Zajedno smo jači
Dejan Mihajlović
Vlastiti auto-servis Dejan Mihajlović iz Novog Sada otvorio je još 2002. da bi prošle godine u lipnju, u želji da postane što konkurentniji na tržištu, potpisao franšizni ugovor s njemačkim sustavom Motoo. Naime, njegov servis DDM Company ovlašteni je serviser nekoliko brendova automobila, ali se u centru, kaže Mihajlović, mogu servisirati svi automobili. – Ljudi mahom znaju da servisiramo automobile za brendove čiji smo ovlašteni servis. Jedan od motiva zbog kojeg smo ušli u franšizni sustav Motoo jeste i da bismo postali prepoznatljiviji na tržištu, te da ljudi saznaju da kod nas mogu servisirati sve tipove automobila. Kad postoji isti servis u više gradova, pa čak i više servisa istog brenda u jednom gradu, lakše je prenijeti poruku do potrošača što radimo. Jako je teško nastupati na tržištu samostalno i troškovi su marketinga u tom slučaju značajno veći – objašnjava Mihajlović.
Motiv njegovog kolege Živka Markovića, vlasnika servisa Trio Motors, također iz Novog Sada, gotovo je istovjetan. – Budućnost svakog zanata je u povezivanju i nastupanju na tržištu pod jednim sustavom. Koliko god mi individualno bili prepoznatljivi u svojim sredinama, nacionalno prepoznat brend je budućnost. Zato je Trio Motors bio jedan od prvih franšiznih partnera Motoo koncepta – kaže Marković.
Franšizi je pristupio i da bi bio u stalnom kontaktu s kolegama iz branše, koji slove za najuspješnije u svojim sredinama. – Biti stalno u tijeku s novinama, što se dobiva pripadnošću ovakvom sustavu, jeste jedini način da adekvatno planiramo budućnost svoje tvrtke. Mi smo u franšizu ušli da bismo, prije svega, postali dio jednog prepoznatiljivog brenda, imali jeftiniji pristup obukama za naše mehaničare, da bez našeg individualnog rada dobijemo ponude za šlep-službu, pravne savjete, ateste i certifikate... Međutim, osnovni razlog zašto smo se odlučili baš za Motoo koncept jeste to što već duži niz godina imamo odličnu i plodonosnu suradnju s Delmax kompanijom, nositeljem Motoo master franšize. Povezujući se s tako jakim partnerom, mi se možemo fokusirati na naš primarni posao, znajući da ovaj koncept ima stabilnu budućnost – objašnjava Marković.
Borba s nelojalnom konkurencijom
Dejan Mihajlović je imao i dodatne motive. Pristup ovoj "njemačkoj" franšizi smatra i načinom borbe s nelojalnom konkurencijom. Naime, kako on objašnjava, tržišna utakmica u Srbiji veoma je oštra, posebno što su posljednjih godina mnogi mali servisi prešli na rad "na crno". – Mnogi vlasnici takvih servisa "kriju se" po šupama i garažama, ugasili su firme, odnosno, u potpunosti posluju u "crnoj zoni". Inspektori, doslovno, ne mogu ništa, jer kad ih posjete, oni uvijek mogu reći da popravljaju svoj auto ili auto svog rođaka. Jedina kazna koju mogu dobiti, i to ukoliko ih inspektor zatekne da uzimaju novac od mušterije, jeste mandatna kazna od oko 40 eura – objašnjava Mihajlović stanje na tržištu.
Nije mu pravo što mu je inspektorka nedavno pisala kaznu za nepravodobni servis fiskalne blagajne. – Zaista smo previdjeli servis blagajne koji smo do tada uvijek redovito radili. Iz naših se poslovnih knjiga može vidjeti da su nam svi radnici prijavljeni, da redovito radimo sve servise – pregled struje, dizalica, ispravno tretiramo otpadna ulja. Ipak, pisali su nam kaznu zbog nenamjerne pogreške i sada moramo platiti više od 800 eura. Zbog svega navedenog jako je teško opstati na tržištu – kaže Mihajlović.
Zbog toga je Mihajlović spojio više srodnih djelatnosti, te se bavi i prodajom novih automobila, dijelova, auto-prikolica, posjeduje i svoju šlep-službu, a "spas" je, kao što smo spomenuli, potražio i u franšizi. – Pored veće prepoznatljivosti na tržištu, efekta od marketinga, najviše očekujemo podršku u pravnom savjetovanju, posebno u području zaštite prava potrošača, budući da se regulativa mijenjala – kaže Mihajlović.
Slično je s njegovim kolegom Živkom Markovićem. Pored servisa koji zapošljava 17 ljudi, u sustavu Trio motors djeluje i maloprodaja i veleprodaja dijelova za japanska i korejska vozila, te treći segment – teretna vozila.
Najbolje tek dolazi
Obojica se slažu da Motoo franšiza još uvijek "nije zaživjela punim plućima" te da se puni efekti tek očekuju.
U ovom trenutku, servisi su u potpunosti izbrendirani, radnici nose Motoo uniforme, a mjesečnu franšiznu naknadu će tek početi plaćati. Mihajlović kaže da naknada nije veliki izdatak, posebno što će dio novca ići na zajednički račun s kojeg će se financirati marketinške aktivnosti te širenje mreže.
Davatelj franšize je, kako Mihajlović kaže, bio iskren, te je rekao da se učinci na poslovanje ne mogu značajno osjetiti u prvih godinu dana. – U drugoj i trećoj godini po ulasku u franšizni sustav očekuju se veća ulaganja u marketing, mreža primatelja će biti razgranatija, dok se značajniji financijski efekti mogu očekivati tek nakon četiri godine. Odnos davatelja je fer, budući da ni franšizne naknade nismo počeli plaćati odmah po potpisivanju ugovora, niti imamo obvezu kupnje auto-dijelova od davatelja franšize iako ih on ima u svojoj ponudi i nudi veće rabate – objašnjava Mihajlović.
Mada još uvijek nije dobio nove klijente, kaže da se, s druge strane, za ovih osam mjeseci značajan pomak osjetio u odnosu sa veleprodavcima auto-dijelova. – Od nekih smo veleprodavaca dobili bolje rabate, nove ponude za suradnju, mnoge tvrtke nas ozbiljnije promatraju – kaže on.
Budućnost svakog zanata je u povezivanju i nastupanju na tržištu pod jednim sustavom. Koliko god neovisni vlasnici auto-servisa individualno bili prepoznatljivi u svojim sredinama, nacionalno prepoznat brend je budućnost. Zato je Trio Motors bio jedan od prvih franšiznih partnera Motoo koncepta.
Živko Marković
Živko Marković ističe da se u franšizni sustav biraju najbolji, odnosno, najuspješniji, te da ne može bilo tko postati član sustava Motoo. – Postignuti stupanj "elitizma" u segmentu auto-servisa trebao bi podignuti cijeli koncept na višu razinu u očima kupaca. Sama franšiza i njena pravila se ne mogu jednostavno prepisati od njemačkog modela, tako da je potrebno vrijeme. Ono čime smo zadovoljni je da se polako sve odvija kako je kazano – korak po korak, slušaju se naše sugestije i savjeti i ovim tempom, za par godina, Motoo koncept će biti prepoznatljiv svakom vozaču na srpskom tržištu. Sama činjenica da se mi bavimo našim primarnim poslom – servisom vozila, a da nam netko drugi pomaže i asistira oko svih ostalih aspekata posla, olakšava rad – naglašava Marković.
On dodaje da sada mogu i uštedjeti time što za cijenu jedne obuke mogu poslati mehaničare na dvije ili čak tri obuke, čime podižu razinu profesionalnosti i znanja svojih zaposlenika. I dok Motoo prvo gradi mrežu, a nakon toga snažnije kreće u marketing, u međuvremenu, prema riječima Markovića, pregovara u ime svih servisa sa trening centrima, odvjetničkim uredima, dobavljačima opreme i dijelova i time postiže bolje uvjete za svakoga. – Nama je najbitnije da smo vezali poslovanje servisa za jedan zdrav i perspektivan franšizni koncept, iza koga stoje ozbiljne tvrtke –naglašava Marković.
pročitajte članke
Andrej Tomljenović iz Osijeka četiri se godine samostalno bavio apliciranjem auto-folija. Razmišljajući o proširenju posla, došao je do Car Foil Shopa. Danas je primatelj master franšize ovog branda, zadužen za tržišta Hrvatske i Slovenije.
Car Foil Shop, koncept koji objedinjuje prodaju i montažu auto-folija, započeo je poslovanje u Hrvatskoj. Primatelj master franšize za Hrvatsku bit će zadužen i za teritorij Slovenije.
O iskustvima u franšiznom poslovanju razgovaramo sa Đorđem Stankovićem, vlasnikom koncepta Car Foil Shop
Car Foil Shop, koncept koji objedinjuje prodaju i servis za montažu folija, sada nudi nekoliko franšiznih formata. Jedan je od njih prikladan i za manja mjesta.
Kako je protekla prva godina za Car Foil Shop u Sloveniji, u kojim se gradovima nudi franšiza ovog branda te kako vidi daljnji razvoj, odgovara Nik Kajtna, primatelj master franšize za Sloveniju
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Kada se zbroje sve humanoidne figurice koje je do sada napravio LEGO, ispada da ih ima nešto manje od broja ljudi na Zemlji – četiri milijarde.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.