Moja lutka Pepetuška
Maja Gerin iz Sarajeva bila je 16 godina zaposlena, ali je oduvijek željela imati svoj biznis vezan za djecu. „Krila“ da napusti postojeći posao i pokrene vlastiti dobila je nakon rođenja kćeri. Počela je praviti lutkice koje će, zapravo, biti „slika i prilika“ vlasnika lutke. Prve je napravila 2016. godine za svoju kćer i kćer svoje današnje poslovne partnerke, a inače kume i dugogodišnje prijateljice Arnele Horman, koja ju je, kako kaže, podržavala od samog početka. Nakon toga, nije bilo mame koja nije poželjela svom djetetu pokloniti personaliziranu lutku.
– Ideja o pravljenju lutki nastala je kada sam htjela kupiti lijepu, krpenu lutku za bratovu kćer. Protivnik sam plastike, nametanja stereotipne ljepote, već sam željela da to bude jednostavna, mekana lutka koju bi svaka djevojčica poželjela. Pošto nisam uspjela tako nešto pronaći, smislila sam jednostavnu lutku s upečatljivim likom, koja će imati samo oči i kosu. Pošla sam, zapravo, od toga da djeci treba pružiti priliku da razvijaju maštu sama, da „učitavaju“ i „oživljavaju“ lutku po svom karakteru i emocijama. A to da lutka liči na osobu kojoj je namijenjena najviše postižemo garderobom – objašnjava Maja svoju ideju.
Ime Pepetuška nastalo je spontano, od nepostojeće riječi „pepo“ koju je koristila Majina kćer za riječ „lijepo“. Maja je ime nadogradila, pomalo kao asocijaciju na „babuške“, a najviše je razmišljala da ime bude zvučno i univerzalno na svim meridijanima. Vizija jeste bila da Pepetuška „osvoji“ svijet.
Nova energija
U prve dvije godine, nije bilo lako. Borila se, kako kaže, s malim tržištem Bosne i Hercegovine, ali i svojim unutrnjim nemirima – je li pogriješila što je napustila posao, treba li se vratiti i na Pepetuške gledati samo kao na slatku avanturu. I baš u tim trenucima kada je bila na prekretnici, njezina prijateljica Arnela odlučuje napustiti svoj posao i svojim iskustvom i znanjem pomoći da Pepetuške nastave svoj put i dalje se razvijaju.
– Kada mi se pridružila Arnela, dobila sam krila, rodile su se mnoge nove ideje, mnogo je bilo pozitivne energije – kaže Maja.
Arnela je radila u kozmetičkoj industriji, kao sales & marketing menadžer. – Pepetuške i Maju sam podržavala od samog početka. Vjerovala sam u nju i ideju. U jednom trenutku je i kod mene došlo do zasićenja na poslu. Najviše me je motiviralo to da bi bilo izazovno kreirati svoju priču, budući da sam uvijek radila za velike brendove koji imaju svoje globalne strategije koje mi prilagođavamo lokalnom tržištu – kaže Arnela Horman.
Pepetuška za sve
Pepetuška je, kako objašnjavaju vlasnice, brand namijenjen djeci i s tom je idejom nastao. Danas, međutim, polovicu od ukupnog broja lutki naprave za odrasle osobe, a polovica je za djecu. – Rušimo i određene stereotipe, pa imamo dosta lutki koje se naručuju za dječake, a neretko su nam klijenti kompanije koje žele svojim radnicima pokloniti lutku – kaže Maja te se prisjeća da su jednom prilikom napravili i cijelu obitelj.
Sve se radi u maloj radionicu u kojoj krojačica, koja je uz Pepetuške od samog početka, šiva lutke i odijela, ali su u operativne poslove uključene i vlasnice. Maja je frizer za lutkice i crta im oči, dok je Arnela zadužena za pakiranje. Same i oblače lutkice, fotografiraju za društvene mreže i pakiraju za slanje.
Najviše im vremena, kako kažu, oduzima komunikacija s klijentima jer često te prepiske znaju traju satima kako bi čule i maksimalno izišle u susret njihovim željama. Pepetuška je stigla i u Australiju, Afriku, SAD... Kada je riječ o regiji, najviše porudžbina dolazi iz Hrvatske, ali dobijaju porudžbine i iz drugih zemalja.
– Jedna Pepetuška putuje po svijetu sa svojom vlasnicom koja nam redovno šalje fotografije. Ta je lutka baš proputovala svijet – kaže Maja kroz smijeh.
Maja i Arnela, prirodno, imaju i svoje lutke „dvojnice“, ali ih neretko prodaju kada se traži lutka za nekoga tko liči na njih. – Šalimo se da idemo kao halva – kaže kroz smijeh Arnela.
Sinonim za kreativno
Lutka se u potpunosti pravi ručno i minimalna je cijena 60 eura, a najskuplje prodana lutka koštala je 120 eura. Za mnoge ljude u ovoj regiji, kako kažu, Pepetuška možda i nije dostupna, a one su željele da njihova priča stigne do svakog djeteta. – Razmišljali smo kako to uraditi, pa smo pokrenule nekoliko projekata, razvili nekoliko proizvoda s prepoznatljivim Pepetuška brendom – proizvoda koji su, uz to, i dostupni. Počeli smo, recimo, praviti Pepetuška haljinice, jednu crnu, jednu sivu, zatim duks haljinice, a prije mjesec dana smo počeli praviti pamučne majice-bojanke za dječake i djevojčice koje se boje perivim flomasterima. Dakle, svaki put kad se opere, može se imati nova majica – kaže Arnela i dodaje da je Pepetuška postala sinonim za kreativno i originalno.
Svoje proizvode izlažu u okviru Kutcha Concept Storea u Sarajevu. Ipak, skoro sve narudžbine za lutke stižu putem interneta. Prirodno – svi žele „svoju“, unikatnu, personaliziranu lutku.
Reklamiraju se najviše na društvenim mrežama, značajnu ulogu imaju influenseri – obično naprave lutku za poznatu ličnost koje onda to reklamiraju. To im je, kako kažu, najbolji, a najpovoljniji marketing. Od samog početka su i mediji na njihovoj strani i objavili su dosta priča o Pepetuškama.
Pepetuška je u međuvremenu dobila i pjesmu koju je napisao bosanskohercegovački kantautor za djecu Latif Moćević, poznatiji kao Mrako Travko.
Trenutna pandemija izazvana koronavirusom je u početku blago utjecala na prodaju, a zatim se tržište stabiliziralo. – Djeca su bila zatvorena, ljudi su radili od kuće, i roditelji su često, kao nagradu za svoju djecu, naručivali lutke. Najveći nedostatak trenutne situacije je što smo propustile neke sajmove, poput Dečijeg sajma u Beogradu na koji smo trebale ići te druge događaje na kojima smo željele promivirati brand Pepetuška. Osim toga, zaustavile smo trenutno i projekt Pepetuška čokoladica – kaže Arnela.
Budući da sada već ostvaruju dobit, razmišljale su da bi se u nekom narednom periodu mogle upustiti i u franšizing. – To bi bio veliki pothvat za nas. S jedne strane smo jako emotivno vezane za brand i ne bi bilo lako suočiti se s tim da neko drugi pravi naše Pepetuške, ali s druge strane, zaista lijepo zvuči da se one, na primjer, proizvode u SAD-u ili nekoj drugoj zemlji. Oduvijek sam Pepetušku vidjela kao novu modernu lutku za svu djecu svijeta – kaže Maja Gerin.
Kakva je Pepetuška?Lutke se prave od pamučnog tijela, pune se antialergijskim silikonskim kuglicama, dok se kosa pravi od umetaka. Materijale za odijela Maja i Arnela nalaze kod lokalnih dobavljača, ali je ponekad, kako kažu, za „traženu“ odjevnu kombinaciju potrebno – i snalaženje i požrtvovanost. Ponekad su, zapravo, primorane koristiti svoju garderobu ako se ispostavi da odgovara za lutku koju trenutno prave. – Jednom smo dobili narudžbinu za djevojčicu koja je nosila istu haljinicu kao moja kćer. I što smo mogle učiniti – ostala je bez nove haljinice da bismo ispoštovale klijenta. Neretko i naši muževi ostanu bez novih košulja – kaže kroz smijeh Maja.
|
pročitajte članke
Hoće li se personalizirane knjige pojaviti i u ovoj regiji te kako teče suradnja s franšiznim partnerima, otkriva Marek Halfar, osnivač i franšizni menadžer češke izdavačke kuće "Plavi slon"
Minela Bašić je oduvijek voljela raditi s djecom, a kako je nedavno postala dio Jumping Clay franšizne obitelji – ta joj se želja i ispunila.
Jumping Clay, koncept trgovine i radionice gdje se može kupiti, ali i naučiti kako modelirati figurice od gline, početkom ove godine ušao je na dva nova tržišta u regiji.
Mitko Andonov je prije skoro godinu dana započeo razvijati Jumping Clay franšizu u Makedoniji. Sada nam otkriva u čemu vidi potencijal te što su mu prioriteti u poslovanju.
Biznisi utemeljeni na internetu spadaju u najbrže rastuću sferu poslovanja. Knjige su, pak, među najprodavanijim proizvodima na internetu. Češki izdavač "Plavi slon" spaja oba svijeta.
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Kada se zbroje sve humanoidne figurice koje je do sada napravio LEGO, ispada da ih ima nešto manje od broja ljudi na Zemlji – četiri milijarde.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.