Biznis „na krilima leptira“

Kuća leptira Papilonia / Kad potpiše franšizni ugovor, primatelj franšize dobiva know-how za izgradnju kuće leptira i njezino nesmetano poslovanje. Primatelji ne trebaju brinuti ni o nabavi čahura leptira, budući da to spada u osnovni „paket podrške“ davatelja franšize.
Petak
03.07.2020
Želite izgradite atrakciju koja staje na 100 četvornih metara, a privlači posjetitelje iz svih krajeva svijeta? Otvorite kuću leptira! – kaže Zbyněk Černý, vlasnik češkog koncepta Papilonia
 

Neobično poslovno putovanje u koje se upustio Zbyněk Černý započinje 2015. godine u Karlovim Varima. U to je vrijeme, kako kaže ovaj češki poduzetnik, tražio nove poslovne ideje, ali ponajviše atrakcije koje bi mogle ugoditi širokom i prilično živopisnom profilu turista koji, inače, cijelu godinu opsjedaju ovo poznato lječilište u Češkoj. Odgovor je pronašao u jednoj zahtjevnoj, ali jedinstvenoj ideji – kući leptira.

Ideja o izgradnji kompleksa Papilonia, koji bi postao dom za više od 600 vrsta egzotičnih leptira – dojmila se u početku kao nemoguća misija. Do tada nitko zapravo nije pokušao izgraditi stanište pod umjetnom rasvjetom, u zatvorenom prostoru, ali uz sve potrebne uvjete za stvaranje zdravog ekosustava. – Već u prvoj, pripremnoj fazi, shvatili smo koliko je ova ideja bila inovativna i ambiciozna – kaže Zbyněk Černý. – Nije bilo studije, nije bilo relevantnog istraživanja, nismo mogli pronaći odgovore na stotine naših pitanja. Ni vrhunski entomolozi ili iskusni rukovoditelji sličnih kompleksa iz inozemstva nisu nam mogli pomoći. Štoviše, iskreno su nam nekoliko puta rekli da će nam se obratiti za savjet ako uspijemo u svojoj namjeri. Shvatili smo da smo pokrenuli potpuno jedinstven projekt, na globalnoj razini. Bio je to dug, težak i trnovit put – kaže Černý.

Unatoč svemu, Papilonia je otvorena 2015. godine u Karlovim Varima i od tada – ne prestaje oduševljavati i privlačiti znatiželjnike iz cijelog svijeta. – Ovo je putovanje možda bilo teško, ali se višestruko isplatilo – kaže Černý. Nakon samo dvije godine, u Pragu je sagrađena i otvorena druga kuća leptira, u sklopu trgovine igračkama Hamleys, a komercijalni uspjeh koncepta nagnao je Zbyněka da počne razmišljati o – davanju franšize. Dvije licence za gradove Brno i Lipno dogovorene su prije izbijanja pandemije koronavirusa. Nakon karantene i gospodarskog usporavanja, očekuje se da ove dvije franšizne kuće leptira budu otvorene tijekom srpnja i kolovoza. – Naravno da razmišljamo i o širenju izvan granica Češke – naglašava Černý.

Što biste poručili potencijalnim partnerima? Koje su prednosti ove franšize?

Nakon uspješnog otvaranja kuće leptira u Karlovim Varima, odjednom smo imali vrijedno i sveobuhvatno znanje u rukama – znali smo izgraditi stanište leptira koje neće ovisiti o klimatskim uvjetima tog područja ili okolnim vremenskim uvjetima. Zatim smo pronašli način da ovu prekrasnu i vrlo traženu atrakciju smjestimo na različite lokacije i u različite vrste prostora – turističke destinacije, centar grada, trgovačke centre, igraonice.

No, široki izbor lokacija na kojima se Papilonia može otvoriti nije jedina prednost ovog koncepta. Kompleks potpuno simulira prirodne uvjete koji omogućuju održavanje zdravog ekosustava. Operativni troškovi održavanja nisu previsoki, a unutrašnjost se može prilagoditi i stilizirati po želji. Primjerice, nas je nadahnuo budistički kompleks Angkor Wat u Kambodži, ali to nas nije ograničilo u izboru i zastupljenosti vrsta leptira – ima ih iz prašume Meksika, Južne Amerike, jugoistočne Azije, podsaharske Afrike, Australije.

Naravno, leptiri se moraju razvijati i slobodno kretati, tako da minimalna veličina prostora za letenje treba biti između 100 i 200 m2. Iskustvo pokazuje da je idealna veličina 150 m2. Tome treba dodati sobe za osoblje, tehničku sobu i recepciju. Sve u svemu, cijeli bi kompleks trebao imati od 200 do 250m2.

Investicija za izgradnju kuće leptira sigurno ne može biti mala. Koliko, zapravo, treba uložiti?

Procjenjujemo da bi trebalo uložiti najviše 275.000 eura, ali u praksi će to biti uglavnom puno manje. Naravno, to još uvijek nije mala investicija, ali u usporedbi s nekim drugim projektima, kuća leptira opravdava to ulaganje. Naši će partneri dakako dobiti sveobuhvatan financijski model, sa svim procjenama i podacima o cijeni i profitabilnosti koncepta.

Za koje vrijeme primatelj franšize može vratiti uloženi novac?

Na temelju dosadašnjeg iskustva iz dva već izgrađena i operativna objekta, možemo reći da na povrat ulaganja ne treba čekati više od tri ili četiri godine. Period koji bi bio duži od toga samo bi ukazivao na to da je lokacija za kuću leptira loše odabrana. Međutim, ne sumnjam da ćemo, zahvaljujući našem iskustvu, spriječiti buduće primatelje franšize da naprave sličnu pogrešku.

Kakvi su daljnji planovi razvoja?

Vidjeli smo da se kuća leptira može uspješno implementirati u različite vrste prostora te da može raditi tijekom cijele godine. Sada bismo željeli koncept prilagoditi mjestima na kojima ne postoje uvjeti za izgradnju velikog kompleksa, što znači da kuća leptira može biti i sezonska atrakcija. Naš je cilj, naravno, razviti franšiznu mrežu diljem Europe, a zahvaljujući originalnoj stilizaciji unutar zone leta – na primjer, u stilu bajkovite džungle ili svijeta drevnih civilizacija – svaka će Papilonia biti jedinstvena i svaka će pobuditi različite emocije.

Jesu li se već javljali zainteresirani iz inozemstva?

Da, prije krize koronavirusa, bili smo vrlo blizu otvaranja objekata u Abu Dhabiju i Njemačkoj. Pregovori su uvelike bili u tijeku, traženo je prikladno mjesto za izgradnju kompleksa. Kontaktirali su nas i zainteresirani investitori iz Hrvatske, Austrije, Poljske i Slovačke. Nažalost, pandemija je sve to zaustavila. Ipak, vjerujemo da će se, s ublažavanjem restriktivnih mjera, interes brzo vratiti te da će Papilonia ponovno privući sve one koji su spremni na suradnju.

Koliko su popularne kuće leptira, kakav je profil posjetitelja? Kakvom se, zapravo, prometu primatelji franšize mogu nadati?

Kuću leptira u Pragu posjetilo je više od 92.000 ljudi tijekom prve godine poslovanja, a taj je broj svake naredne godine rastao za 10 do 15 posto. Papilonia u Karlovim Varima postala je jedna od deset najposjećenijih atrakcija u regiji i natječe se, praktički, samo s znamenitostima kao što su dvorac Loket ili dvorac Bečov. Za atrakciju koja može stati na 100 četvornih metara, to su izvanredni rezultati. Prema sastavu posjetitelja, kuća leptira jedna je od univerzalnih atrakcija, što znači da jednako privlači ljude svih starosnih doba, nacionalnosti i interesa.


Leptiri nadohvat ruke / Kako nema nikakvih prepreka, interakcija između leptira i posjetitelja potpuno je spontana, a posebno je ugodno saznanje da se egzotični leptiri ne boje ljudi, pa im je moguće prići i diviti im se izbliza