Preko franšize u svijet gaminga
Kada je i sam počeo ozbiljno razmišljati o otvorenju Esports Arene, David Kosir, vlasnik koncepta Friendly Fire, oslonio se na „dobar osjećaj“ koji je nosio iz osobnog iskustva. U mladosti je, kako kaže, kao i mnogi iz njegove generacije, posjećivao tadašnje računalne igraonice i uživao u odličnoj atmosferi i nezaboravnim satima igranja s društvom. Ideja o sopstvenoj Esports Areni sazrijevala je, međutim, godinama, da bi prva lokacija bila otvorena 2017. u Zagrebu, u okviru shopping centra Avenue Mall. Danas, pod brandom Friendly Fire djeluje osam Esports Arena. – Dvije su u izgradnji i uskoro se otvaraju, a za još nekoliko smo u pregovorima, koji se bliže kraju – kaže David Kosir.
Zanimljivo je da su širenje lanca prije nekoliko godina potakli i davanjem franšize. Sada su, kaže Kosir, otvoreni za suradnju s poduzetnim ljudima iz svih krajeva Europe. Važno je, međutim, da budući franšizeri budu zainteresirani za razvoj biznisa i svijet gaminga – industriju koja, iz godinu u godinu, postaje sve popularnija i bilježi konstantan rast.
Kada ste i zašto odlučili ponuditi franšizu za svoje Esports Arene?
Iako je ideja franšiziranja koncepta oduvijek bio finalni cilj, u početku se nismo time zamarali, pošto su Esports Arene koje smo sami vodili bile poprilično profitabilne. Mislili smo da je franšiziranje nešto što nas čeka za 10 godina.
Ipak, u 2018. smo krenuli s testiranjem franšiznog poslovanja, i to u Bosni i Hercegovini. Ta priča se pokazala uspješna. Prošle godine smo krenuli s nuđenjem franšize na međunarodnom tržištu. Rekao bih da je glavni razlog našeg zakretanja u smjeru franšiziranja taj što smo shvatili da je svaka naša lokacija puno profitabilnija kada je vodi franšizer od toga kada je vodimo mi. Franšizer je, zapravo, involviran u svakodnevne aktivnosti puno dublje i produktivnije nego što smo mi to radili, vodeći istovremeno puno Esports Arena u različitim državama.
Za koja ste tržišta – zemlje, gradove – zainteresirani?
Friendly Fire je specifičan jer, za razliku od nekih drugih franšiza, podjednako dobro funkcionira u malim i velikim sredinama. Imamo primjer naših uspješnih franšiza u gradovima od nekoliko milijuna stanovnika do mjesta od par tisuća stanovnika. Također, uspješno poslujemo u ekonomski razvijenim i nerazvijenim sredinama. Naš trenutni fokus je svakako na Europi.
Tko bi bili idealni primatelji ove franšize? Koje uvjete trebaju ispuniti?
Idealni primatelj franšize je osoba koja ima iskustva u poduzetništvu te poznaje gaming svijet. Naravno, mora imati zatvorenu financijsku konstrukciju za izgradnju lokacije. Preferiramo osobe koje su se voljne posvetiti svakodnevnom vođenju svoje Esports Arene. Svakako, u početku preferiramo single-unit franšizere. Imamo tu sreću da je naša franšiza toliko popularna i da je konkurencija više-manje nepostojeća, pa možemo birati između kandidata i odabrati one za koje smo sigurni da će biti uspješni.
Kakav know-how i podršku primatelj dobiva s vaše strane?
Friendly Fire se ističe u podršci svojim primateljima franšize u svim segmentima – od izgradnje, preko managementa, marketinga do IT-a. Imamo tim koji stoji na raspolaganju primateljima franšize u bilo koje doba. Glavna prednost Friendly Fire franšize je naš software koji automatizira sve procese unutar Esports Arene i štedi puno vremena i novaca našim primateljima franšize. Naplaćivanje, analitika, izvješća, kasa, upravljanje korisnicima, roditeljska zaštita, GDPR kompatibilnost, mobilna aplikacija, desktop aplikacija, upravljanje serverom, mrežna konfiguracija, esports lige i turniri, sustav nagrađivanja i vjernosti – samo su neke od karakteristika našeg software-a.
Kako je organizirana obuka za primatelje?
Obuka novog primatelja franšize je temeljita i ima tri faze. U prvoj fazi primatelj franšize dolazi u naš trening centar u Zagreb te kroz tri tjedna uči sve u Friendly Fire-u kroz praktične primjere u najbližoj Esports Areni. Druga faza se odvija u njegovoj franšizi prije otvorenja, gdje smo prisutni dva tjedna prije otvorenja i vodimo ga kroz proces otvorenja kako bi prošao glatko. Treća faza traje do tri mjeseca nakon otvorenja, gdje smo često prisutni i pomažemo našem primatelju franšize uspostaviti stabilno svakodnevno poslovanje.
Odakle primatelj nabavlja opremu i proizvode?
Oprema se nabavlja od nas, a zbog naših ugovora s dobavljačima ona bude značajno povoljnija od iste opreme na tržištu. Postoji i mogućnost najma opreme od nas, što značajno smanjuje financijske zahtjeve. Što se tiče proizvoda koji se prodaju u Esports Areni – kao sokovi i grickalice – to je franšizer slobodan kupovati gdje god želi.
Koje su lokacije idealne za ovakvu vrstu koncepta? Što se preporučuje?
Friendly Fire ne zahtjeva prime lokaciju zato što korisnici tamo dolaze planski. Drugim riječima, uspješnost franšize ne ovisi o tome je li na skupoj i istaknutoj lokaciji. Preporučamo prostore koji imaju barem 120 m2 površine, a iskustvo je pokazalo da najbolje prolaze lokacije gdje je gusta naseljenost i mlado stanovništvo.
Koliko primatelj treba investirati u pokretanje posla? Koje sve financijske obveze ima prema davatelju franšize?
Investicija, naravno, ovisi o državi gdje se franšiza otvara. U državama Balkana je dovoljno oko 60.000 eura ako primatelj franšize uzima opremu u najam od Friendly Fire-a, odnosno, oko 120.000 eura ako sam kupuje opremu. Primatelj franšize plaća početnu naknadu za franšizu prilikom potpisa ugovora, a kada poslovanje krene, plaća određeni postotak od prometa na ime franšizne naknade.
Najzad, što biste poručili potencijalnim primateljima franšize – zašto je ovo perspektivna poslovna prilika te zašto bi trebali uzeti franšizu Friendly Fire-a?
U vremenu neizvjesnosti možemo biti sigurni da je gaming industrija koja će rasti u budućnosti. Ulaganje u Friendly Fire franšizu je ulaganje u provjeren koncept koji ima snažnu podršku, veliku potražnju krajnjeg korisnika i malo ili nimalo konkurencije na tržištu.

pročitajte članke

Malo je tvrtki koje su specijalizirane za izgradnju i rekonstrukciju sportskih terena, a još je manje onih koje uz to daju franšizu. Tvrtka Inteko, osim što je jedna od najuglednijih na ovom polju, planira razviti mrežu franšiznih partnera i tako odgovoriti na sve veću potražnju za sportskim podlogama.
LG Laundry Lounge, lanac samoposlužnih praonica rublja, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davatelj franšize savjetuje svoje primatelje da se u vrijeme COVIDa-19 obvezno pridržavaju i određenih pravila.
Nova franšizna jedinica samoposlužnih praonica rublja LG Laundry Lounge otvorena je u Kastavu nadomak Rijeke.
Carwiz, hrvatski franšizni rent-a-car sustav, nastavlja širenje mreže na nekoliko kontinenata. Otkrili su nam kako je uređen franšizni sustav te što je potrebno ako krećete „u pohod“ na tržišta svijeta.
LG Laundry Lounge, samoposlužne praonice koje pružaju usluge pranja, sušenja i glačanja rublja, šire svoju mrežu u Hrvatskoj, a najavljuju i ulazak na novo tržište.
Najčitanije

Franšiza je oblik suradnje između neovisnih poduzetnika. Franšizodavac nudi svoj "know-how" i brand, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primatelja franšize, koji tom naknadom stječu pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Samoposlužni aparati za kavu, tople napitke i grickalice sreću se na mnogim mjestima. Upravo ovim, vending biznisom bavi se i obiteljska firma iz Varaždina Caffemanija. Partnere traže diljem Hrvatske.
Prva franšizna jedinica u Bosni i Hercegovini sarajevskog restorana CHIPAS otvara se u Visokom.
Iako franšizni div u posljednjih godinu dana prolazi kroz jedan od najtežih razdoblja u svojoj povijesti, brojke koje opisuju McDonald’s i dalje su fascinantne.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja popis 100 najuspješnijih franšiza u svijetu. Prva tri mjesta, kao i prošle godine, zauzeli su isti brandovi.