Divovi među franšizama

Listu Top 100 Global Franchises 2013 možete pogledati ovdje
Četvrtak
18.07.2013
Prema listi portala FranchiseDirect.com najuspješniji franšizni sustavi i dalje dolaze iz SAD-a. Međutim, među prvih 100 sve više ima brandova iz Europe.
 

Portal FranchiseDirect.com je i ove godine objavio svoju rang listu 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu(Top 100 Global Franchises 2013). Kao i prethodnih godina, na vrhu liste se čvrsto drže najpoznatiji brandovi fast food restorana. Prvo mjesto je zadržao Subway, najviše zahvaljujući vrtoglavoj brzini širenja mreže u posljednjih nekoliko godina. Prema posljednjim podacima, Subway se bliži broju od 40.000 restorana, i sad se već uvjerljivo nalazi ispred bivšeg svjetskog broja jedan - McDonald's-a.

Međutim, Subway nije jedina tvrtka koja ubrzano raste. Vrtoglav rast broja poslovnih jedinica doživjele su još neke robne marke koje su na vrhu liste. Najveće iznenađenje je 7-Eleven, trgovinski prehrambeni lanac, koji se našao na drugom mjestu. Tvrtka svoju mrežu razvija uglavnom u SAD-u, Aziji i sjevernoj Europi, a trenutno ima gotovo 45.000 prodajnih mjesta. Prošle godine 7-Eleven je bio na četvrtom mjestu i ovim skokom je potisnuo McDonald's na treću poziciju. Međutim, ne treba zaboraviti, i McDonald's je među tvrtkama koje su ove godine zabilježile značajan porast broja jedinica. Četvrto i peto mjesto je, također, pripalo tvrtkama iz sektora tzv. restorana s brzom uslugom - tvrtkama KFC i Burger King.

Kao što se može primijetiti, svih pet najuspješnijih sustava dolaze iz Sjedinjenih Američkih Država.
No, dominacija franšiznih sustava iz Amerike nije iznenađenje. Franšizing, kao jedan od poželjnih i uspješnih modela za širenje i pokretanje posla, svoj ​​puni razvoj doživio je upravo u Sjedinjenim Državama, a podaci pokazuju i da se 70 posto američkog gospodarstva zasniva - na franšiznom poslovanju.

Iako je sigurno da će nadalje i još dugo vremena franšizni sustavi sa sjevernoameričkog kontinenta biti najzastupljeniji na rang listama ovog tipa, ipak će, zahvaljujući značajnom porastu udjela franšizinga u svim gospodarstvima svijeta, rasti i udeo "neameričkih" tvrtki koje postižu uspjeh na globalnoj razini. Mala, ali značajna promjena se već primjećuje na ovoj listi. Dok je u Top 100 franšiza 2012. ušlo samo 7 tvrtki koje nisu iz SAD-a ili Kanade, ove godine ih ima 11 - prisutni su sustavi iz Francuske, Velike Britanije, Njemačke, Španjolske, Australije i Japana.

Od europskih franšiznih sustava, svoju poziciju je ojačao hotelski lanac InterContinental Hotels Group iz Velike Britanije - prošle godine je bio na trinaestom, ove godine na 10. mjestu. Francuski brandovi su zauzeli vrlo dobre pozicije: Europcar (12), Carrefour (13), Yves Rocher (30) i 5ásec (57), a zanimljivo je da se Carrefour i 5ásec prvi put pojavljuju na listi. Među prvih 100 nalaze se i tri franšizna sustava iz Španjolske: trgovinski lanac Dia (15), No Mas Vello (84) i Naturhouse (91). Većina spomenutih franšiznih sustava uspešno posluje, ili već planira da uđe na tržišta ove regije.

FranchiseDirect.com prati gotovo 5.000 franšiznih sustava diljem svijeta, a uspješnost koncepta procjenjuje na temelju broja poslovnih jedinica, prihoda od prodaje, stabilnosti i rasta mreže, broja godina u franšiznom sustavu, potpore koju tvrtka pruža primateljima franšize, odnosa prema okolišu. Lista Top 100 Global Franchises se objavljuje od 2009. godine.