Strogo prirodan biznis
Prva franšizna trgovina pod brendom "bio&bio", smještena u samom centru Zagreba, proslavit će u svibnju ove godine svoj deseti rođendan. Nakon desetljeća rada, to je danas jedna od trgovina s najvećim prometom.
Mada se trenutno trgovine "bio&bio" nalaze samo na području Hrvatske, postoje ambicije da se franšiza proširi na druga tržišta.
Žana Hinek, rukovoditeljica "bio&bio" trgovina i članica Uprave tvrtke Biovega, kaže da se s ulaskom Hrvatske u Europsku uniju otvara prostor i za europska tržišta.
- Ulaskom Hrvatske u EU postoji mogućnost širenja, i to na tržišta susjednih europskih zemalja, što je i logična posljedica organskog rasta i zrelosti poslovanja - kaže ona.
Mreža u ovom trenutku ima 12 trgovina od čega je sedam u vlasništvu Biovege (tri u Zagrebu, po jedna u Rijeci, Osijeku, Varaždinu, Puli) i pet franšiza (po jedna u Splitu i Dubrovniku i tri u Zagrebu).
Franšizni koncept, kako kaže Žana Hinek, nastao je kao svojevrstan poslovno-strateški odgovor na dešavanja na tržištu. Supermarketi, trgovački centri, koncepti sa širokom ponudom robe su postajali sve brojniji. Svoj kutak u tim prodajnim mjestima dobio je i sektor zdrave hrane, ali prodaja nije, kako kaže Hinek, bila na zavidnom nivou.
- U tim centrima nedostajala je dodana vrijednost usluge - informacije. Ova kategorija proizvoda zahtijeva dodatnu edukaciju. Manje specijalizirane trgovine su gotovo nestale u nadiranju velikih sustava, ali smo se mi odlučili za korak naprijed ne bi li se suprotstavili trgovačkim centrima. Naša ideja je bila da tržištu ponudimo širok asortiman proizvoda koji prolaze stroge kriterije odabira organskih i kvalitetnih sastojaka - kaže Hinek.
Za pokretanje ove franšize potrebno je 100.000 eura. Ulazna naknada za hrvatsko tržište je 10.000 eura. Ostale naknade se vezuju za rezultate poslovanja, a postoci ovise o lokaciji, gradu, tržišnim uvjetima. Postoci se, također, razlikuju u početku i kada se već uspostavi stabilno poslovanje.
Franšizoprimac treba osigurati prostor od 150 kvadrata na prometnoj lokaciji. - Prilikom odabira primatelja promatramo koliko su poslovno ozbiljni, da li mogu omogućiti financijsku stabilnost, ali nam je daleko važniji njihov stil življenja i koliko su sami skloni korištenju zdravih proizvoda. Bez temeljnog osobnog razvoja i interesa za ekoproizvode, prirodnu prehranu i zdrave stilove življenja, gubi se dodatna vrijednost koja je ujedno i temeljna vrijednost "bio&bio" trgovina - osobna predanost - objašnjava Hinek.
Franšizoprimac robu može nabavljati samo od tvrtke Biovega. Prva narudžba bi trebala biti u iznosu od oko 2.000 eura, pri čemu primatelj četvrtinu plaća unaprijed, a ostatak u roku od 60 dana od preuzimanja robe.
Ulaskom Hrvatske u Europsku uniju otvara se prostor za europska tržišta. |
Žana Hinek kaže da su franšize već dugo dokazani i najsigurniji oblik poslovanja. - Takav način širenja mreže se posebno multiplikuje u branši organskih proizvoda s obzirom na zdrav trend rasta koji ova industrija pokazuje na europskom i globalnom tržištu - kaže ona.
S druge strane, problem koji koči razvoj ovog modela poslovanja u zemljama regiona je to što banke ne priznaju franšizne koncepte kao takve. Te financijske institucije, kako kaže Hinek, ne prihvaćaju smanjene stope rizika primatelja franšize kada pokreću posao, niti imaju sustav koji kod procjene visine ulaganja u obzir uzima i inicijalnu franšiznu naknadu.
Zbog takvih okolnosti, i još uvijek snažnog utjecaja ekonomske krize, franšizna mreža u Hrvatskoj se trenutno ne širi. - Maloprodajnu mrežu trenutno širimo samostalno. Suradnju s partnerima ostvarujemo po principu veleprodaje, ali čak i takvim kupcima nastojimo pomoći znanjem i savjetima na temelju iskustva koje stječemo iz naše maloprodaje - objašnjava Hinek.
Biovega je ekskluzivni zastupnik vodećih svjetskih marki prehrambenih i kozmetičkih proizvoda, kao i dodataka prehrani s certifikatom o organskom uzgoju. Portfelj ove tvrtke čine i izdavačka kuća Planetopija, obrazovna ustanova Makronova i prvo hrvatsko ekološko imanje Zrno.
Jadranka Boban Pejić, direktorica tvrtke, odabrana je 2011. za europsku poduzetnicu godine na događaju "Žene u biznisu" u organizaciji Europske banke za obnovu i razvoj. Iste godine dodijeljena joj je i nagrada za najkreativniju menadžericu Hrvatske. Tvrtka, kao i direktorica, i prošle godine su pokupili brojna priznanja u Hrvatskoj. Nedavno je Biovegi u Beogradu dodijeljena međunarodna nagrada Brand Leader Award.
U „bio&bio“ trgovinama, uključujući i franšize, radi šezdesetak ljudi.
Biovega je članica IFOAM-a (International Fedration of Organic Agriculture Movem) i udruge Organic Retailers Association.
pročitajte članke
Španjolski Naturhouse, lanac centara specijaliziranih za prodaju dijetetskih preparata te savjetovanje o zdravoj prehrani, sada ima više od 2.200 jedinica. Franšizna se mreža i dalje širi.
Franšizing je moguć čak i u „osjetljivim“ područjima poput psihoterapije. Potvrđuje to i primjer Psihološkog savjetovališta Centar iz Beograda.
Naturhouse, lanac specijaliziran za prodaju dijetetskih preparata te savjetovanje o zdravoj prehrani, franšiznu mrežu odnedavno širi i na Malti.
Prodajna mreža slovenskog branda SpinaliS u Poljskoj se razvija kroz franšizu. Partnerima se nude dvije licence – „zlatna“ i „srebrna“.
Zašto su usluge nutricionista sve traženije i što je najveća dobit za primatelje Naturhouse franšize, otkriva Jan Gonda, primatelj master franšize za Češku i Slovačku
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Željela se posvetiti edukaciji djece i pri tom graditi vlastiti poduzetnički put. Ines Slunjski napustila je posao u državnom sustavu, uzela franšizu i donijela u Varaždin dva edukativna programa – Malac Genijalac i Edukido.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Franšiza je oblik suradnje između neovisnih poduzetnika. Franšizodavac nudi svoj "know-how" i brand, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primatelja franšize, koji tom naknadom stječu pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Trgovina odjeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspjeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj trgovini, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merchandising - vještina izlaganja i pozicioniranja robe.
Popularno na forumu
Dentalna oprema i franšiza
Poštovani tražitelji kredita, Imate li financijskih poteškoća? Želite li pokrenuti vlastiti posao? Ova kreditna tvrtka osnovana je kao svjetska organizacija za ljudska...
I dalje među najboljima
Poštovani tražitelji kredita, Imate li financijskih poteškoća? Želite li pokrenuti vlastiti posao? Ova kreditna tvrtka osnovana je kao svjetska organizacija za ljudska...
Dobitna kombinacija za SpinaliS
Poštovani tražitelji kredita, Imate li financijskih poteškoća? Želite li pokrenuti vlastiti posao? Ova kreditna tvrtka osnovana je kao svjetska organizacija za ljudska...
SpinaliS osvaja Poljsku
Poštovani tražitelji kredita, Imate li financijskih poteškoća? Želite li pokrenuti vlastiti posao? Ova kreditna tvrtka osnovana je kao svjetska organizacija za ljudska...
SpinaliS osvaja Poljsku
Poštovani tražitelji kredita, Imate li financijskih poteškoća? Želite li pokrenuti vlastiti posao? Ova kreditna tvrtka osnovana je kao svjetska organizacija za ljudska...
Ideja za posao? Ljekarna!
Poštovani tražitelji kredita, Imate li financijskih poteškoća? Želite li pokrenuti vlastiti posao? Ova kreditna tvrtka osnovana je kao svjetska organizacija za ljudska...
Ideja za posao? Ljekarna!
Poštovani tražitelji kredita, Imate li financijskih poteškoća? Želite li pokrenuti vlastiti posao? Ova kreditna tvrtka osnovana je kao svjetska organizacija za ljudska...
Nove franšize za španjolski lanac
Poštovani tražitelji kredita, Imate li financijskih poteškoća? Želite li pokrenuti vlastiti posao? Ova kreditna tvrtka osnovana je kao svjetska organizacija za ljudska...