Uspjeti u zemlji krumpira i poduzetnika

Reakcija Iraca na naš proizvod je iznad svakog očekivanja. I to u zemlji gdje je potrošnja krumpira po domaćinstvu daleko iznad europskog prosjeka. Taj podatak čini uspjeh proizvoda još zanimljivijim, jer se radi o njihovoj temeljnoj hrani. Vjerujem da jedinstvena Surf’n’Fries ambalaža i izbor umaka podižu iskustvo na jednu višu razinu. D. Toić
Petak
24.06.2016
Ana i Dražen Toić su prije pet godina odselili iz Hrvatske u Irsku, a početkom ove godine na to su tržište „doveli“ i Surf’n’Fries.
 

Budući da je rođen u Rijeci, odakle potječe i nadaleko poznati Surf'n'Fries, Draženu Toiću nije bilo teško pronaći ideju za vlastiti biznis. Vlasnike ovog koncepta Denisa Polića i Andriju Čolaka nije poznavao, ali mu se ideja o „pomfritu u zanimljivoj ambalaži“ svejedno jako svidjela. – Nakon što sam još i probao proizvod, negdje 2010. godine, bio sam siguran da su dečki na tragu nečega vrlo zanimljivog i s velikim potencijalom  –kaže Toić.

Menadžeri u zajedničkom poslu

Desetak je godina, nastavlja Toić priču, stjecao iskustvo u raznim branšama – od frizera i kozmetičara preko nekretnina do restorana, odnosno, fast food-a. Kada bi, kako kaže, sva ta iskustva morao staviti pod jedno zanimanje, onda bi mogao reći da je uvijek bio „project manager“. Istu je funkciju imao i u jednoj američkoj tvrtki nakon što se 2011. godine iz Hrvatske odselio za Irsku. Međutim, nije zaboravio na „krumpiriće iz Rijeke“. Jednim je okom, kako kaže, pratio uspjehe Surf'n'Fries franšize, koja je svake godine dodavala po još koju jedinicu izvan Hrvatske. – Početkom 2015. moja supruga Ana i ja smo odlučili da je došlo vrijeme da projekt pokrenemo te smo stupili u kontakt s Denisom i Andrijom kako bismo doznali sve aspekte i uvjete franšize. Istovremeno smo odradili istraživanje tržišta i trogodišnji biznis plan kako bismo analizirali stvarnu isplativost i potencijal na irskom tržištu. Inače, Ana je magistar ekonomije u turističkom managementu, a proteklih je godina vodila uspješni talijanski restoran u samom centru Dublina, tako da je struka u svakom slučaju prevladala – objašnjava on.

Vjerovali su u koncept Surf'n'Fries-a, ali i u franšizing kao model poslovanja. – I supruga i ja smo zaključili da je lakše preuzeti već postojeći model poslovanja, koji je nastao kao rezultat više godina pokušaja i promašaja, te progresivnih optimizacija procesa na različitim tržištima nego izmišljanje nečega novoga. Osim toga, oboje smo menadžeri. Ana upravlja ljudskim resursima, dok sam ja više posvećen komercijalizaciji proizvoda, odnosno, branda i project managementu. Vjerujemo da je to dobitna kombinacija za postavljanje temelja za uspješan razvoj Surf'n'Fries branda u Irskoj i šire – objašnjava on.

„Krštenje“ na Dan sv. Patrika

„Inauguracija“ Surf'n'Fries-a u Irskoj dogodila se na Dan svetog Patrika, 17. ožujka ove godine. Mobilni je bar bio postavljen u ulici u centru Dublina te su sudionici parade rado zastajkivali i kupovali svježe porcije pomfrita. Danas, nakon tri mjeseca poslovanja, Toići mogu reći da su krumpirići jako lijepo prihvaćeni. – O prihvaćanju proizvoda najbolje govori naša Facebook stranica gdje u tri mjeseca bilježimo 450 like-ova i 28 review-a s maksimalnim brojem zvijezdica. Inače, reakcija Iraca na naš proizvod je iznad svakog očekivanja. Već je postalo uobičajeno da nam Irci kažu da bolji pomfri u životu nisu probali, te da je unikatan po okusu i izgledu – kaže Toić.

Foto: Surf'n'Fries na Dan sv. Patrika u Dublinu

U Irskoj je potrošnja krumpira po domaćinstvu daleko iznad europskog prosjeka, a Toić potvrđuje da Irci krumpir troše u enormnim količinama, te ga stavljaju svugdje – čak i na pizzu. – Taj podatak čini uspjeh proizvoda još zanimljivijim jer se radi o njihovoj temeljnoj hrani. Osim toga, vjerujem da jedinstvena Surf'n'Fries ambalaža i izbor umaka podiže iskustvo na jednu višu razinu – kaže on.

Sektor „ulične hrane“ je u Irskoj vrlo razvijen. – Iako su vremenski uvjeti daleko lošiji od onih na koje smo navikli na Mediteranu – temperature su niže i vrijeme je promjenjivo – u Irskoj vrlo rijetko temperature padaju ispod ništice, tako da su Irci naviknuti biti vani kad god je to moguće jer nisu zimogrozni. Ima jako puno tržnica, tzv. food-marketa, na kojima cvjeta još više malih biznisa s lokalnom i internacionalnom hranom. To čini cijeli proces uvođenja Surf'n'Fries-a malo zahtjevnijim kad je riječ o nametanju novog branda, no s druge strane je lakše naći mušterije, obzirom na sam standard Iraca i njihovih prehrambenih navika – objašnjava Toić u kakvom okruženju posluju.

Uvođenje branda, pa širenje poslovanja

Prvu su godinu poslovanja posvetili podizanju svijesti o brandu, te uvođenju i promociji novog proizvoda. Potražnja je zadovoljavajuća pa vjeruju da će uskoro Surf'n'Fries biti prepoznat kao jedinstveni brand kad je riječ o pomfitu u Irskoj.

Namjera im je da do kraja godine otvore i restoran – Surf'n'Fries Store, međutim, pronalaženje poslovnog prostora na dobrim lokacijama, kako kažu, prerastao je u popriličan izazov u protekloj godini. – Naime, morate znati da je u Dublinu jako malo poslovih prostora na dobrim lokacijama koji odgovaraju minimalnim tehničkim uvjetima za fast food, te se vlasnici prostora najčešće odlučuju za već postojeće i razvikane brandove –objašnjava Toić zašto još uvijek nisu otvorili restoran ovog branda, iako im je to bila namjera.

Osim toga, on kaže da već postoji interes za franšizu i da su u pregovorima s nekoliko potencijanih primatelja pojedinačne franšize. – Naravno, ključni element je lokacija, pa se shodno tome i ravnamo. Pojavljuju se upiti i za mobilne jedinice, a „Store in Store“ koji je novitet na tržištu, jer eliminira kompletno mirise prženja, zaokupio je pažnju potencijalnih investitora – pojašnjava on.

Foto: Surf'n'Fries

Irska – san za poduzetnike

Poslovna klima u Irskoj je, prema riječima Toića, odlična – porezni nameti su niski, dok posljednjih godina država bilježi dobre stope rasta BDP-a. Irsko zakonodavstvo je, kako kaže, korektivnog karaktera, a državne institucije su na raspolaganju poduzetnicima za informacije i upute. – Vrlo je ohrabrujuće kad, recimo, morate razgovarati s poreznom upravom, a referent je toliko raspoložen za davanje informacija da vas na kraju pita imate li još nekih nejasnoća, te da se slobodno obratite ukoliko bude bilo potrebno. Moram napomenuti da je i način ophođenja isto na vrlo visokoj razini pa je onda i lakše raditi. Isto tako, samo osnivanje poduzeća i vođenje knjiga je pojednostavljeno kako bi poduzetnici bili fokusirani na ono što je bitno, a to je vođenje poslovanja, a ne rješavanje birokratskih zavrzlama – svjedoči Toić.

Doista zvuči poput sna. Stoga i ne čudi što se ljudi u Irskoj lako odlučuju ući u poduzetničke vode. – To je, s druge strane, stvorilo i vrlo kompetitivno tržište. Naime, nije dovoljno imati dobar proizvod i očekivati ​​da će stvari krenuti same po sebi, nego je potrebno uložiti puno napora kako bi bili prepoznati na tržištu – kaže on.

Vedra budućnost

Podrška matične kuće Surf'n'Fries je, kako kaže Dražen Toić, na vrlo visokoj razini, a u kontaktu su gotovo svakodnevno. – Srećom, živimo u 2016. godini pa nije teško biti u kontaktu, bez obzira na daljinu. A i to što dolazimo s istog podneblja olakšava komunikaciju – kaže Toić.

Najbitnije je da je nabava robe riješena i da ne brinu oko pronalaska ključnih dobavljača. Pomoć im je za sada najviše potrebna oko uvođenja branda na tržište, ali to ipak moraju napraviti sami, istina, uz pomoć svojih lokalnih suradnika. Zbog velike konkurencije, prema riječima ovog poduzetnika, veliki su brandovi često favorizovani na uštrb malih, što se vidi i na spomenutom primjeru pronalaska lokala. – No, mi smo tek počeli, radimo tri mjeseca i imamo odlične rezultate. Kada je proizvod dobar, onda se sve prije ili kasnije posloži, a u našem slučaju, vjerujemo da je vedra budućnost pred nama – optimistični su Toići.