Štedljiva i zdrava franšiza

Mi bismo željeli da naši franšizni partneri budu konzultanti, a ne prodavači. Savjetnici koji će biti iskreni i otvoreni prema klijentima, jer vjerujem da proizvod koji nudimo, prije svega, pomaže ljudima.
Aleš Babič
Četvrtak
17.07.2014
Specijalizirana za prodaju i montažu štedljivih grijačih panela, slovenska tvrtka Ekosen namjerava osvojiti bar deset tržišta - kroz franšizu.
 

Rijetki su poduzetnici koji će reći da su u posao ušli iz čisto altruističkih razloga. Ipak, Aleš Babič, osnivač i vlasnik slovenačke firme Ekosen, prije nego je osnovao tvrtku i prije nego se upustio u poduzetništvo, radio je dugo na idejama i tehnološkim rješenjima koja bi, kako kaže - učinila svijet boljim. Da je iza ideje stajala ozbiljna namjera, Babič je potvrdio i time što je, poslije velikog broja članaka u časopisima i angažmana na društvenim mrežama, 2008. objavio knjigu "Zakaj sam brez denarja?" - knjigu koja je trebala na slikovit i nepretenciozan način naučiti ljude kako optimizirati svakodnevne troškove. Knjiga je postala bestseller u Sloveniji, a prvo izdanje je rasprodano za samo tri mjeseca.

Aleš Babič, pak, kaže da se njegova misija nije završila na teoriji - 2009. je osnovao Ekosen, tvrtku koja je ponudila inovativno rješenje za ekonomično grijanje. Ugradnjom infracrvenih grijačih panela i korištenjem termoizolacijske boje za zidove Thermosun, kupci su, kako kaže, dobili priliku ne samo grijati se na znatno zdraviji i prirodniji način - kao na ugodnom suncu - već i čuvati okoliš, a najvažnije - svoj ​​džep. Uštede u grijanju mogu biti i do 66 posto godišnje. - Nekoliko godina sam tragao za proizvodima koji bi ispunili najviše kriterije štedljivosti. Želio sam da proizvod ima što duži vijek trajanja, ali i da, u odnosu na uložene novce, ima relativno visoku stopu isplativosti. Kada sam pronašao infracrvene grijače panele, ta tehnologija je, međutim, još uvijek bila novina u Sloveniji - priča Babič. 

Prije nego su otvorili prvi salon i postali zastupnici tvrtke Sunjoy, proizvođača IC panela vrhunske kvalitete, opet su bili prisiljeni podizati svijest i učiti ljude prednostima nove tehnologije. - Danas, međutim, možemo se pohvaliti da smo tvrtka koja ima najviše iskustva na području prodaje, savjetovanja i montaže IC panela i infrasistema za grijanje u Sloveniji - kaže Babič. 

U početku je, naglašava, tvrtka bila "čisto obiteljska" i imala je svega dva zaposlenika - supruga i on su sve radili sami. Sa prvim zadovoljnim kupcima, dobili su i najbolje promotore, ali i priliku proširiti poslovanje. Danas imaju 14 konzultanata, devet timova zaduženih za montažu panela i portfelj s više od 650 objekata koji se griju štedljivim IC sustavima. - Pozvali smo i naše kupce na suradnju, jer je zadovoljan kupac uvijek najbolja preporuka. Osim toga, željeli smo da naši zaposlenici, naši konzultanti, svojim klijentima mogu pokazati primjere iz stvarnog života, jer su iskrenost i rezultati ono što najviše privlači nove stranke i osvaja njihovo povjerenje - kaže Babič. 

Po kvaliteti i cijenama gotovo da nisu imali konkurenta na tržištu. Shvatili su da uspostavljenu prednost mogu održati samo ako se nastave širiti. U tom trenutku su i počeli razmišljati o davanju franšize. Na taj način, neki od najboljih prodavača i konzultanata postali su franšizni partneri. - Čim smo primijetili da konzultant ima i menadžerskih sposobnosti, da ima potencijal voditi i razvijati posao - ponudili smo mu franšiznu podružnicu. U Sloveniji za sada imamo tri franšizna partnera, a jednog i izvan matičnog tržišta - u Hrvatskoj - kaže. Pregovori se vode i sa još nekoliko potencijalnih partnera u Hrvatskoj, ali i u Crnoj Gori i na Cipru.

Foto: Ekosen 

- Gledajući naš primjer, neki od naših lokalnih partnera su poželjeli postići isti uspjeh, iste rezultate, a franšizing je idealan za prijenos svih znanja i poslovnih vještina koje su potrebne za to - kaže Babič. Franšizing će, stoga, i dalje biti osnovna strategija razvoja, a u narednih pet godina planiraju uspostaviti čak 30 franšiznih jedinica u 10 zemalja. 

Pored toga što će moći računati na prijenos cjelokupnog know-how-a, primatelji franšize će prvo proći obuku u sjedištu tvrtke, a zatim i na "licu mjesta", u samoj franšiznoj poslovnici. - Zahtijevamo, naravno, da se naši budući primatelji franšize drže svih postavljenih standarda - i kada se radi o kvaliteti proizvoda i usluge, ali i preporučenim cijenama - kaže. Primatelji franšize će moći prodavati samo proizvode koje nabavlja i isporučuje tvrtka Ekosen, a ugovorom će biti definirani čak i načini na koji će se tvrtka reklamirati na lokalnoj razini. 

Svjestan da poslovanje unutar franšiznog sustava, zbog velikog broja unaprijed postavljanih pravila i ograničenja, ne može biti za svakoga, Babič inzistira da budući primatelji franšize prije svega budu osobe koje će vjerovati u to što rade. - Mi bismo željeli da naši partneri budu konzultanti, a ne prodavači. Savjetnici koji će biti iskreni i otvoreni prema klijentima, jer vjerujem da proizvod koji nudimo, prije svega, pomaže ljudima - kaže Babič. 

Međutim, ulazak u franšizni sustav Ekosena, zahtjeva i znatna ulaganja. - Zbog toga, mogu reći, financiranje je, ako ne jedini, ono sigurno najčešći problem na koji nailazimo. Dešavalo nam se da imamo dobrog potencijalnog partnera, ali da on, recimo, nema dovoljno sredstava za ulaznu naknadu - kaže Babič. 

I pored toga što se velika većina tvrtki odlučuje za model master franšize kad razmišlja o širenju na inozemna tržišta, Babič kaže da će Ekosen isključivo nuditi izravnu franšizu, to jest, ići će na uspostavu pojedinačnih - single-unit - franšiznih poslovnica.