Prednost u dobrom financijskom modelu
Što trebaju učiniti poduzetnici ili tvrtke koji razmišljaju proširiti biznis davanjem franšiza i razvijem franšizne mreže? Od čega započeti?
„Izgradnja“ franšizne mreže može se donekle usporediti s izgradnjom kuće. Ideja ili vizija u ovom slučaju nisu dovoljne. Teško je podići sustav na dobrim željama i „gatanjem iz kave“, pogotovo što će taj sustav sutra poslovati u stvarnim tržišnim uvjetima. Dakle, prije nego što se odluči ponuditi franšizu, svaka bi tvrtka trebala imati čvrstu financijsku konstrukciju i dokumentaciju koja će zadovoljiti potrebe i mogućnosti razvoja. Financijski model je, u stvari, temelj franšiznog poslovanja. Davatelj franšize, prije svega, trebao bi utvrditi financijske uvjete suradnje sa svojim budućim primateljima franšize – trebao bi procijeniti iznose potrebnih ulaganja, kao i odrediti kolika će biti ulazna i redovita franšizna naknada. Financijski bi model, dakle, trebao jasno i precizno pokazati koliko će zaraditi svaka od strana u franšiznom odnosu. Iz ovog modela, konačno, proizlazi i financijska konstrukcija za nabavu, ponude klijentima, obuku zaposlenika i zajednički marketing.
Tek nakon kreiranja financijskog modela, poduzetnik ili tvrtka mogu pristupiti pripremi dodatnih dokumenata, poput franšiznog ugovora ili operativnog priručnika, koji će uključivati detaljne postupke i postupke za vođenje biznisa.
Zašto je financijski model toliko važan?
Za primatelja franšize, ovaj bi model trebao biti osnovni kriterij prilikom donošenja odluke o kupnji franšize. Nitko neće pristati uložiti novac u biznis ako ne vidi neke realne brojke. Stoga, primatelj franšize očekuje da će davatelj franšize odgovoriti na sljedeća pitanja: koliko treba uložiti u kupnju opreme, uređenje objekta, obuku zaposlenika? Koliko će koštati prilagodba prostora zahtjevima mreže? Koliko treba potrošiti za prvo punjenje robom? Hoće li podružnica biti profitabilna od samog početka ili će primatelj morati osigurati dodatni kapital za podmirivanje tekućih troškova? Na tržištu postoji mnogo različitih franšiznih biznisa, u nekima morate raditi nekoliko mjeseci, ponekad čak i godinu dana, da biste dostigli točku pokrića. Primatelj franšize za to treba biti spreman, u protivnom možda neće dočekati da biznis počne generirati profit. Zato vjerujem da čvrst i dobro osmišljen financijski model daje davateljima franšize svojevrsno jamstvo i sigurnost da će njihova franšizna ponuda biti atraktivnija te da će, na kraju, lakše prodati franšizu. Zauzvrat, slabo razvijeni modeli mogu umanjiti šanse tvrtke za širenje franšizne mreže. To vrijedi za sve tvrtke, čak i za vrlo poznate brandove.
Dakle, poznati brand može privući, a „slab“ financijski model odvratiti potencijalnog primatelja od kupnje franšize?
Tako je. Prije nekog vremena primio sam ponudu za reviziju financijskog modela tvrtke koja je bila vrlo uspješna, imala nekoliko desetaka vlastitih podružnica i bila izuzetno poznata na domaćem tržištu. Iako je interes za franšizu ove tvrtke bio veliki, svaki bi se razgovor s potencijalnim primateljima završio nakon predstavljanja financijskog modela. I nije ni čudo... Model, jednostavno, nije sadržavao ni osnovne informacije poput koliko je vremena potprebno do točke pokrića ili očekivano razdoblje za povrat investicije.
Što bi financijski model trebao sadržavati?
Dobro osmišljen financijski model trebao bi, jezikom brojeva, opisati sve investicije, prihode, rashode i dobit davatelja i primatelja franšize. Dio koji se odnosi na primatelja trebao bi sadržavati procjenu potrebnih ulaganja – što detaljnije, to bolje. Ne treba zaboraviti da se početnoj investiciji dodaje i iznos za ulaznu franšiznu naknadu. Zatim, procjenjuje se očekivani prihod primatelja franšize od prodaje proizvoda ili usluga, kao i troškovi koje će on snositi, uključujući naknade za franšizu. Na temelju toga, primatelj franšize može predvidjeti prihode i rashode, kao i izračunati za koje vrijeme može očekivati točku pokrića i povrat ulaganja. Slični elementi uključeni su i u dio za davatelja franšize, s tim da se u ovom dijelu provodi i obračun prihoda i troškova potrebnih za razvoj franšizne mreže.
Na što treba obratiti posebnu pozornost prilikom stvaranja financijskog modela?
Prije svega, morate prikupiti što više podataka koji točno opisuju biznis – koliko se prodaje, koliko kupaca prosječno ulazi u trgovinu, kolika je marža na proizvodima, koji su trenutni troškovi? Ako uzmete trenutne podatke iz vlastitih podružnica, trebali biste imati na umu da je optimalno razdoblje prikupljanja podataka cijela kalendarska godina. Također, prilikom razvoja financijskog modela, trebalo bi uzeti u obzir poziciju te angažman primatelja franšize. To, na primjer, podrazumijeva kako i za koliko zaposlenika će se izračunati plaća. Većina će primatelja, barem u početku, osobno raditi u podružnici te će, osim vođenja biznisa, usluživati kupce i klijente. U ovom slučaju, primatelj štedi jednu plaću koju bi inače dao svom zaposleniku. Drugo pitanje su financijske obveze prema franšiznoj mreži. Primatelj franšize bit će obvezan plaćati franšizne naknade, naručivati robu, od koje davatelj franšize može uzimati određeni rabat. Svi ovi elementi trebali bi biti uključeni u financijski model.
Za dobar financijski model, potrebno je iskustvo. Kome se obratiti za pomoć?
U pravu ste, kreiranje financijskog modela, sa svim elementima koje sam nabrojao, zahtijeva mnogo iskustva. Na primjer, savjetnici iz naše tvrtke PROFIT system pripremili su i pomagali u implementaciji modela za više od tisuću franšiznih, partnerskih i agencijskih sustava. U svakom modelu, trudimo se da podaci budu detaljni, točni, jasni i, svakako, prihvatljivi za primatelje franšize. Uz takav pristup, puno je lakše prodati franšizu, što znači da i davatelj franšize može računati na veći profit od širenja mreže.
Hoće li tvrtke morati ažurirati svoje modele nakon izbijanja pandemije koronavirusa?
Zasigurno. Uvjeti se svakodnevno mijenjaju i mnoge će tvrtke u ovim novim okolnostima morati revidirati svoje financijske modele.
Kakve se promjene mogu očekivati?
Zbog epidemije, većina je restorana ili razvila ili se potpuno prebacila na uslugu take away i dostavu, što je dovelo do toga da su se mnogi ugostitelji morali prilagoditi i promijeniti svoje jelovnike. Može se ispostaviti da će se i nakon epidemije potrošačke navike djelomično promijeniti i da će ovaj oblik prodaje imati veći udio u ukupnom prometu. A to će značajno utjecati na marketing, strukturu troškova, redizajn lokala, meni, IT rješenja...
pročitajte članke
Što je potrebno i tko može postati primatelj franšize centra za neurometrijsko testiranje Verbatoria, otkriva Kenan Begić, suvlasnik Solution Laba
„Moć franšizinga? Postoje procedure, nema puno otvorenih pitanja, sve je pokriveno uputama temeljenim na našem iskustvu”, kaže Ivan Stanimirović, suvlasnik Kliker IT centra za djecu.
„Naša franšiza nije trendovskog tipa. Tehnike funkcionalnog učenja bile su bitne oduvijek, bitne su danas, a biti će bitne i u budućnosti“, istaknuli su Helena i Hrvoje Tkalčić, primatelji master franšize „Škole brzog čitanja i mudrog učenja“
Nakon povlačenja iz profesionalnog sporta, jedan od najuspješnijih slovačkih tenisača Kamil Čapkovič postao je primatelj franšize McDonald'sa. Što ga je privuklo ovom brendu?
„Ukoliko postajete primatelji franšize, utoliko postajete partneri i prijatelji, a financijski ste neovisni“, kaže Sarah Vuković, zadužena za razvoj mreže škola „Malac Genijalac“ u Hrvatskoj
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Bez licenciranja nema franšizinga. No, iako su vrlo slični, ova se dva modela poslovne suradnje u nekoliko detalja značajno razlikuju.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.
Poljska tvrtka Sweet Gallery do sada je isključivo razvijala biznise u području gastronomije. Sada ulazi u sektor turizma. Što je „Tiny House“ i kako se na ovom formatu može zaraditi?
Iako franšizni div u posljednjih godinu dana prolazi kroz jedan od najtežih razdoblja u svojoj povijesti, brojke koje opisuju McDonald’s i dalje su fascinantne.
Popularno na forumu
Franšize iz Amerike za cijeli svijet
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Pravo na ekskluzivnost teritorija
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Tržište otvoreno za franšize
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Nije franšizing za svakoga
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Franšizni sektor ne posustaje
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Američke franšize u vrhu
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Nagrađene mađarske franšize
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Top američke franšize za 2022.
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...