Od fritula do franšize
– Kad vidite reakciju ljudi koji probaju naše fritule, odmah vam je jasno da su posebne – kaže tvorac koncepta „Jeti fritule“ Teo Vuković, član mlađe generacije Vukovića, obitelji koja je u Makarskoj, inače, dobro poznata po: izvrsnom glazbenom ukusu, poduzetničkom duhu i gostoprimstvu. Ne samo što godinama vode kultni jazz kafić Yeti te istoimeni hostel, već sudjeluju i u organizaciji Makarska Jazz Festivala, a od prije nekog vremena pročuli su se i po svojim „čarobnim“ fritulama. Ova tradicionalna dalmatinska slastica od prženog tijesta, koja se najčešće priprema u vrijeme karnevala i blagdana, uvela je, naime, obitelj Vuković u novi poduzetnički pothvat, a sada, sa znanjem, iskustvom i rezultatima koji su potvrdili da se od ove vrste malog biznisa može lijepo živjeti i zaraditi, spremni su svoj „recept“ podijeliti s drugima – i to, kroz franšizu.
Mali znak pažnje, put do biznisa
Fritule su se, međutim, priča nam Teo Vuković, sasvim slučajno „umiješale“ u njihov dotadašnji biznis.
– Kad smo otvorili hostel, moja je majka Lovorka u večernjim satima znala pomagati na recepciji i često bi u znak dobrodošlice dočekivala goste fritulama koje je sama pripremala. Gosti su bili oduševljeni okusom fritula, kao i svi drugi koji su ih kušali – kaže on.
U početku nisu ni slutili da se od fritula može razviti dodatni biznis, ali se sve promijenilo u prosincu 2016. tijekom proslave Adventa u Makarskoj. Vukovići su tada ispred svog kafića na Trgu Kačića Miošića postavili drvenu kućicu i ponudili svoju verziju poznatih dalmatinskih mini-krafnica. – Mama i jedna žena su pripremale fritule u dvije friteze, mislili smo da će to biti dovoljno – ali nije! Ispred se naše kućice sve vrijeme stvarala ogromna gužva – prisjeća se Teo.
Poučeni ovim iskustvom, sljedeće su godine pojačali radnu snagu, dodali još jednu fritezu – i shvatili da ni to nije dovoljno. – Međutim, već tada smo vidjeli da naše fritule zaslužuju posebnu pažnju, pa smo za njih osmislili logo i sve što ide uz brand te su sada poznate kao „Jeti fritule – Mini donuts“ – objašnjava Vuković. Ističe da su, zapravo, iz godine u godinu, uvijek po nešto dodavali, poboljšavali koncept. – Za sljedeći smo Advent nabavili i posebne strojeve koji prave 80 fritula u jednoj minuti, prilagodili recept i dobili mješavinu koja se može lakše koristiti. Tako smo puno brže i lakše pripremali fritule te smo puno više ljudi posluživali i – zarađivali više novca – kaže Vuković.
Dobar je proizvod, prirodno, privlačio puno kupaca, a po interesu i broju ljudi koji su se neprestano raspitivali mogu li se Jeti fritule kupiti i tijekom cijele godine, Vukoviću su dobili potvrdu da se posao s fritulama može proširiti i osamostaliti. Iznajmili su mali prostor pored rive i 2018. otvorili svoj lokal.
Ulični desert za sladokusce Jeti fritule pripremaju se od jedne vrste tijesta, ali uz 10 vrsta preljeva i 10 vrsta slatkih posipa, može se napraviti 100 različitih kombinacija, objašnjva Teo Vuković. U ponudi su, na primjer, fritule sa čokoladnim preljevom i posipom od pečenog lješnjaka ili fritule s preljevom od jagode i posipom od kokosa... Svi preljevi i slatki posipi su besplatni, osim lješnjaka i oraha. – Međutim, radimo na tome da uskoro u ponudu uvedemo i Jeti „donut fries“, koji bi se pravio od iste smjese kao i fritule, s tim što bi izgledom podsjećao na pomfrit. Planiramo, usto, ubaciti i Jeti smrznuti jogurt, milkshakeove, kave to go i sokove – potvrđuje Vuković da rad na razvoju koncepta i ponude nikada ne prestaje. |
Uz fritule i franšiza
Otvaranje lokala u Makarskoj označava, zapravo, i trenutak kada su ozbiljno počeli razmišljati o razvoju i davanju franšize. – Glavni je pokretač, ponovno, bila moja mama Lovorika, a ja sam odmah podržao ideju, jer smo se već uvjerili u potencijal našeg proizvoda. Izgleda da zaista imamo ukusan proizvod, jer, kad kupac jednom kupi naše fritule, uvijek se vraća po još – kaže Teo Vuković i ističe da samo ova činjenica može biti prva preporuka za buduće primatelje „Jeti“ franšize.
Ovo ljeto, prva je franšizna jedinica otvorena uz plažu u Trogiru. Zanimljivo je, međutim, da je radila svega 39 dana – pandemija koronavirusa je, kao i svugdje u svijetu, vlasnicima biznisima potpuno poremetila planove. – Usprkos svemu, primatelji su prezadovoljni! Oni su, inače, sami napravili malu konstrukciju, a mi smo ih opremili svim potrebnim sadržajima, organizirali obuku, tako da su uspjeli izvući maksimum iz ovo malo vremena što se radilo – kaže Vuković, uvjeren da trenutna situacija neće dugoročno utjecati na širenje franšizne mreže.
Suradnju nude zainteresiranima sa domaćeg tržišta, ali i iz svih krajeva svijeta. Za početak, kako kaže, rado bi pronašli primatelje iz europskih zemalja, prije svega iz onih u kojima su potrošači već naviknuti na neke od lokalnih varijanti mini-krafnica. – Najinteresantnija bi nam, stoga, bila Italija, potom Španjolska i Nizozemska, ali i Njemačka , Velika Britanija… – precizira Vuković.
Recept za uspjeh
Kad razmišljaju o profilu idealnog kandidata za franšizu, Teo Vuković kaže da bi to, u najkraćem, bile osobe koje imaju želju pokrenuti vlastiti posao. – To mogu biti mlade obitelji, poduzetnici koje žele proširiti postojeći biznis ili osobe koje žele dodatno zaraditi – kaže Vuković.
Bitno je, naglašava, da primatelj bude odgovorna osoba, fokusirana na biznis, koja će poštovati smjernice i standarde franšiznog koncepta. – Posebno iskustvo i znanje nije toliko potrebno koliko je bitno da se primatelj franšize ponaša odgovorno i prema uputama davatelja franšize – poručuje Vuković i dodaje da će primatelj, uz dobru i opsežnu obuku, kao i detaljan operativni priručnik, biti u potpunosti spreman da samostalno vodi posao.
Međutim, on napominje i da će primatelji moći da računaju na njihovu pomoć tijekom čitavog trajanja suradnje – bilo da se radi o odabiru odgovarajuće lokacije, izradi plana prostora, opremanju lokala, obuci zaposlenika... – Primatelji će, također, od nas dobiti 90% namirnica, što uključuje ono najvažnije: mješavinu za fritule, preljeve, slatke posipe, ambalažu, štapiće za fritule, šećer... Za ostalih 10% sastojaka će dobiti smjernice, što i gdje ih treba nabaviti. Želimo naglasiti i da će cijene svih sirovina biti prilagođene tržištu, tako da svaka strana bude zadovoljna i da ima koristi – navodi Vuković.
Pri odabiru lokacije, kako kaže, treba imati na umu da su za ovu vrstu biznisa najpogodnija prometna mjesta, pa se preporučuju lokacije uz plaže, gradske zone s velikim protokom ljudi, skijališta, razni sajmovi i ulične manifestacije. Primateljima se, pak, nude tri formata prodajnog objekta: mali modul po principu „sve u jedan“, pogodan za lokacije s malim brojem kvadrata ili u sklopu nekog fiksnog objekta, kao dopuna asortimana; kiosk ili prikolica, opremljena svim sadržajima, fiksna ili pokretna; fiksni objekt, površine od 7 m2 pa do 30 m2.
Koliko će novca primatelj investirati u pokretanje franšizne jedinice ovisi upravo o vrsti formata za koji se odluči, a početno se ulaganje kreće od 8.000 pa do 20.000-30.000 eura. Što se redovnih franšiznih naknada tiče, primatelj bi imao obvezu izdvajati tek 2% prometa, budući da mješavinu za fritule i ostale sastojke nabavlja od davatelja franšize.
– Sve u svemu, naša franšiza može biti stalan posao od kojeg se može lijepo živjeti, ali i zgodna prilika za dodatnu zaradu – ističe Teo Vuković.
Od vrste prodajnog formata i lokacije zavisit će, najzad, i broj radnika. Iskustvo pokazuje da na izrazito prometnim lokacijama treba imati dva do tri radnika u smjeni. S umjerenim prometom i manjim modulom, pak, posao lako može voditi i jedan radnik u smjeni. – Ovo je ljeto franšizna jedinica u Trogiru imala jednu radnicu u smjeni. Za vrijeme Adventa, kod nas radi troje ljudi – jedan radnik je zadužen za tijesto, drugi priprema fritule, treći prodaje – navodi primjere Vuković i dodaje da je jedino bitno da su radnici dobro uvježbani. – Mi svakako organiziramo obuku za primatelja i njegove zaposlenike, u trajanju od sedam do 10 dana, a ako treba, i dulje – kaže on.
Na kraju, svojim budućim primateljima franšize poručuje da ulaskom u sustav mogu računati na tri ključna „stupa“ koja u velikoj mjeri garantiraju stabilan i profitabilan biznis. – Nudimo ukusan proizvod koji je bez konkurencije na tržištu. Imamo već uhodan biznis i proizvod koji se dobro prodaje. S našom obukom, primatelj će franšize biti spreman pristojno zarađivati – zaključuje Teo Vuković.
pročitajte članke
Fast-casual lanac restorana Koykan World Food namjerava ubrzati franšizni razvoj te kreće u public kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon povlačenja iz profesionalnog sporta, jedan od najuspješnijih slovačkih tenisača Kamil Čapkovič postao je primatelj franšize McDonald'sa. Što ga je privuklo ovom brendu?
Još jedan američki lanac brze prehrane ulazi na europsko tržište. Što nudi Slim Chickens te za koja su tržišta zainteresirani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company izrastao je u međunarodni brend. Što je potrebno za uzimanje franšize?
Riblji street food restoran Fish Delish otvorio je poslovnicu u Zagrebu. Što očekuju od novog tržišta i u kom će smjeru teći daljnji razvoj, otkriva vlasnik koncepta Stefano Petrović
Najčitanije
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Portal FranchiseDirect.com objavio je popis 100 najuspješnijih franšiznih sustava na svijetu. Na samom se vrhu nalaze lanci restorana brze prehrane.
Franšizni sustavi mogu se klasificirati na različite načine i po različitim kriterijima, ali se suštinski razlikuju prema vrsti znanja koja se prenose primateljima franšize (know-how), vrsti djelatnosti ili načinu organizacije sustava.
Franšizni sustav KiDS Escape Room proširio je tijekom ove godine franšiznu mrežu u Hrvatskoj. Na mapi poslovnica su sada i dječiji escape roomovi u Splitu i Puli.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.
Popularno na forumu
Sa terena do franšize
Prijavite se za božićni zajam već danas po niskoj kamatnoj stopi. WhatsApp: +61435768833 Hvala što ste čekali svoj odgovor Odgovorite na e-poštu:...
Sa terena do franšize
Prijavite se za božićni zajam već danas po niskoj kamatnoj stopi. WhatsApp: +61435768833 Hvala što ste čekali svoj odgovor Odgovorite na e-poštu:...
Sa terena do franšize
Prijavite se za božićni zajam već danas po niskoj kamatnoj stopi. WhatsApp: +61435768833 Hvala što ste čekali svoj odgovor Odgovorite na e-poštu:...
Sa terena do franšize
Prijavite se za božićni zajam već danas po niskoj kamatnoj stopi. WhatsApp: +61435768833 Hvala što ste čekali svoj odgovor Odgovorite na e-poštu:...
Sa terena do franšize
Prijavite se za božićni zajam već danas po niskoj kamatnoj stopi. WhatsApp: +61435768833 Hvala što ste čekali svoj odgovor Odgovorite na e-poštu:...
Sa terena do franšize
Prijavite se za božićni zajam već danas po niskoj kamatnoj stopi. WhatsApp: +61435768833 Hvala što ste čekali svoj odgovor Odgovorite na e-poštu:...
Sa terena do franšize
Prijavite se za božićni zajam već danas po niskoj kamatnoj stopi. WhatsApp: +61435768833 Hvala što ste čekali svoj odgovor Odgovorite na e-poštu:...
Sa terena do franšize
Prijavite se za božićni zajam već danas po niskoj kamatnoj stopi. WhatsApp: +61435768833 Hvala što ste čekali svoj odgovor Odgovorite na e-poštu:...