazili te koji su bili zainteresirani za naš biznis, zaista je bilo dosta kvalitetnih upita – kaže nam Danijela Kraljević, franšizna mendžerica tvrtke Direct Booker.
Veliki apetiti
Pizza je jedno od najpopularnijih jela na planeti i iskustvo, zapravo, pokazuje da pizzerija gotovo niti na jednom tržištu ne može imati – previše. Pored nekoliko izvorno poljskih sustava, ove su se godine u Varšavi predstavila i dva dobro poznata američka branda – Little Ceasers i Papa John’s.
– Na sajmu smo se prvi put pojavili 2017. i u to vrijeme još uvijek nismo imali nijedan restoran u Poljskoj – kaže Joanna Zawada, marketing menadžerica branda Papa John’s u Poljskoj. – Htjeli smo, zapravo, predstaviti brand potrošačima koju su već bili upoznati s nekim drugim američkim brandovima. U to vrijeme smo „prodavali“ viziju i ideju o konceptu, prije nego sam biznis. Danas je situacija drukčija, imamo šest restorana u Varšavi, a procjenjujemo da bi se tu moglo otvoriti čak još 15 restorana. Ove godine sudjelujemo jer se želimo obratiti i poduzetnicima izvan Varšave, želimo, zapravo, da se pizzerije Papa John's otvore i u drugim gradovima. Prema dosadašnjem iskustvu, vidimo da na sajam dolaze ljudi koji traže konkretne ideje, dobro znaju što žele. Već prvog dana bili smo prijatno iznenađeni koliko je ljudi bilo zainteresirano za naš brand – dodaje ona.
Sladoled je najslađa franšiza
Kao i svake godine, štandovi sa sladoledima su među najposjećenijima. Osim Lodolandie ili Minimeltsa, koji se redovito pojavljuju na sajmu, ove se godine prvi put predstavio i poljski brand Piccolo Ice Cream. – Na štandu radi nas šestoro, pa opet, nitko nema vremena za pauzu – kaže Mihal Stykowski, zadužen za franšizni razvoj. – Tek ćemo vidjeti kakvi će biti rezultati, ali za sada, interes je premašio sva naša očekivanja. Nismo željeli potpisivati ugovore na sajmu, jer vjerujemo da tako važnu odluku, poput kupovine franšize, ne treba donijeti impulzivno. Prije svega, željeli smo se upoznati s budućim i potencijalnim partnerima i ugovoriti sastanke za kasnije – željeli smo ih pozvati u naše lokale, gdje bi mogli na licu mjesta vidjeti kako sve funkcionira. Naša je tvrtka, inače, na tržištu već 45 godina. Sada, tražimo primatelje franšize koji bi bili 100% predani vođenju posla pod brandom Piccolo. Trenutačno imamo više od 200 lokacija za prodaju sladoleda, a naši se proizvodi prodaju i u dva velika trgovinska lanca u Poljskoj – objašnjava Stykowski.
Na sajmu se ove godine predstavio i mađarski koncept Anjuna, koji je, pak, na domaćem tržištu napravio „malu revoluciju“ svojim sladoledima na štapiću. – Osim što se radi o potpuno prirodnom i vrlo kvalitetnom proizvodu, velike nade polažemo i u činjenicu da potrošači u Poljskoj, a pogotovo u Varšavi, sve više cijene vegansku hranu. Naš je sladoled, između ostalog, i idealna veganska poslastica te ne sumnjamo da će biti i zainteresiranih poduzetnika koji bi ovaj koncept razvijali u Poljskoj – kaže József Szalay, jedan od vlasnika koncepta Anjuna.
„Zeleni list“ donosi zaradu
Činjenica da je Poljska prije dvije godine legalizirala uporabu medicinskog kanabisa zasigurno je utjecala na pojavu koncepata koji nude proizvode na bazi kanabisa. No, obični kanabis (cannabis sativa) nema psihoaktivnu tvar (THC) te su se na poljskom tržištu počeli više prodavati različiti prehrambeni i kozmetički proizvodi koji, prema riječima izlagača, sadrže u potpunosti legalnu industrijsku konoplju, bogatu ljekovitim kanabinoidom CBD.
Iako je već prisutan na poljskom tržištu kroz nekoliko trgovačkih lanaca, na sajmu je, sada s punim franšiznim formatom, nastupio proizvođač i distributer iz Italije CBWeed, a gužva se gotovo neprestano stvarala i ispred štanda poljskog sustava Dr Ziółko. – Već devet franšiznih trgovina djeluje pod našim brandom, a u pripremi je još nekoliko. Ova industrija raste nevjerojatnom brzinom, a mi smo zadovoljni što, napokon, u Poljskoj konoplja nije zabranjena i svijest kupaca raste. Prvog dana sajma obavili smo oko 40 intervjua s ljudima koji su ozbiljno zainteresirani za naš koncept. Tražili su konkretne informacije o proizvodima, uvjetima suradnje, gradovima i mjestima na kojima bi se mogle otvoriti nove franšizne jedinice –kaže Sylwia Zięba, suvlasnica koncepta dr. Ziółko Cannabis Shop.
Dobro programiran biznis
– Ovo nam je drugi put na sajmu. Jako smo zadovoljni dosadašnjom suradnjom. Moram priznati da je naš koncept privukao značajan broj posjetitelja – kaže Piotr Pełka, suvlasnik Codin Giantsa.
Coding Giants je mreža škola programiranja koje obrazuju djecu i mlade zainteresirane za nove tehnologije i računalno programiranje. Prva škola otvorena je 2015. godine, dok trenutno 86 škola programiranja djeluje u čak 55 gradova u Poljskoj – 60 škola je u vlasništvu osnivača, a 26 u vlasništvu primatelja franšize. Međutim, kako vlasnici ovog koncepta potvrđuju, žele proširiti mrežu i izvan Poljske – zainteresirani su i za zemlje Balkana. – Vidjeli smo da u cijelom svijetu postoji veliko zanimanje za tečajeve programiranja, zbog čega smo odlučili ponuditi franšizu i poduzetnicima iz drugih zemalja. Spremni smo dati master franšizu, koja uključuje prodaju prava za teritorij cijele države ili određene regije, ali i pojedinačnu franšizu, što uključuje otvaranje samo jedne škole – kaže Radosław Kulesza, jedan od osnivača škole programiranja Coding Giants.
Franšiza kao obiteljski biznis
Vjerojatno najmlađa posjetiteljica na ovogodišnjem sajmu bila je petomjesečna Hania Brodowska koja je s roditeljima došla potražiti ideju za obiteljski biznis. – Odavno smo željeli pokrenuti nešto svoje. Dolazimo po inspiraciju i otvoreni smo za sve industrije. U stvari, htjeli smo dobro pogledati što se nudi, vidjeti koji bih biznis mogla započeti nakon rodiljnog dopusta – kaže Patricia Brodowska.
pročitajte članke

Bez licenciranja nema franšizinga. No, iako su vrlo slični, ova se dva modela poslovne suradnje u nekoliko detalja značajno razlikuju.
Još jedan američki lanac brze prehrane ulazi na europsko tržište. Što nudi Slim Chickens te za koja su tržišta zainteresirani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Jubilarno 20. izdanje najvećeg sajma franšiza u Centralnoj i Istočnoj Europi rezervirano je za kraj listopada. Varšava će ponovno ugostiti 150 tvrtki koje traže buduće poslovne partnere – primatelje franšize.
Subway, lanac brze prehrane poznat po sendvičima, ima više od 1.600 prodajnih jedinica u Brazilu. Potpisivanjem ugovora s lokalnim partnerom planira proširiti mrežu na tom tržištu.
Najčitanije

Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije iznimka. Koje se to investicije tretiraju kao obvezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna suradnja ne može zamisliti?
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Španjolski Naturhouse traži partnere za razvoj franšizne mreže i na tržištima ove regije. Na to su ih navela i dobra iskustva iz zemalja Centralne Europe. Češka je jedna od njih.
Trgovina odjeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspjeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj trgovini, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merchandising - vještina izlaganja i pozicioniranja robe.
Popularno na forumu
In memoriam
.
Kontakt
Zelim postat jedan od clana grupe .Ing grad u mirovini zvonko misir iz Hlebina a za podrucje ukoliko se vi slazete zupanije Bj. KcKz. Vt. Kao i Vz zupanije imam konjicki klub...
Kako odabrati franšizu
„po svojoj mjeri“?
Svidza mi se
Mnogo problema, al’ ima rešenja
Teoretski jeste možda to tako... ali praksa? Birokratija!
Rođendansko slavlje
Bravo direktoreeee!!! sve cestitke od srca i puno uspeha u daljem radu..puno pozdrava iz Swedena.