I benzin teče kroz franšizu
Prva franšiza u sektoru benzinskih crpki stigla je u Srbiju još 1997. godine zahvaljujući tvrtki Petrobart, koja je te godine postala primatelj master franšize branda AVIA za tržište jugoistočne Europe. Do danas je tvrtka otvorila 37 bezninskih postaja, a prema službenim najavama, uskoro se očekuje i početak rada dvije nove crpke.
Petrobart je, inače , osnovan 1990. godine kao tvrtka kći LTD Gibraltara. Sjedište tvrtke je u Londonu, a trgovačke centre ima u Beogradu i Moskvi. Od 1993. tvrtka djeluje u Srbiji - kao prva privatna naftna tvrtka.
Nakon demokratkih promjena 2001. godine, na tržište Srbije ulazi i austrijska kompanija OMV, koja svoju mrežu benziskih postaja, također, širi franšizno. I dok AVIA ima primatelja master franšize za srbijansko tržište, OMV se ipak odlučio za pojedinačne primatelje, mada je službene podatke o samom modelu franšizinga teško pronaći.
OMV je jedna od najsnažnijih austrijskih tvrtki kotiranih na burzi. Prvu crpku su otvorili 1990. a u svom sastavu trenutno imaju oko 4.700 benzinskih postaja, od čega više od 60 u Srbiji, i namjerom da se dalje šire. U franšiznom sustavu OMV-a, samo na crpkama, zaposleno je 1.300 ljudi. OMV važi i za jednog od najvećih greenfield investitora u Srbiji. Budući da je za otvaranje jedne benzinske postaje potrebno oko dva milijuna eura, nije teško izračunati koliko je austrijska tvrtka uložila novca na ovo tržište.
Za razliku od Petrobarta i OMV-a koji su greenfield investitori, treća naftna tvrtka koja svoju mrežu širi kroz franšizu - Lukoil - na tržište Srbije ušala je kroz akviziciju. Ruski naftni div je 2003. kupio tvrtku Beopetrol što mu je dakako olakšalo da po broju crpki u Srbiji (180) bude ispred OMV- a i Avie. U 27 zemalja imaju blizu 6.000 benzinskih crpki, uključujući i franšizne.
Mogućnost koju daju ove tvrtke osobito je značajna za male igrače. Baš kao i u sektoru trgovine prehrambenom robom, s dolaskom velikih igrača, mali moraju pronaći način da opstanu. Jedan od načina je priključiti se velikom sustavu kroz franšizu, preuzimajući brand i određene obveze, ali povećavajući šanse za opstanak. Značajno je što veliki sustavi mogu osigurati kontinuiranu opskrbu, po povoljnijim cijenama. Budući da je tržište naftnih derivata liberalizirano, politika cijena igra značajnu ulogu u tržišnoj utakmici.
pročitajte članke
Andrej Tomljenović iz Osijeka četiri se godine samostalno bavio apliciranjem auto-folija. Razmišljajući o proširenju posla, došao je do Car Foil Shopa. Danas je primatelj master franšize ovog branda, zadužen za tržišta Hrvatske i Slovenije.
Car Foil Shop, koncept koji objedinjuje prodaju i montažu auto-folija, započeo je poslovanje u Hrvatskoj. Primatelj master franšize za Hrvatsku bit će zadužen i za teritorij Slovenije.
O iskustvima u franšiznom poslovanju razgovaramo sa Đorđem Stankovićem, vlasnikom koncepta Car Foil Shop
Car Foil Shop, koncept koji objedinjuje prodaju i servis za montažu folija, sada nudi nekoliko franšiznih formata. Jedan je od njih prikladan i za manja mjesta.
Kako je protekla prva godina za Car Foil Shop u Sloveniji, u kojim se gradovima nudi franšiza ovog branda te kako vidi daljnji razvoj, odgovara Nik Kajtna, primatelj master franšize za Sloveniju
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Uniqlo, japanski modni brand koji sve više osvaja svijet, širi maloprodajnu mrežu otvaranjem vlastitih trgovina, ali i kroz franšize. Ove godine, fokus je na tržištima u Europi.
Kada se zbroje sve humanoidne figurice koje je do sada napravio LEGO, ispada da ih ima nešto manje od broja ljudi na Zemlji – četiri milijarde.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.