Dobro razmisliti i djelovati

Uvidjeti probleme i dati odgovor / Preporučuje se da svaki franšizni sustav uredi mjere koje se uvode tijekom pandemije te da o takvim mjerama obavijesti cijelu mrežu
Utorak
17.03.2020
Kako će pandemija izazvana virusom SARS-CoV-2 utjecati na poslovanje franšiznih sustava te o čemu trebaju razmišljati davatelji franšiza, razgovaramo s Igorom Bogojevićem, PROFIT system
 

Ne samo da je svaki franšizni sustav priča za sebe, nego se i društveno-ekonomska situacija mijenja iz dana u dan i razlikuje se od održave do države. Trenutno nitko ne može dati jasne odgovore, jer to zahtijeva detaljnu analizu svakog sustava i franšiznog ugovora, ali i sagledavanje svih mjera koje će svaka država provesti, jer je to dinamičan proces. Davatelji franšize često potječu iz druge zemlje u odnosu na zemlju primatelja, a to dodatno usložnjava situaciju jer ne provode sve zemlje iste mjere u ovoj situaciji. Međutim, želim istaknuti da će sigurno biti značajnih posljedica po franšizne sustave. Ako sve prepustimo stihiji, bez pripreme, ma koliko one bile privremene i podložne kasnijim promjenama, onda i franšizing gubi na snazi kao organizirani model poslovanja. Moja poruka davateljima franšiza je – počnite razmišljati i djelovati. Svakako će biti uspostavljene zakonske klauzule ili mjere koje će dati odgovor na mnoga pitanja kojih ćemo se ovdje dotaći, ali ni to neće riješiti sve probleme koji će se pojaviti u svakodnevnom poslovanju, dio odgovora moramo dati sami – naglašava na početku razgovora Igor Bogojević, regionalni direktor konzultantske kuće za franšizno poslovanje PROFIT system.

Prva očigledna posljedica u svijetu franšizinga, a koju smo posljednjih tjedana vidjeli, jest odlaganje velikih događaja poput sajmova franšiza. Kakve će još biti posljedice epidemije COVIDa-19?

Ekonomske posljedice su neizbježne, što znači da će ih biti i za tvrtke koje posluju u sustavu franšizinga, koji je sam po sebi i mimo svega, vrlo specifičan. Prve i najveće probleme vidim u padu prometa i lancu opskrbe, ali odmah su tu i problemi koji proizlaze iz suštine franšiznog odnosa, a usredotočio bih se na, po mom mišljenju, najvažnije teme.

Neizbježni pad prometa postavit će mnoga pitanja jer je kod franšizinga to iznimno važno zbog odnosa davatelja i primatelja franšize te njihove uzročno-posljedične veze. Svi će biznisi podnijeti žrtvu jer je promet manji, ali to će posebno stvoriti problem za franšize, jer mnogi sustavi u svojim ugovorima imaju propisane fiksne naknade. Kakav će biti odgovor sustava na tu ugovornu obvezu ako biznis, praktički, ne postoji ?! Ponovno definiranje ovih odnosa, barem privremeno, nameće se kao prva važna tema.

U većini franšiznih ugovora postoje stroge odredbe o lancu opskrbe, to jest, zna se od kojeg dobavljača i iz koje se zemlje roba nabavlja. U ovom se trenutku granice zatvaraju, a uvoz iz mnogih zemalja uopće nije moguć. No, i domaći se dobavljači suočavaju s istim problemima, i mnogi neće funkcionirati kako su planirali. Što će se, dakle, dogoditi s tim odredbama? I ovdje se javlja potreba za procjenom stanja i redefiniranjem obveza, sve dok traje izvanredna situacija. To uključuje intenzivnu komunikaciju i pokušaj davatelja da redefiniraju i osiguraju lance opskrbe, svakako skupa s franšiznim partnerima – ponovno određenu fleksibilnost, ali ne i stihiju.

Zatim, kako će se provoditi obuka ili podrška koja uključuje okupljanje ili izravne sastanke? Ne može davatelj prisiliti primatelja da se pojavi na takvim okupljanjima u vrijeme pandemije i izvanredne situacije. Određeni sustavi imaju u ugovoru obvezu održavanja prodajnih seminara s više ljudi, jer je to jedan od marketinških alata. Taj se alat zasigurno neće do daljnjeg koristiti.

Prijelaz na online sustave podrške i komunikacije jedno je od rješenja. Po mom iskustvu, značajan je dio sustava koji ovakve alate do sada nisu koristili, a svaka novina zahtijeva vrijeme, dakle – treba se pripremiti.

Postavlja se sada i pitanje odgovornosti za provođenje ugovornih obveza. U svim vrstama obrazovnih koncepata – radionica, vrtića, škola, ali i u mnogim drugim uslužnim djelatnostima gdje se radi s klijentima, također postoji mogućnost da zaposlenici ili ne budu htjeli ili ne budu mogli doći na posao. Možda će u pitanju biti strah, jer smatraju da im je zdravlje ugroženo ili su bili izloženi virusu. Teško da će poslodavac reći zaposleniku ili predavaču da mora doći na posao. Što onda, ako radnici sami, opravdano ili ne, narušavaju ugovorni odnos i poslovanje primatelja? Moramo razmišljati i o tome.

Dat ću vam još jedan primjer. Kakav će biti odgovor ako, na primjer, klijent ima plaćenu mjesečnu članarinu, ali ne želi doći zbog pandemije, već želi iskoristiti stečeno pravo naknadno. Koji je odgovor sustava ili će i to pitanje biti prepušteno svakome za sebe?

Franšizni sustav mora imati odgovar na takve situacije i kako će se nositi s tim.

Očekivanja od organiziranog sustava jesu velika, i trebala bi biti. Preporučuje se da svaki franšizni sustav uredi mjere koje se uvode tijekom pandemije te da o takvim mjerama obavijesti cijelu mrežu. Moj je savjet franšiznim sustavima da nastoje imati poprilično homogen odgovor i preporuku za svaku radnju koja će se pokazati nužnom u ovakvim situacijama.

Za kraj ću se osvrnuti i na možda najproblematičniju temu. Dakako, većina franšiznih ugovora ima klauzulu o force majeure, ali se postavlja pitanje tumačenja „više sile“ te kakva će biti interna interpretacija. Vjerojatno će o nekim stvarima odlučivati vlade u svakoj od zemalja, jer nijedan ugovor ne može biti „jači“ od zakona, a vrlo vjerojatno će na kraju o mnogim potencijalnim sporovima odlučivati i sudovi. Ali o ovoj temi treba jako dobro razmisliti – za što je zaista kriva druga strana, a što jeste očigledna posljedica „više sile“. 

Međutim, osim zakona, postavlja se pitanje i dobre poslovne prakse. Očekivano je da davatelji franšize, kao „jači“ i „veći“, trebaju osmisliti set pravila ponašanja, jer poznaju specifičnosti svog poslovanja, a da, pritom, takva pravila budu u skladu s novonastalom legislativom ili tumačenjem, u svakoj zemlji ponaosob.

Što, dakle, davatelji franšize mogu učiniti, jer po onome što govorite, jasno je da je i na njima dio odgovornosti?

U komunikaciji s primateljima franšize treba identificirati potencijalne probleme koji mogu nastati u minimum sljedeća tri mjeseca ili duže. Ako govorimo o franšizingu, koji nastoji organizirati svaki segment poslovanja do najsitnijih detalja – od boje zidova, preko opreme do higijene – davatelji moraju dati upute kako će poslovanje izgledati u današnjim uvjetima. Ozbiljni franšizni sustavi, ako žele opravdati datu kvalifikaciju, moraju razmišljati o tome i poslati primateljima niz instrukcija, kao što to sada rade Vlade država.

Najzad, nema potpunih i jasnih odgovora, jer je svaki franšizni sustav, a u ovakvim situacijama čak i svaki pojedinačni ugovorni franšizni odnos, slučaj za sebe. Ovdje su samo neka od pitanja koja su se otvorila ili će se tek otvoriti. Dakako, otvaranjem svih tih pojedinačnih tema, ali i ukazivanjem na dobru praksu, mi želimo olakšati – barem za malo – čitav ovaj proces.


Igor Bogojević, regionalni direktor konzultantske kuće za franšizing PROFIT system / „Ako sve prepustimo stihiji, bez priprema, ma koliko one bile privremene i podložne kasnijim promjenama, onda i franšizing gubi na snazi kao organizirani model poslovanja. Moja poruka davateljima franšiza je – počnite razmišljati i djelovati.“

Popularno na forumu

In memoriam

Don’t be deceived by different testimonies online that is most likely wrong. I have made use of several LOVE SPELL CASTER options that got me disappointed at the end of the...

9 komentara
zadnji 18.04.2024
Modeli širenja na inozemnim tržištima

Dobar dan, moj upit o tome kako dobiti stambeni kredit za nekretninu započeo je pozivom, nazvao sam Davidson Albert Company, danas sam jako sretan i Bog blagoslovio Davidsona...

7 komentara
zadnji 17.04.2024
In memoriam

Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un gol astăzi și să fiți printre norocoșii...

9 komentara
zadnji 23.03.2024
In memoriam

Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...

9 komentara
zadnji 04.03.2024
Top 100 franšiza na svijetu

Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...

2 komentara
zadnji 04.03.2024
Dodijeljene franšizne nagrade u Hrvatskoj

Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...

2 komentara
zadnji 04.03.2024
Franšiza, partnerstvo ili potpuno samostalno?

Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...

2 komentara
zadnji 04.03.2024
Modeli širenja na inozemnim tržištima

Pročitajte moje svjedočanstvo o tome kako sam dobio brzi zajam od pouzdane tvrtke. Pozdrav, ja sam gospođica Veronica iz Hrvatske. Bio sam u financijskoj situaciji i trebao...

7 komentara
zadnji 04.03.2024