Nijedan biznis nije sigurna oklada
Da, prednosti su franšizinga već poznate – ovaj model poslovanja omogućuje poduzetnim ljudima da započnu vlastiti posao kupnjom franšize i izbjegnu graditi poslovanje od nule. Međutim, to što dobivaju priliku raditi pod poznatim brandom i voditi posao po uhodanim i provjerenim procedurama, ne znači da će sve biti idealno – kupnja franšize olakšava, ali ne znači da potpuno ukida znanje, trud i predanost. Primatelj će franšize svakako morati raditi i voditi posao poput svakog drugog poduzetnika i vlasnika privatnog biznisa. Je li stopostotni uspjeh zagarantiran kupnjom franšize? Najkraće rečeno, ne.
Čak i u velikim, uhodanim sustavima poput lanaca brze usluge, koji imaju i po više tisuća franšiznih partnera diljem svijeta, postoje primatelji koji posluju za primjer i oni koji rade na rubu isplativosti. Štošta, u stvari, može poći krivo u razdoblju od kupnje franšize do održivog poslovanja. Stoga bi prva i osnovna lekcija koju primatelj franšize treba naučiti bila – nijedan biznis nije sigurna oklada...
Ozbiljan pristup
Onaj tko razmišlja o pokretanju posla trebao bi znati sljedeće – biznis se ne razvija oslanjanjem na instinkt ili intuiciju, a najmanje uz stav "lako ćemo" i "vidjet ćemo". Mnogi poduzetnici i primatelji franšize, posebno u periodu početnog entuzijazma, olako pomišljaju da će sve naučiti i rješavati u hodu, a istina je da će napraviti mnogo nepotrebnih pogrešaka, koje su mogle biti izbjegnute – samo da su se prije toga dobro informirali, istražili tržište, spremili za vođenje posla. Bit, i jedna od prednosti franšiznog modela suradnje, jest i to što davatelj franšize ima obvezu obučiti svog budućeg partnera, ali, s druge strane, ne treba zaboraviti da, na kraju dana, primatelj franšize ostaje voditi posao i odgovoran je za svaki njegov segment . Bez angažmana, napora i znanja primatelja, sva naknadna potpora davatelja franšize neće donijeti mnogo rezultata.
Ništa bez kapitala
Iskustvo također pokazuje da nijedan posao ne treba započinjati bez – viška kapitala. U franšiznoj praksi to znači da je kupnja licence (franšize) tek početna investicija, a da za pokretanje i uhodavanje posla itekako treba imati dodatnog raspoloživog kapitala. Osim iznajmljivanja poslovnog prostora, uređenja i opremanja lokala, kupnje robe, treba uključiti i troškove tipične za franšizu, poput redovite i marketinške naknade, ali i one neizbježne tekuće troškove poslovanja (najam, režije, plaće i doprinosi). Istina, iskustvo pokazuje i da što je veća investicija za kupnju franšize, veće su i šanse za značajnu zaradu. Jedini je „trik“ u tome što tu zaradu – treba dočekati. Stoga, prije no što počnete zarađivati, stavite sve na paprir, uračunajte svaki mogući trošak – jedino tako ćete znati koliko dugo možete „podržavati“ razvoj biznisa.
Važno je i gdje si
Ako je za uspjeh posla, pak, ključna dobra lokacija, iskusni će poduzetnici reći da nikad ne započinjite posao na – lošoj lokaciji. Od mnoštva obveza i pritisaka, što nesumnjivo prati svaki početak, prečesto se događa da poduzetnici potcene ili prenebregnu značaj lokacije, nesvjesni da su tom odlukom možda i presudno odredili sudbinu svog biznisa. Većina franšiznih sustava, pak, zahtjeva dobru lokaciju i to će biti jedan od osnovnih uvjeta za otvorenje franšizne jedinice. Proces pronalaženja i odabira, međutim, može potrajati, no strpljenje se na kraju ipak isplati. Budućim se primateljima franšize, primjera radi, preporučuje da pažljivo prouče lokaciju prije no što daju kaparu za lokal. Trebali bi otići različitim danima (tijekom radnih dana i vikenda), u različitim dijelovima dana, jer će tek na taj način dobiti predstavu o broju potencijalnih potrošača i vidljivosti lokala. Činjenica je da uspjeh većina biznisa ovisi o izloženosti potencijalnim mušterijama – zato se i traže lokacije s velikim protokom ljudi, u što prometnijim dijelovima grada, čak i po cijenu visokih renti.
Svi za jednog, jedan za sve
Konačno, za uspjeh franšiznog biznisa važno je i da primatelj franšize svakog trenutka bude svjestan da je dio jednog većeg sustava, jedne franšizne "obitelji". Iako radi za sebe i svoj groš, najveća greška koju može napraviti je ignorirati ili odbaciti dokazane procedure rada koje je ustanovio, testirao i, na kraju, propisao davatelj franšize. Što više odstupi od propisanih strategija poslovanja, marketinga, obuke zaposlenika i odnosa s klijentima, veće su šanse za raskid suradnje i gašenje posla – davatelj će franšize, jednostavno, uraditi sve kako bi zaštitio svoj brend i reputaciju.
"Crno na bijelo"
Međutim, prije no što se upusti u franšizing, svakom se budućem primatelju franšize preporučuje da pažljivo pročita dokumenta koja mu se daju na uvid – sporazum o povjerljivosti informacija i ugovor o franšizi. A potom da ih ponovno pročita. U ozbiljnim i iskusnim franšiznim sustavima, sve je već izvjesno i jasno – zna se što su prava, a što obveze primatelja franšize i s takvim sustavima nije teško surađivati. Ipak, iskustvo također pokazuje da su najmudriji oni primatelji koji, prije potpisivanja ugovora, potraže i savjet odvjetnika ili konzultanta za franšizing. Iako je većina franšiznih uvjeta nepromjenjiva, s pravom argumentacijom i individualnim pristupom, nije isključeno da će davatelj pristati na određene korekcije u korist svog budućeg partnera.
pročitajte članke
Osobe sklone alternativnoj medicini bili bi idealni primatelji franšize centra za biorezonancu Valera Vita. Koje sve još uvjete trebaju ispuniti ako žele otvoriti i voditi franšizni centar pod ovim brandom?
Koji su poslovni ciljevi ProfitAppa, koja su tržišta otvorili, kakav profil primatelja franšize traže i što očekuju u narednim godinama, otkriva franšizni menadžer tvrtke Marko Mirović
Slovenska prevoditeljska agencija K&J Translations posluje na osam stranih tržišta i ima franšize u četiri zemlje. Tko su poželjni franšizni partneri te koja su tržišta u fokusu za daljnji franšizni razvoj?
Flash Europe, europski lider u pružanju usluga premium transporta, nastavlja franšizno širenje, a od ove godine uvodi i praksu godišnjih skupova franšizne mreže.
Iz Amerike na tržišta ove regije stiže Signal 88 Security, franšizni sustav specijaliziran za poslove zaštite osoba i imovine. Tko može biti primatelj ove franšize?
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Trgovina odjeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspjeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj trgovini, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merchandising - vještina izlaganja i pozicioniranja robe.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.
Iako franšizni div u posljednjih godinu dana prolazi kroz jedan od najtežih razdoblja u svojoj povijesti, brojke koje opisuju McDonald’s i dalje su fascinantne.
Španjolski Naturhouse traži partnere za razvoj franšizne mreže i na tržištima ove regije. Na to su ih navela i dobra iskustva iz zemalja Centralne Europe. Češka je jedna od njih.
Popularno na forumu
Sigurnost uz iskusnog partnera
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Aplikacijom do profita
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Uspostavljanje dobre prakse
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Nijedan biznis nije sigurna oklada
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Put do globalnog branda
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Zdrava poslovna priča
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Zdrava poslovna priča
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...
Kurirska franšiza osvaja regiju
Dobre vijesti za mene i vas, zovem se TEREZA i moram vam ispričati kako sam doživjela ponudu kredita od 35,000 eura. Ponovno sam sretan i financijski stabilan i hvala Bogu...