Na tržištu Srbije tijekom 2020. aktivno je poslovalo 255 franšiznih sustava, što je rast od 27,5% za period od posljednje dvije godine – naime, po prethodnom istraživanju PROFIT systema, u Srbiji je na kraju 2018. godine poslovalo ukupno 200 franšiznih sustava.
Od ukupnog broja franšiznih sustava, 163 inozemnog je podrijetla – riječ je o franšiznim sustavima iz inozemstva koji u Srbiji posluju putem primatelja franšize – što čini 64% od ukupnog broja. Aktivnih domaćih franšiznih sustava, gdje je kreator franšize iz Srbije, ima ukupno 92, što, pak, čini 36% od ukupnog broja sustava. Sličan je odnos domaćih i stranih franšiznih brandova zabilježilo i istraživanje iz 2018. godine, kada je taj odnos bio vrlo sličan: sa 62% stranih i 38% domaćih sustava.
U rezultatima istraživanja, po prvi je put prikazana i struktura inozemnih franšiznih sustava po regiji podrijetla, gdje su brandovi podijeljeni na one koji dolaze iz zemalja Centralne i Istočne Europe (CEE) te sve ostale zemlje (Zapadna Europa, SAD, Azija). U dosadašnjoj poslovnoj praksi uočavamo, naime, veliki značaj „regionalnog“ u franšiznom razvoju, budući da se širenje franšiza izvan domaćeg tržišta najčešće i najlakše odvija u „usporedivom“, to jest, „susjednom“ okruženju. Prostor CEE, a posebno zemlje bivše Jugoslavije kao dio tog prostora, smatramo usporedivim okruženjem, kako zbog geografskih, tako i zbog ekonomskih, povjesnih i kulturnih sličnosti i veza. Tako, od ukupnog broja franšiznih sustava koji posluju u Srbiji, njih ukupno 127 – praktički polovica – potječe s prostora CEE (od čega je 92 iz Srbije, a 35 iz ostalih zemalja CEE). Preostalih 128 sustava potječe iz Zapadne Europe, SAD ili Azije.
Ako pogledamo strukturu franšiznih sustava prema vrsti poslovnih aktivnosti (trgovina ili uslužne djelatnosti), situacija je sljedeća:
Franšizni sustavi uslužnih djelatnosti, sa 148 brandova, čine 58% ukupnog broja aktivnih sustava. Brandova koji posluju u trgovačkim branšama je, pak, 107 i čine 42% ukupnog broja franšiznih sustava. Ako posmatramo razdoblje u odnosu na prethodno istraživanje, uočava se da nešto brže raste broj franšiznih brandova u uslužnim djelatnostima nego u trgovini.
Metodologija
Analiza tržišta franšiza u Srbiji za 2020. godinu izvršena je na osnovu empirijskog istraživanja: podaci su prikupljeni putem telefonskih razgovora i e-mailova, kao i prikupljanjem svih dostupnih podataka sa službenih web stranica franšiznih sustava. Uključeni su svi brandovi koji djeluju u sustavu franšizinga, bilo da je franšizu tih sustava moguće kupiti (aktivni su na tržištu i traže nove primatelje franšize), bilo da su to sustavi koji imaju ekskluzivnog primatelja za Srbiju (takvu franšizu više nije moguće kupiti jer ekskluzivna prava posjeduje jedan primatelj, što je često slučaj u modnoj industriji), bilo da su to sustavi za koje nije moguće pouzdano utvrditi daju li single unit franšize ili ne. Također, istraživanje je obuhvatilo i domaće franšizne marke koje aktivno nude franšize, iako još uvijek nemaju franšiznih jedinica, već posluju samo preko vlastitih podružnica. Istraživanje, međutim, nije obuhvatilo inozemne brandove koji još uvijek nemaju partnere u Srbiji, iako ih aktivno traže, raznim kanalima.
Preuzeto sa srbijanskog portala Franchising.rs
pročitajte članke

Škola programiranja iz Poljske Coding Giants krajem će veljače dobiti franšizu u Hrvatskoj. Kako je pronašla svoj put do Coding Giantsa i što ju je posebno privuklo ovom konceptu, otkriva Branka Bebić, vlasnica licence za tržište Hrvatske.
Coders Lab, najveća mreža IT škola u Centralnoj i Istočnoj Europi, nastavlja razvijati franšiznu mrežu na europskim tržištima. Franšiza je dostupna i za zemlje ove regije.
Razmišljate o širenju poslovanja davanjem franšize? Pitate se što je potrebno za izgradnju stabilnog franšiznog sustava? Za početak – tim koji će se ovim zadatkom baviti.
Pizza Hut nastavlja širenje u Centralnoj i Istočnoj Europi – traži primatelje franšize koji bi željeli otvoriti i voditi više restorana. Koliko treba uložiti u ovu međunarodnu franšizu?
„Jednostavan bi odgovor bio – odaberite najbolje što se na tržištu franšiza nudi”, poručuje Michał Wiśniewski, direktor franšiznog konzaltinga u grupi PROFIT system
Najčitanije

Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Franšiza je oblik suradnje između neovisnih poduzetnika. Franšizodavac nudi svoj "know-how" i brand, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primatelja franšize, koji tom naknadom stječu pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Iako franšizni div u posljednjih godinu dana prolazi kroz jedan od najtežih razdoblja u svojoj povijesti, brojke koje opisuju McDonald’s i dalje su fascinantne.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.
Popularno na forumu
Kontakt
Zelim postat jedan od clana grupe .Ing grad u mirovini zvonko misir iz Hlebina a za podrucje ukoliko se vi slazete zupanije Bj. KcKz. Vt. Kao i Vz zupanije imam konjicki klub...
Kako odabrati franšizu
„po svojoj mjeri“?
Svidza mi se
Kako odabrati franšizu
„po svojoj mjeri“?
Svidza mi se
Mnogo problema, al’ ima rešenja
Teoretski jeste možda to tako... ali praksa? Birokratija!
Rođendansko slavlje
Bravo direktoreeee!!! sve cestitke od srca i puno uspeha u daljem radu..puno pozdrava iz Swedena.