Cijeniti originalnost, ali i pravila igre

Lenka Nováková, franšizni konsultant kompanije PROFIT system u Češkoj
Lenka Nováková, franšizni konsultant kompanije PROFIT system u Češkoj / „Da bi primatelj franšize uspio, ključno je da pažljivo odabere brand za koji će vezati svoju poslovnu budućnost. Prije svega, treba razmotriti je li franšizno poslovanje uopće za njega, je li voljan i može li se pridržavati pravila koja je netko drugi postavio.“
Srijeda
26.02.2020
Što je ključno za uspjeh u franšiznom biznisu, koji su branše popularne, a koje obećavaju i kakvo je tržište franšiza u Češkoj, otkriva Lenka Nováková, franšizna konzultantica PROFIT systema
 

Kako biste opisali tržište franšiza u Češkoj?

Kad bih ga morala opisati jednom riječju, rekla bih – dinamično. Dobra je stvar što se svake godine pojavi nekoliko koncepata koji imaju snagu i potencijal da prerastu u ozbiljne franšizne sustave. Mnogi od njih brzo reagiraju na aktualne trendove i svjesni su novih potreba kupaca i klijenata, što uvelike pozitivno utječe na poslovanje njihovih primatelja franšize. Drugi fenomen koji primjećujemo, i koji nije toliko neobičan, jest porast broja franšiznih sustava iz Slovačke koji žele proširiti svoje poslovanje, ne samo na domaćem, već i na češkom tržištu.

Češka je, u principu, poželjno tržište za mnoge strane franšize?

Da, što se tiče stranih sustava, Češka je i dalje jedan od njihovih glavnih ciljeva kada je u pitanju širenje poslovanja u regiji Centralne i Istočne Europe. Za mene je to vrlo pozitivan fenomen, jer znači da se poslovno okruženje, 30 godina nakon Baršunaste revolucije, doživljava kao stabilno i otvoreno za nove mogućnosti. Mislim da je to u ovom trenutku vrlo dobra vijest, jer riječ „kriza“ ponovno odjekuje sa svih strana. Upravo ulazak novih igrača može pomoći u trenutku kada se očekuju masovna otpuštanja zbog utjecaja krize na proizvodni sektor. Ne samo da će novi sustavi otvoriti nove poslovnice i stvoriti nova radna mjesta, već bi franšizing, za neke od tih ljudi, mogao biti odgovor na pitanje kako da promijene svoju budućnost. Naime, oni dobivaju priliku pokrenuti vlastiti posao, i to uz podršku i znanje snažnog partnera.

Koji su brandovi u najvećoj mjeri zainteresirani za ulazak na tržište? Iz kojih branši?

Što se branši tiče, ponuda je uistinu raznovrsna. Mogli bismo, ipak, reći da su najzastupljenije franšize iz svijeta mode, edukacije i gastronomije. Prema uobičajenoj praksi, pojedini davatelji franšize ulaze na tržište tražeći primatelja master franšize  jednog partnera koji bi preuzeo ulogu davatelja te bio zadužen za razvoj mreže u cijeloj državi, dok drugi sustavi traže pojedinačne primatelje franšize, poduzetnike koji bili bi krajnji korisnici licence. Za razvoj u Češkoj zainteresirani su, primjerice, poljski edukativni koncepti Coders Lab, Edukido i Coding Giants, kanadski Maple Bear, portugalski lanac estetskih centara DepilConcept i Body Concept, bugarski brand odijela šivenih po mjeri Brutale te gastronomski barovi iz Letonije Easy Beer i Easy Wine, a tu je i američki sustav Signal 88 Security, specijaliziran za usluge zaštite. Primjećujemo da su sve ovo, zapravo, sustavi koji traže franšizne partnere u gotovo svim zemljama Centralne i Jugoistočne Europe.

Možete li otkriti koje branše, odnosno, franšizni sistemi postižu najveći rast?

Ne može se sa sigurnošću reći u koje biste područje trebali ulagati kako biste imali zajamčenu dobit. Želim istaknuti da franšizno poslovanje može uspjeti u gotovo svakoj industriji ako odaberete pravi koncept. To je, u stvari, najvažnije što trebate uzeti u obzir prilikom kupovine franšize. U Češkoj je gastronomija tradicionalno najpopularnija franšizna djelatnost. S druge strane, edukacija se pokazala kao obećavajući sektor, i to ne samo u području škola stranih jezika, kao što je to bio slučaj do sada. One su još uvijek popularne franšize, ali danas na tržištu postoje brandovi koji se, primjerice, fokusiraju na predškolski odgoj i obrazovanje, ali i na organiziranje tečajeva koji će povećati šansu polaznika da nađu posao na suvremenom tržištu rada. Mislim, prije svega, na škole programiranja.

Što biste rekli, što je ključno za uspjeh u franšiznom biznisu?

Odgovor na ovo pitanje ovisi o dva gledišta.

Sa stajališta davatelja franšize, vlasnika koncepta, franšiza je održiv model koji je strukturiran tako da funkcionira na brojnim drugim lokacijama, bez osobne prisutnosti i sudjelovanja davatelja. Originalnost koncepta igra važnu ulogu u uspjehu franšize, jer utječe na prihvatanje od strane krajnjih kupaca i klijenata, no isto tako, a što je u određenoj fazi razvoja vrlo važno, i od strane onih koji su zainteresirani za kupnju franšize. Stoga, brandovi i sustavi koji na tržište donose nove, ali dokazane proizvode ili usluge, odnosno, oni koji nude ili rade nešto drugačije  imaju veću šansu da će uspjeti.

Da bi, s druge strane, primatelj franšize uspio, ključno je da pažljivo odabere brand za koji će vezati svoju poslovnu budućnost. Prije svega, treba razmotriti je li franšizno poslovanje uopće za njega, je li voljan i može li se pridržavati pravila koja je netko drugi postavio. Ako može, onda se očekuje da primatelj franšize prihvati pravila sustava, dosljedno primijenjuje preneseni know-how te slijedi savjete i preporuke davatelja franšize. Za primatelja franšize bit će čist gubitak vremena ako krene u smišljanje već izmišljenih ideja. Posao primatelja nije mijenjati pravila igre koja je prihvatio na početku suradnje. On može razgovarati s davateljem, podijeliti svoje iskustvo, ali treba znati da davatelj ima podjednako velik interes da primatelj franšize postigne uspjeh. Davatelj, dakle, neće dopustiti primatelju da napravi pogreške koje je i sam, na početku posla, napravio. A to je, rekala bih, jedna od najvećih prednosti franšiznog poslovanja.

Tko je, u tom slučaju, idealan primatelj franšize? 

Franšizing nije za svakoga. Ako ste osoba koja voli inovirati, kreativni ste i uvijek idete za vlastitim vizijama, poslovanje u franšiznom sustavu možda i nije za vas. Ponovit ću, kad postanete primatelj franšize, vi pristajete slijediti određena unaprijed definirana pravila. Ta je spremnost vrlo često i presudna kada davatelj određuje kome će ponuditi franšizu.


Popularno na forumu

Kako odabrati franšizu
„po svojoj mjeri“?

KAKO DOBIM MOJI KREDIT OD OVE VELIKE KOMPANIJE DA LI JE POTREBNO HITNI KREDIT AKO JE DA DAVID WILSON Kreditna kompanija NAJBOLJE MJESTO DA SVOJU KREDITU DOBIJEM KADA JE BILO...

2 komentara
zadnji 12.02.2020
Kako odabrati franšizu
„po svojoj mjeri“?

KAKO DOBIM MOJI KREDIT OD OVE VELIKE KOMPANIJE DA LI JE POTREBNO HITNI KREDIT AKO JE DA DAVID WILSON Kreditna kompanija NAJBOLJE MJESTO DA SVOJU KREDITU DOBIJEM KADA JE BILO...

2 komentara
zadnji 12.02.2020
Kontakt

KAKO DOBIM MOJI KREDIT OD OVE VELIKE KOMPANIJE DA LI JE POTREBNO HITNI KREDIT AKO JE DA DAVID WILSON Kreditna kompanija NAJBOLJE MJESTO DA SVOJU KREDITU DOBIJEM KADA JE BILO...

2 komentara
zadnji 12.02.2020
Definicija franšizinga

KAKO DOBIM MOJI KREDIT OD OVE VELIKE KOMPANIJE DA LI JE POTREBNO HITNI KREDIT AKO JE DA DAVID WILSON Kreditna kompanija NAJBOLJE MJESTO DA SVOJU KREDITU DOBIJEM KADA JE BILO...

6 komentara
zadnji 12.02.2020
Definicija franšizinga

KAKO DOBIM MOJI KREDIT OD OVE VELIKE KOMPANIJE DA LI JE POTREBNO HITNI KREDIT AKO JE DA DAVID WILSON Kreditna kompanija NAJBOLJE MJESTO DA SVOJU KREDITU DOBIJEM KADA JE BILO...

6 komentara
zadnji 12.02.2020
Vrste franšiza

KAKO DOBIM MOJI KREDIT OD OVE VELIKE KOMPANIJE DA LI JE POTREBNO HITNI KREDIT AKO JE DA DAVID WILSON Kreditna kompanija NAJBOLJE MJESTO DA SVOJU KREDITU DOBIJEM KADA JE BILO...

4 komentara
zadnji 12.02.2020
Vrste franšiza

KAKO DOBIM MOJI KREDIT OD OVE VELIKE KOMPANIJE DA LI JE POTREBNO HITNI KREDIT AKO JE DA DAVID WILSON Kreditna kompanija NAJBOLJE MJESTO DA SVOJU KREDITU DOBIJEM KADA JE BILO...

4 komentara
zadnji 12.02.2020
Definicija franšizinga

KAKO DOBIM MOJI KREDIT OD OVE VELIKE KOMPANIJE DA LI JE POTREBNO HITNI KREDIT AKO JE DA DAVID WILSON Kreditna kompanija NAJBOLJE MJESTO DA SVOJU KREDITU DOBIJEM KADA JE BILO...

6 komentara
zadnji 12.02.2020