Zašto je financijski model važan?
– Prije nego što tvrtka ponudi franšizu i započne razvoj franšizne mreže, potrebno je razviti i pripremiti detaljan financijski model – kaže Karol Kaczmarek, franšizni analitičar konzultantske tvrtke PROFIT system. Što bi, dakle, trebao uključiti dobro osmišljen finansijski model te zašto je toliko važan za svaku od strana u franšiznom odnosu?
– Prema najkraćoj definiciji, financijski bi model trebao jezikom brojeva opisati sva ulaganja, prihode, rashode i dobit za davatelja i primatelja franšize – kaže Kaczmarek.
Jesu li financijski model i biznis plan jedno te isto?
Biznis plan je sveobuhvatan, vrlo širok dokument koji, na primjer, sadrži i analize tržišta, analizu ciljnih skupina, marketinške strategije, načine na koje se može doći do kupaca i klijenata... Financijski model samo je dio dobro razvijenog poslovnog plana. To je na neki način numerička ilustracija poslovanja. Trebao bi odgovoriti na pitanja: koliko treba uložiti u kupnju franšize i daljnje poslovanje, koliki se prihod može očekivati, koliki će biti operativni troškovi. Na temelju financijskog modela, primatelj franšize, dakle, može lako predvidjeti sve svoje prihode i troškove, kao i izračunati za koje vrijeme može očekivati breakeven i povrat ulaganja.
Zašto davatelj franšize uopće treba imati financijski model? Napokon, on je taj koji najbolje poznaje svoj biznis...
Ako želite transformirati svoj biznis u sustav franšize, morate imati financijski model. Iz dva razloga. Prvo, u trenutku kad vam se potencijalni primatelj franšize javi, već biste trebali imati atraktivne materijale koje možete odmah podijeliti s njim, a time razmotriti i razgovarati o financijskim uvjetima suradnje. I drugo, izrada takvog modela možda je najbolja prilika i najbolji način da sami, „hladne glave“ i jezikom brojki, analizirate poslovanje i profitabilnost svog koncepta.
Što je potrebno za izradu financijskog modela?
Prije svega, morate prikupiti što više podataka koji točno opisuju biznis: koliko se čega prodaje, koliko kupaca u prosjeku uđe u trgovinu, kolika je marža na proizvode, koliki su trenutni troškovi. Pritom treba imati na umu da je optimalno razdoblje za prikupljanje i proocjenu podataka cijela kalendarska godina. Također, ne smijemo zanemariti sezonalnost i vrijeme potrebno za izgradnju pozicije na tržištu. Stoga je potrebno pažljivo analizirati postignute financijske rezultate, navesti sve troškove i prevesti ih u „realni scenarij“ za buduće primatelje franšize.
Sve će to pomoći davatelju franšize da precizno odgovori na pitanja kandidata za franšizu. A potencijalni primatelji franšize željet će znati: koliko treba uložiti u pokretanje franšizne podružnice, kolika će biti mjesečna zarada i koje će troškovi imati. I što je najvažnije: koliko će zarađivati jednom kad premaši breakeven i povrati uloženi novac.
Financijski model, uz sve to, trebao bi ponuditi i odgovor na pitanje kolike će biti naknade za franšizu – jer davatelj franšize na temelju modela može jasno vidjeti, procijeniti i odrediti koliko bi licenca trebala koštati, na koliko mjesečnih naknada može računati te hoće li se te naknade naplaćivati u obliku fiksnog iznosa, marže ili postotka prometa.
Za koga je financijski model važniji? Za davatelja ili primatelja franšize?
Rekao bih za davatelja franšize. Prvo, jer će davatelj franšize odmah dobiti brojeve i projekcije koje će kandidatima za franšizu biti dragocjene. Kao drugo, kroz pripremu financijskog modela davatelj će dobiti sjajan uvid u vlastito poslovanje, a zatim, na temelju tih podataka, moći će dati odgovarajuću i atraktivnu ponudu za potencijalne primatelje franšize. Uz to, sigurno će otkriti neke „dobre brojke“ i pokazatelje koje vrijedi naglasiti kada bude prodavao franšizu. Napokon, ako je financijski model dobro osmišljen, davatelj će znati pravilno odrediti iznos franšiznih naknada, jer će to biti sredstva koja će ulagati u stalna poboljšanja sustava i podršku primateljima franšize, što je i suština franšizne suradnje.

pročitajte članke

Franšizni sustav KiDS Escape Room proširio je tijekom ove godine franšiznu mrežu u Hrvatskoj. Na mapi poslovnica su sada i dječiji escape roomovi u Splitu i Puli.
Svaki franšizni sustav odabira ili kreira način za širenje na inozemnim tržištima. Praksa pak pokazuje da postoji pet osnovnih modela. Kako odabrati pravi?
Fast-casual lanac restorana Koykan World Food namjerava ubrzati franšizni razvoj te kreće u public kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Coders Lab, lanac IT akademija iz Poljske, nastavlja sa širenjem franšizne mreže na Balkanu.
Franšizni koncept Edukido proširio je mrežu u Hrvatskoj. Novi edukativni centri bit će otvoreni u Zadru i Rijeci.
Najčitanije

Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Franšiza je oblik suradnje između neovisnih poduzetnika. Franšizodavac nudi svoj "know-how" i brand, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primatelja franšize, koji tom naknadom stječu pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.
Popularno na forumu
Kontakt
Zelim postat jedan od clana grupe .Ing grad u mirovini zvonko misir iz Hlebina a za podrucje ukoliko se vi slazete zupanije Bj. KcKz. Vt. Kao i Vz zupanije imam konjicki klub...
Kako odabrati franšizu
„po svojoj mjeri“?
Svidza mi se
Mnogo problema, al’ ima rešenja
Teoretski jeste možda to tako... ali praksa? Birokratija!
Rođendansko slavlje
Bravo direktoreeee!!! sve cestitke od srca i puno uspeha u daljem radu..puno pozdrava iz Swedena.