Šansa za poduzetne / Franšiza Fine Fooda dostupna je i izvan BiH-a, a u tijeku su već pregovori s nekoliko zainteresiranih poduzetnika iz zemalja regije
Utorak
20.10.2020
Fine Food, proizvođač peciva, drugih pekarskih proizvoda i slastica i vlasnik 12 objekata u Sarajevu u kojima se ti proizvodi prodaju, odnedavno nudi franšizu u regiji, ali i zemljama EU. U mreži imaju već dvije franšizne jedinice.
 

Poslednjih se godina uočavaju značajne promjene u pekarskoj grani. Na tržištu se pojavljuju veliki igrači, sposobni proizvesti kvalitetne proizvode te brzo proširiti vlastitu mrežu, ali i razviti franšizu. Jedan od takvih brandova stiže iz Sarajeva – riječ je o lancu Fine Food, proizvođaču peciva, drugih pekarskih proizvoda i slastica te vlasniku 12 maloprodajnih objekata u Sarajevu, u kojima se ti proizvodi i prodaju. Iako brand postoji tek tri godine, Fine Food se temelji na obiteljskom biznisu starom dva desetljeća. Naime, holdinig Badeco Adria prije tri godine preuzela je tvrtkuu Aspek, nekada  inovatora u pekarskom sektoru u Bosni i Hercegovini. U osnovi,  Aspek je bio obiteljski biznis koji je svoj put krčio godinama.

Modernizacija i novo ruho

Eldin Hodžić, stručni suradnik za razvoj novih proizvoda i poslovnih procesa u Fine Foodu, kaže da je Aspek preuzet s idejom da se investicijama, novim menadžmentom i restruktuiranjem posao dovede na višu razinu i izgradi novi lider u pekarskoj industriji na bosanskohercegovačkom tržištu, pa i šire. Trenutno zapošljavaju oko 200 radnika, a proizvodni se pogon tvrtke prostire na 4.000 četvornih metara.

Posljednjih godina uložili smo značajna sredstva u modernizaciju proizvodnje. U ovom momentu, težište je na dubokozamrznutim proizvodima, pa smo kupili šoker najmoderniji u regiji koji je energetski mnogo učinkovitiji, jer radi na plin CO2. Većina šokera na tržištu zapravo radi na freonu. Na taj način brinemo i o ekologiji. Ovaj je stroj za nas izuzetno važan jer se koristi za duboko zamrzavanje proizvoda, a tehnologija omogućuje zadržavanje njihove hranjive vrijednosti, a kvaliteta je ista, kao da su pečeni odmah nakon pripreme. Pored toga, postavili smo izvrsnu liniju za proizvodnju pita. Sve procese uspostavili smo u skladu s najvišim standardima – HACCP, Halal, ISO 2009:2015 i najvažnije IFS – što je također snaga naše tvrtke, a postupno renoviramo maloprodajne objekte stvarajući ugodno okruženje za naše kupce – kaže Hodžić i dodaje da su, ipak, najveća vrijednost ovog koncepta – ljudi.

Okupili smo kvalitetnu ekipu vrijednih i sposobnih ljudi, bez ustezanja možemo reći ekipu ponajboljih pojedinaca iz ove industrije u BiH-u, s dobrim iskustvom, velikom ambcijom i željom za dokazivanjem – ističe on.

Put do potrošača

Iz proizvodnog pogona, peciva i slastice isporučuju su u duboko zamrznutom stanju svim Fine Food objektima, gdje se potom peku na licu mjesta. U samom se objektu pripremaju samo sendviči, salate. Asortiman je vrlo bogat: od kifli i kruha, lisnatih tjesta, pita, pizza, sarajevskih somuna, pa sve do kolača.

Franšiza kao šansa za daljnji razvoj

Iako proces proizvodnje nije prekidan, prvi val koronavirusa s početka ove godine dao im je vremena da razmišljaju o daljnjim koracima. Razmatrali su šta bi bilo pametno učiniti kako bi unapredili poslovanje i zaključili da je franšiza idealan projekt koji bi im omogućio kvalitetan razvoj. – Krenuli smo u kolovozu ove godine i već imamo potpisana dva ugovora. Franšizni su objekti otvoreni na području Brčko distrikta, a u pregovorima smo i s novim kandidatima – kaže Adi Mulahasanović, menadžer izvoza.

Primatelj franšize može računati na kontinuiranu podršku stručnih ljudi iz Fine Fooda, kažu naši sugovornici. Prvi korak primatelja bit će izbor lokacije, lokala i njegovo opremanje. – Vjerujemo da svaki primatelj najbolje poznaje svoju mikrolokaciju te da će znati odabrati najbolje. Zahvaljujući našem iskustvu i dosadašnjem poslovanju mi mu svakako možemo dati opće smjernice. Svi znamo da je u maloprodaji važno da lokal bude na mjestu kojem gravitira veći broj ljudi svakodnevno, bilo da su to škole, fakulteti, poslovni kompleksi ili je riječ o naselju koje treba takvu ponudu – objašnjava Mulahasanović.

Kada je riječ o opremanju franšiznog objekta, u Fine Foodu kažu da ne uvjetuju primatelje na kupnju opreme od određenih dobavljača, ali svakako daju preporuke za vitrine i pećnice. – Kada je riječ o samom izgledu objekta, svaki objekt treba pratiti naš vizualni identitet. Prostor ne treba biti manji od 25 kvadrata i treba imati prostora za skladištenje proizvoda. Naravno, u većem je prostoru moguće imati veću ponudu – kaže Adi Mulahasanović.

Obuku prvo prolazi primatelj franšize, koji će naučiti kako voditi posao, a zatim radnici dolaze u Sarajevo kako bi „na licu mjesta“ prošili kroz proceduru pripreme i prodaje proizvoda. Po samom otvaranju objekta, predstavnik Fine Fooda boravi tri dana na lokaciji primatelja franšize.

Primatelj dobiva kompletan program dubokozamrznutih proizvoda, dok sendviče, salate i druga gotova jela priprema u samom objektu po recepturama Fine Fooda.

Za globalni je marketing zadužena centrala, ali se određeni materijali, poput postera i flajera, prilagođavaju lokalnoj razini. – To, prije svega, znači da primatelj na tim materijalima može upisati svoje podatke, telefon i slično – kaže Mulahasanović.

U prvih godinu dana primatelji franšize ne plaćaju nikakvu franšiznu naknadu, a od druge godine primatelj plaća određeni postotak od neto prometa na mjesečnom nivou. – Mi smo proizvođači i, praktički, proizvode koje nudimo u našim i drugim maloprodajnim objektima nudimo i našim partnerima po određenoj cijeni koja i njima omogućava zaradu – objašnjava Eldin Hodžić.

Franšiza je dostupna i izvan BiH-a, a u tijeku su već pregovori s nekoliko zainteresiranih iz zemalja regije.

Idealni primatelj – ambiciozan i odgovoran

Idealni je primatelj, prema njihovim riječima, ambiciozan, odgovoran i želi biti poduzetnik,  odnosno, odlučan je i spreman uložiti napor kako bi posao tekao bez problema. – Primatelji franšize naši su partneri i oni bi trebali imati želju postati dijelom veće priče, prepoznati da je to pravi put za njih i dijeliti viziju i ciljeve s Fine Foodom. Ovaj posao nije proizvodnja vijaka – pritisnete gumb, a vijci sami ispadaju. Vjerujem da osoba mora voljeti ovaj posao, da mu je stalo da kupci budu zadovoljni proizvodima i uslugama. Čak se i najbolji proizvod može uništiti, kao što se od lošeg proizvoda ne možete napraviti dobar. Dakle, mi doista imamo kvalitetan proizvod i ako se primatelj franšize posveti poslu, sigurni smo da će uspjeti – ističe Hodžić.

Na pitanje je li poželjno da se primatelj uključi u posao ili može biti samo investitor, Hodžić kaže da su na samom početku razvoja franšizne mreže imali oba primjera. – Jedan od primatelja iz Brčkog odlučio je da mu Fine Food bude obiteljski posao i da se osobno bavi poslom, dok je drugi zaposlio troje ljudi koji mu vode poslovanje. Za sada im obojici ide dobro, ali je u drugom slučaju vrlo važno pronaći zaista dobro osoblje koje će, ako im je već prepušteno da vode posao, biti jednako odgovorno i predano, kao da je riječ o njihovom biznisu. To nije uvijek lako, pa je dobro kad je i sam primatelj angažiran i zainteresiran – mišljenja je Hodžić.

Iako svoje objekte neće otvarati do kraja ove godine, nije isključeno da će to učiniti u sljedećoj godini. – Nismo odustali od širenja vlastitih poslovnica, ali želimo razviti i franšiznu mrežu. Vjerujemo da se franšiza Fine Fooda može otvoriti u svakom gradu. Ni tržište u Sarajevu nije prezasićeno i siguran sam da se može naći dobra mikrolokacija za nove objekte – kaže Eldin Hodžić.

Prema riječima Adija Mulahasanovića, konkurencija jeste velika. U posljednjih se deset godina udvostručila. – U svakom većem mjestu postoji pekara na svakom uglu, ali mi vjerujemo da je naš način rada budućnost: dubokosmrznuto pecivo, proizvedeno na jednom mjestu sa svim certifikatima, pod nadzorom ljudi koji znaju svoj posao. Mali pekar mora biti proizvođač i prodavač, imati kvalitetnog pekara, što nije lako naći u sve izraženijem nedostatku radne snage, zatim osobu koja kontrolira kvalitetu, ali i dovoljno velik prostor za smještaj proizvodnje i prodaje na jednom mjestu. Sve to postaje izazovno – kaže on.

Pojedine pekare već kupuju proizvode od njih, ali nisu uvjereni da bi se one pridružile franšiznoj mreži. – Svijest o franšizingu na ovim prostorima još nije sazrela, ali sigurno postoji potencijal da i ti ljudi postanu dijelom franšizne priče – kaže Mulahasanović.

Fine Food trenutno pregovara o ulasku na dva tržišta u regiji. Iako su raspoloženi dati master franšizu, pregovori se kreću u smjeru otvaranja jednog objekta. – Budući da smo na početku razvoja franšizne mreže, vjerujem da bismo trebali započeti s pilot-projektom te da ćemo, kad se steknu uvjeti, razgovarati o master ugovoru – kaže Eldin Hodžić.

Fine Food izvozi u Njemačku, a naši sugovornici kažu kako je vrlo vjerojatno da će u bliskoj budućnosti otvoriti i lokaciju u EU. Također, planiraju izvoz proširiti i izvan Europe. Za sada, jedino ograničenje za širenje poslovanja u te zemlje je izvoz proizvoda sa sirovinama životinjskog podrijetla, na primjer, bureka s mesom. No, nadaju se da će se i to riješiti i u budućnosti.

U ovom trenutku gotovo je nemoguće izbeći razgovor i o posljedicama pandemije koronavirusa. Sugovornici portala Franchising.hr kažu da je tijekom prvog vala Covida-19 došlo do pada prodaje, što nije iznenađenje, dok je prodaja u ostalim maloprodajnim objektima blago porasla. – Posljednjih mjeseci promet se popravlja u objektima Fine Fooda, čak i u onim objektima u kojima se nude gotova jela, budući da ljudi malo više vremena provode u zatvorenom. Promet u trgovinskim objektima također se značajno povećava u odnosu na prošlu godinu – kaže Eldin Hodžić.


Bogatstvo asortimana / U objektima Fine Fooda prodaju se kifle, kruh, lisnata tjesta, pite, pizze, sarajevski somuni, salate, sendviči, pa i kolači

Popularno na forumu

Sa terena do franšize

Sretna vam svima nova godina, ovo je još jedna godina i ja sam među prvima koje je Bog blagoslovio početkom ove godine. Tražio sam zajmodavca i hrvatska služba za...

1 komentara
zadnji 01.02.2023
Investirati u razvoj franšize

Sretna vam svima nova godina, ovo je još jedna godina i ja sam među prvima koje je Bog blagoslovio početkom ove godine. Tražio sam zajmodavca i hrvatska služba za...

1 komentara
zadnji 01.02.2023
Zaradi na jeftinoj kavi

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
zadnji 14.12.2021
Japanska kuhinja u malom formatu

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
zadnji 14.12.2021
Riblje delicije i franšiza

Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...

1 komentara
zadnji 14.12.2021
Život posvećen fettuccinama

HISTORY OF ALFREDO DI LELIO CREATOR IN 1908 OF “FETTUCCINE ALL’ALFREDO” (“FETTUCCINE ALFREDO”), NOW SERVED BY HIS NEPHEW INES DI LELIO, AT THE RESTAURANT “IL VERO...

1 komentara
zadnji 11.05.2015
Fetućinima do slave

HISTORY OF ALFREDO DI LELIO CREATOR IN 1908 OF “FETTUCCINE ALL’ALFREDO”, NOW SERVED BY HIS NEPHEW INES DI LELIO, AT THE RESTAURANT “IL VERO ALFREDO” – “ALFREDO DI...

1 komentara
zadnji 03.12.2013
KFC u Sloveniji?

Zanimame kako mogu doci do podatke za pocetak posla u ljubljani?

1 komentara
zadnji 29.09.2013