Vladimir Hanula
Vladimir Hanula / Vlasnik restorana Subway u Zagrebu, zadužen i za razvoj ovog lanca na teritoriju Hrvatske
Utorak
23.10.2018
Rezultati poslovanja su dobri. Očekuje se otvorenje drugog restorana Subway u Zagrebu. Planovi za širenje nepromijenjeni – Hrvatska ima potencijala za mnogo više restorana – kaže Vladimir Hanula, primatelj Subway franšize
 

Subway djeluje u Hrvatskoj više od godinu dana. Kakvi su rezultati, razvija li se poslovanje kako ste očekivali?

Da, sve je u okvirima plana. Ja o tome svjedočim s dvostruke pozicije – kao primatelj Subway franšize koji vodi restoran u Arena Centru i kao Subway Development Agent koji je zadužen za razvoj lanca na hrvatskom tržištu. U ovih godinu i pol dana koliko poslujemo u Hrvatskoj, uspjeli smo identificirati sve osebujnosti te izazove tržišta i, shodno tome, riješiti probleme ili, možda je bolje reći, određene propuste s početka.

Nas je, na primjer, u Hrvatskoj iznenadio trend koji je premašio uobičajene obrasce potrošnje i navika kupaca – nama se, zapravo, od samog početka rada neusporedivo više počeo prodavati premium segment sendviča, značajno više no što je to slučaj na drugim europskim tržištima. Kako posao planirate na temelju onoga što imate kao prosjek, tako ćete praviti i nabavu namirnica, te je našim kupcima na početku moglo izgledati da ima nekih propusta.  Mi, zapravo, nismo mogli očekivati ovakav odaziv kupaca i ovakvu potražnju za premium dijelom ponude! U Hrvatskoj je, recimo, najpopularniji sendvič ChickenTeriyaki bio svaki četvrti prodani sendvič, s udjelom od 26 posto svih prodanih sendviča, što je bilo gotovo dvostruko više no na drugim europskim tržištima. Neočekivano se više prodavao i sendvič Steak, ali i BBQ Ribs, ChickenFajita te Tuna. Problema više nema, jer smo naučili sve specifičnosti tržišta – koje su se jedino iz prakse i mogle naučiti.

Također, primjećujemo da su nam, osim domaćih gostiju, i turisti jako bitan dio kupaca, što nije slučaj na svim tržištima – i do 30% naših kupaca dolazi iz inozemstva, i to prije svega turisti iz zemalja Azije, Španjolske i Skandinavije, što je i dokaz koliko je ljudima bitan poznat i pouzdan brand, koji mogu naći svugdje u svijetu. Nama to stvara bolju perspektivu za razvoj, jer je turizam grana koja u Hrvatskoj raste i u kontinentalnom dijelu.

Sad mogu reći da je poslovanje stabilno i da postižemo sve što je planirano. Mi smo, recimo, break-even point imali već prvog dana poslovanja, a zanimljivo je da nam je prvi mjesec po otvorenju bio bolji nego prodaja za prvi Božić. Konačno, potvrda stabilnog poslovanja je i moja namjera da otvorim drugi restoran Subway u Zagrebu, što je možda i najbolja ilustracija kako vidim poslovanje i perspektivu za budućnost.

Inače, otvorenje svakog novog restorana je „velika stvar“ i donosi određene pogodnosti – i kupcima, ali i nama, primateljima franšize. Prije svega, s aspekta poslovanja, tu je smanjenje troškova nabave, a ključna je „magija“ velike mreže – što je više restorana, otvara se i mogućnost za podjelu troškova transporta i logistike, jači je združeni marketing, jedinstven za sve restorane, lakše se podiže svijest o brandu i slično. Sa svakim novim restoranom, poslovanje u Subwayu će biti lakše, povoljnije i bolje. S druge strane, ovo je i odgovor na želje naših kupaca, koji očekuju nove restorane na novim lokacijama kako bi nam češće svraćali u tjednu.

Sad, kad su prve najave o otvorenju drugog restorana dospjele u javnost, možete li nam reći u kojoj je fazi taj projekt?

Sve je spremno, i investitor i sredstva, zakupljena je lokacija, samo čekamo dozvolu o prenamjeni objekta. I to je nešto na što ne možemo utjecati – to nije na nama, procedure su takve kakve jesu, i na lokalnim je vlastima da izdaju dozvolu. Iako bih već koliko sutra mogao otvoriti vrata restorana, mi ćemo poštovati postupke i sačekati okončanje procesa, jer ne želimo ulaziti u „sivu zonu”. Želimo poslovati na visokoj razini i biti primjer za sve poduzetnike koji vjeruju da je moguće tako raditi, pošto vjerujemo da je sve moguće riješiti na ispravan način.

Što se lokacije tiče, bit će to nešto drukčije – to više nije tržni centar, već lokacija u centru grada, bliže ulici, koja će biti jako zgodna za Zagrepčane, ali i turiste.

Što je s daljnjim planovima proširenja? Tražite nove primatelje franšize – ljude koji bi kupili Subway franšizu i otvorili restoran. Tko su idealni kandidati?

I dalje stoji procjena koju smo napravili kad smo ulazili na tržište – u Hrvatskoj postoji potencijala za 20 restorana i to je naš dugoročni cilj. Primjera radi, Slovačka, koja je po mnogo čemu slična Hrvatskoj, ali nema tako razvijen turizam, već ima 21 restoran.

Dakle, aktivno tražimo nove partnere, buduće primatelje franšize, a kad je riječ o profilu „idealnog“ kandidata, možemo samo reći da su svi dobrodošli – poduzetnici, obiteljska poduzeća, mala i srednja poduzeća, sportaši, poznate ličnosti..! Treba istaknuti da Subway nije poput nekih drugih velikih svjetskih lanaca koji traže partnere isključivo među velikim, iskusnim tvrtkama. Naprotiv. Svatko može postati dijelom Subwaya. Ovaj je sustav, možemo reći, „velika obitelj malih poduzetnika“. Istina, vremenom, pojedini primatelji Subway franšize postanu „veliki“ i vode više restorana, i to nije neobična praksa. No, bitno je da za kandidate ne postoje neki posebni uvjeti, a da mogu potjecati iz različitih okolina i branši, pokazuju, također, primjeri iz Slovačke.

Kako sam i sam godinama radio u Subwayu u Slovačkoj, iz prve ruke znam tko su „tipični“ primatelji franšize. Među njima su i ljudi iz srednjeg menadžmenta svjetski poznatih kompanija koji su željeli pokrenuti vlastiti biznis, jedan aktivni hokejaš, mali poduzetnici koji su procijenili da je Subway dobra prilika za proširenje njihovog biznisa u segment ugostiteljstva, ljudi koji su studirali u SAD i koji su se tamo upoznali sa Subwayom te ljudi koji su se željeli vratiti iz inozemstva, a mogućnost uzimanja franšize im je olakšala povratak u zemlju i pokretanje biznisa doma. Sličnu praksu očekujemo i u Hrvatskoj.

Ono što smo, međutim, primijetili ovdje, i što moramo unaprijediti, jest nešto niža opća svijest o franšizingu i tome što znači biti primatelj franšize. Mi ćemo se, s naše strane, potruditi da bolje informiramo zainteresirane što je to franšiza, što znači raditi u sustavu Subwaya, što im to donosi, a što se od njih očekuje.

Dosad smo, inače, imali dvije glavne skupine kandidata koji su nam se javljali: one „entuzijastične“, koji su imali volju i želju raditi, ali nisu imali nikakvog znanja ili iskustva u franšizingu; i one „iskusne“, koji su bili spremni pokrenuti posao, znali su što je franšiza, imali su financije, ali nikako nisu mogli naći lokacije. Subway, svakako, želi i često može pomoći oko lokacija, ali je to jedna od stvari koju bismo voljeli vidjeti i od samih kandidata – da sami probaju pronaći lokaciju. 

Kao što se može vidjeti, lokacije su u ovom poslu možda i najveći problem. Međutim, moj je dojam da se s tim ne suočava samo Subway, već gotovo svi gastro brandovi koji posluju u Hrvatskoj. Činjenica je da je vlasništvo nad lokacijama u Hrvatskoj pomalo specifično, možda i zbog povijesnih razloga, gdje državna tijela drže veliki dio tržišta nekretnina, uglavnom u centrima gradova. Mi se, jednostavno, toj situaciji moramo prilagoditi.

Inače, kako će Zagreb u doglednoj budućnosti imati i drugi restoran, sada bismo željeli vidjeti i kandidate iz drugih gradova. Za početak bi to, naravno, trebali biti veći gradovi poput Splita, Rijeke, Osijeka, Zadra, Pule, Dubrovnika. Odnosno, gdje god postoji rast turizma, dobre su šanse za Subway. Ovo, međutim, ne isključuje kandidate koji bi se javili iz Zagreba, jer samo u glavnom gradu Hrvatske ima potencijala za 13 restorana, to jest, za još dosta novih partnera.

Reklo bi se da su financije manji problem?

Danas je, zapravo, mnogo lakše pokrenuti vlastiti posao jer postoji dosta potpora financiranja iz EU. Dostupni su, na primjer, EU fondovi za mlade poduzetnike, žene poduzetnice… U slučaju Subwaya, međutim, nije presudan kapital, već želja kandidata da vodi vlastiti biznis, da prođe proces odobravanja i pripreme planova za otvorenje restorana. Oni koji pak ne mogu dobiti financije iz fondova, dovoljno je da, okvirno, osiguraju 50% kapitala, jer na temelju toga mogu dobiti kredit od banke. 

Što se može učiniti u vezi s lokacijama? Kakvi su zahtjevi Subwaya po tom pitanju?

Mi smo doista jako fleksibilni po pitanju lokacija i prostora za restoran. U obzir dolaze lokali od 30 do 120 kvadratnih metara, što je gornji limit. Naši su uvjeti vjerojatno najfleksibilnjiu odnosu na sve ostale konkurente na tržištu, a osobito u odnosu na tzv. „velike brandove“. Naš sustav ne zahtijeva nikakvu specijalnu opremu za kuhanje, pranje, komplicirane filtere za kanalizaciju... U restoranu se ništa ne kuha, nema loših mirisa, problema s biootpadom i slično. Također, ne trebamo kuhare po struci. Dakle, po pitanju zahtjeva za prostor, s naše strane ne postoje ograničenja – zahvaljujući fleksibilnim arhitektonskim rješenjima, vrlo lako se možemo prilagoditi svakom prostoru.

S druge strane, bilo bi dobro kad bi nam se javili zainteresirani vlasnici nekretnina koji procijene da imaju pogodan prostor za Subway. Vrlo ćemo rado razmotriti njihove prijave i ponude i na taj način nastojati dodatno pomoći i budućim partnerima.


Popularno na forumu

McDonald’s u brojkama

KAKO DOBIM MOJI KREDIT OD OVE VELIKE KOMPANIJE DA LI JE POTREBNO HITNI KREDIT AKO JE DA DAVID WILSON Kreditna kompanija NAJBOLJE MJESTO DA SVOJU KREDITU DOBIJEM KADA JE BILO...

1 komentara
zadnji 12.02.2020
Jeste li za vending biznis?

KAKO DOBIM MOJI KREDIT OD OVE VELIKE KOMPANIJE DA LI JE POTREBNO HITNI KREDIT AKO JE DA DAVID WILSON Kreditna kompanija NAJBOLJE MJESTO DA SVOJU KREDITU DOBIJEM KADA JE BILO...

1 komentara
zadnji 12.02.2020
Rast Taco Bella u Rumunjskoj

SRETNA NOVA GODINA SVIMA PROCITAJTE OVE KORISNE INFORMACIJE ZA GODINU 2020. KAKO DOSTAVITI ZAJAM PO JEDNOSTAVNOM PORUKU. Zovem se Marie Alice, samohrana sam majka 3 djece i...

1 komentara
zadnji 24.01.2020
Život posvećen fettuccinama

HISTORY OF ALFREDO DI LELIO CREATOR IN 1908 OF “FETTUCCINE ALL’ALFREDO” (“FETTUCCINE ALFREDO”), NOW SERVED BY HIS NEPHEW INES DI LELIO, AT THE RESTAURANT “IL VERO...

1 komentara
zadnji 11.05.2015
Belgijska poslastica u Beogradu

Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...

1 komentara
zadnji 03.12.2013
Fetućinima do slave

HISTORY OF ALFREDO DI LELIO CREATOR IN 1908 OF “FETTUCCINE ALL’ALFREDO”, NOW SERVED BY HIS NEPHEW INES DI LELIO, AT THE RESTAURANT “IL VERO ALFREDO” – “ALFREDO DI...

1 komentara
zadnji 03.12.2013
KFC u Sloveniji?

Zanimame kako mogu doci do podatke za pocetak posla u ljubljani?

1 komentara
zadnji 29.09.2013