Stefano Petrović, tvorac i vlasnik Fish Delisha / „Od samog početka mi je vizija bila stvoriti koncept koji će biti posložen i standardiziran do detalja, a smatrao sam da će upravo riblja priča, koja je vrlo rijetka i ne često viđena, pronaći svoje mjesto na tržištu.“
Petak
10.12.2021
Tko ima želju obogatiti lokalno gastro tržište i pokrenuti uspješan brand ribljeg street food restorana – od sada može uzeti franšizu koncepta Fish Delish. Kakva se prilika nudi franšiznim partnerima?
 

Kad se odlučio otvoriti riblji street food restoran, Stefano Petrović već je imao sve adute u rukama – iskustvo, resurse, ideju, potvrdu da jedan takav koncept nedostaje tržištu. Trebalo je uložiti samo malo poduzetničke hrabrosti, osmisliti ponudu kvalitetnih jela „riblje tematike“ i ponuditi ih kupcima na moderan, jednostavan, pristupačan i brz način. Tako je, ukratko, nastao Fish Delish.

Stefano je, naime, odrastao u obitelji koja se cijeli život bavila ribarstvom i to je, kako nam priča, uvelike utjecalo na njegov životni put i poslovno iskustvo. – Otac je u mlađim danima bio ribar i zbog toga sam od djetinjstva bio u doticaju s ribom – kaže Petrović. – Kasnije smo osnovali i obiteljsku firmu za otkup i preradu ribe i ribljih proizvoda, da bismo u posljednjih desetak godina proširili poslovanje te danas, uz ribu i riblje proizvode, opskrbljujemo ugostiteljske objekte i drugim prehrambenim namirnicama – objašnjava on.

Sam je bio zadužen za pronalazak, nabavu, prezentaciju i prodaju proizvoda te se, kroz dugi niz godina, susretao s velikim brojem ugostitelja i uvidio kakav to koncept ponude nedostaje na tržištu. – Uz sve dostupne resurse i svoje znanje o namirnicama, nije mi bilo teško opredijeliti se za formu street food restorana te osmisliti meni koji obuhvaća raznovrsna riblja jela – objašnjava Petrović kako je ušao u gastro biznis.

U želji da uličnoj hrani doda i pečat „nečeg posebnog“, inzistirao je da svako jelo bude pomno osmišljeno, pripremljeno od kvalitetnih namirnica, na potpuno drugačiji i inovativan način. – A uz priloge i umake vlastite recepture, nastala su ukusna, vizualno atraktivna i primamljiva riblja jela ukazuje Petrović na sve specifičnosti menija. – Tako, na primjer, naši riblji burgeri nisu mljeveni niti miješani ni sa kakvim dodacima, već koristimo čiste filete koje režemo na različite načine, a sve kako bismo očuvali punoću okusa ribe – pojašnjava on.

Ponudu Fish Delisha trenutno čini 14 ribljih jela, a među njima su: riblji burgeri, topli sendviči, hladni sendviči, tjestenine, salate, fish and chips i sirova riblja plata. Sva jela su brzo gotova i vrlo jednostavna za konzumaciju, budući da se poslužuju u jednokratnoj nepovratnoj ambalaži. – Fish Delish je ponajprije osmišljen kao „take out“ koncept te je i konzumiranje prilagođeno usputnoj šetnji ili uživanju u ugodnoj atmosferi naših objekata – dodaje Petrović.

Od izazova do franšize

Nitko nije mogao niti naslutiti kakvu će pometnju donijeti 2020. Tko god je tada pokretao biznis, morao je osjetiti posljedice. Pandemija možda jeste usporila, ali nije zaustavila otvaranje Fish Delisha, kaže naš sugovornik. Prvi je lokal, u obliku standalone kontejnerske jedinice s prostranom ljetnjom terasom, otvoren te godine u Murteru. – Počeli smo s radom u teškim uvjetima, u prvoj godini pandemije, zbog čega je kasnila i sama izrada objekta – kaže Petrović. – Ipak – dodaje on – bez obzira na uvjete i kašnjenje, nevjerojatno dobri rezultati su nas potakli da idemo dalje.

Daljnji razvoj, međutim, nije podrazumijevao isključivo poslovanje jedinice u Murteru, već i širenje koncepta putem franšize. Iznimno uspješna prva godina samo ih je dodatno učvrstila u toj namjeri. Prvi franšizni objekt, u obliku store koncepta, otvoren je 2021. u Vodicama.

Još dvije lokacije su u pripremi i bit će realizirane do početka sljedeće sezone – kaže Petrović i napominje da je zainteresiranost za franšizu velika te da im svakodnevno stižu novi upiti.

Ideja o davanju franšize postojala je, zapravo, od samog početka. Cijeli je koncept, kako kaže Petrović, i osmišljen tako da se odmah mogao franšizirati. Sve što odlikuje dobro ustrojene franšizne sustave – zvučni naziv, upečatljiv logo, privlačan vizualni identitet, standardizirani i lako primjenjivi procesi – već je bilo ugrađeno u temelj biznisa.

Često sam na putovanjima imao priliku vidjeti brojne strane franšize i način njihovog funkcioniranja u praksi, što me je potaknulo na istraživanje franšiznog načina poslovanja i primjenjivanja tog znanja u formiranju vlastitog biznisa. Od samog početka mi je vizija bila stvoriti koncept koji će biti posložen i standardiziran do detalja, a smatrao sam da će upravo riblja priča, koja je vrlo rijetka i ne često viđena, pronaći svoje mjesto na tržištu – objašnjava Petrović odakle potječe dio inspiracije za Fish Delish.

S pravim partnerima u razvoj

Franšizni razvoj, prirodno, kreće od hrvatskog tržišta, gdje planiraju prodati nekoliko franšiza.
Svakako, imamo ambiciju prenijeti koncept franšize i u susjedne zemlje, a nakon toga i šire. Zainteresirani smo za veće gradove, ali i manja mjesta s jakim turizmom – kaže Petrović.

Idealni primatelj ove franšize energičan je i karizmatičan poduzetnik, odgovoran, motiviran, s izraženim organizacijskim i voditeljskim sposobnostima. – Poželjno je da ima iskustva u poslovanju s hranom, bilo u ugostiteljstvu ili maloprodaji, ali to nije nužno, budući da je cijeli koncept u svakom svom poslovnom dijelu standardiziran te da primatelji prolaze edukaciju – napominje Petrović.

Od primatelja se franšize, prema riječima našeg sugovornika, očekuje da ima odgovarajuću lokaciju za restoran, dovoljno financija te da kasnije u poslovanju prati franšizna pravila Fish Delish branda.

Dostupni formati i idealne lokacije

Primateljima franšize se nude dva koncepta/formata ugostiteljskog objekta. Prvi je gotova standalone kontejnerska jedinica koja je dizajnerski uređena i opremljena cjelokupnom potrebnom opremom i kao takva – odmah je spremna za početak rada. Primatelj franšize, međutim, može otvoriti i klasičan street restoran. U tom slučaju, davatelj prolazi s primateljem franšize kroz sve procese opremanja i otvaranja poslovnice.

Idealne lokacije za objekte Fish Delisha su područja s velikim prometom pješaka.

Za street restorane pogodni su centri turističkih mjesta, uži dijelovi većih gradova, dijelovi izvan centra većeg grada gdje su stambeni kompleksi s velikim parkiralištima i shopping mallovi, dok su za kontejnersku jedninicu idealni centri turističkih mjesta uz šetnice ili rive, food courtovi, sajmovi, trgovi gradova, plaže.

Kompletna podrška davatelja franšize

Kao u svim dobro ustrojenim franšiznim sustavima, i primatelji franšize Fish Delisha dobit će know-how o svakom dijelu poslovnog procesa te potpunu podršku davatelja.

To znači da će dobiti, u pisanom obliku i kroz edukaciju, know-how o svim operativnim procesima u nabavi proizvoda, pripremi namirnica, izdavanju jela, svim tehničkim djelovima poslovanja, organizaciji poslovanja i radnika, kalkulaciji troškova, vođenju marketinga... Također, primatelj franšize će imati opciju da većinu namirnica – ribu, ambalažu i ostale namirnice – prima dostavom od partnerske firme koja se bavi veleprodajom i dostavom – precizira Petrović.

Edukacija je neizostavni dio franšizne suradnje i jedini način na koji je primatelja franšize moguće uspješno uvesti u sve segmente poslovanja. – Obuka počinje predajom cjelokupne pisane dokumentacije, gdje su detaljno opisani svi proces poslovanja i recepti. Praktična obuka traje najmanje 10 dana, a organizira se po dogovoru – ili u objektu primatelja franšize ili djelomično kod njega, a djelomično u našem objektu – objašnjava Petrović.

Obvezno je da primatelj franšize sudjeluje u obuci, a poželjno je da to učine i njegovi radnici, dodaje on.
Vrlo je važno da primatelj franšize bude upoznat sa svim aspektima poslovanja i organizacije kako bi mogao u budućnosti to raditi ili prenijeti to znanje svojim zaposlenicima te kontrolirati standard kvalitete i brzinu isporučivanja proizvoda – ističe Petrović.

Stoga se preporučuje da primatelj, bar u početku, bude i osobno angažiran u radu poslovnice i pripremi jela, a nakon toga – budući da je koncept dobro standardiziran i lako primjenjiv – primatelj može sam procjeniti koliki će biti stupnj njegove angažiranosti. Broj zaposlenika, s druge strane, ovisi ponajviše o broju izdanih narudžbi, i on se kreće od minimalno dvoje do maksimalno pet zaposlenika u smjeni. Ovisno o lokaciji, poslovnica može raditi jednu ili dvije smjene, napominje Petrović.

Koliko će, pak, novca primatelj investirati u kupovinu franšize i pokretanje posla ovisi prije svega od formata za koji se odluči.Ako je riječ o kontejnerskoj jedinici, primatelj će investirati između 35.000 i 55.000 eura ovisno o potrebi za terasom i veličinom tog prostora. Ako je riječ o store konceptu, treba uložiti između 35.000 i 70.000 eura, ovisno o kvadraturi prostora, potrebnim radovima i veličini terase – kaže Petrović.

Financijske obveze primatelja uključuju i obvezne franšizne naknade, gdje treba platiti 7.500 eura za ulaznu naknadu (entry fee) te izdvajati 5,5 % od prihoda poslovanja na konto redovite franšizne naknade (royalty fee).

Biti siguran, biti u prednosti

Primatelj franšize od početka postaje dio naše Fish Delish obitelji i time, iako je samostalan poduzetnik, ipak u svim poslovnim procesima nije sam – podsjeća Petrović na temeljnu prednost franšizne suradnje.

Poznato je, ističe naš sugovornik, da je franšizni način poslovanja vrlo pogodan zato što primatelj franšize u ruke dobiva već gotov proizvod, gotovu i na tržištu provjerenu poslovnu priču, koja dobro funkcionira u praksi i među klijentima. – Primatelj franšize ne treba razmišljati o tome kako će izvesti pojedini poslovni pothvat, jer od početka dobiva sva potrebna znanja vezana uz svaki pojedini korak tijekom poslovanja. Na taj način, poslovanje postaje sigurnije, izbjegavajući neizvjesnost i preskačući početničke greške – ukazuje Petrović na sve dobre strane franšizinga.

Također, primatelj franšize dobiva podršku i pomoć od strane davatelja franšize od samog početka – dakle, od odabira lokacije, povezivanja s izvođačima radova, preko edukacije i otvaranja objekta, sve do povezivanja s dobavljačima namirnica i daljnje pomoći tijekom poslovanja – navodi Petrović na kakvu pomoć mogu računati budući primatelji franšize.

Stoga, zaključuje Petrović, ako primatelj franšize ima idealnu lokaciju – prema ranije navedenim parametrima – Fish Delish može biti idealna prilika za njega. Iz više razloga! – Budući da je osnovna namirnica riba, priprema naših jela je vrlo brza, što omogućuje izbacivanje vrlo velikog broja narudžbi u kratkom vremenskom razdoblju. A kako se primjenjuje take out sistem, nema ograničenja u vidu broja sjedećih mjesta, jer kupci mogu uzeti hranu i uživati u šetnji, pojesti na obližnjoj klupici ili parku, ili uživati u ugodnoj atmosferi terase. Također, jela su vrlo jednostavna za konzumaciju, bez potrebe za čišćenjem ribe i slično – nabraja sve prednosti Petrović.

Sva jela koja nudi Fish Delish su inovativna, moderna i zdrava – napominje on i dodaje – kvalitetne riblje namirnice kombinirane su s prilozima i umacima vlastite recepture te vizualno vrlo aktraktivna i privlačna. – Pritom, naša riblja ponuda je cjelovita, jer osim burgera i sendviča, nudimo i tjestenine, salate, fish & chips, kao i sirova riblja predjela. Ponuda je zaokružena i uočljivim i lako pamtljivim vizualnim identitetom, logom i nazivom, a cjelokupna atmosfera je neformalna i vrlo ugodna  – istaknuo je on.

Najzad, jedna od glavnih prednosti, koja dodatno olakšava poslovanje primatelju franašize, jeste i to što nudimo mogućnost nabave i dostave svih potrebnih namirnica na lokaciju primatelja franšize – podsjeća Stefano Petrović.


Prepoznatljiv riblji meni / Svako je jelo pomno osmišljeno, pripremljeno od kvalitetnih namirnica, na potpuno drugačiji i inovativan način
/1/
vidite više