Razvijanje franšizne mreže nije lak i brz proces. Svi ćemo se složiti da je čokolada slatka, ali ne i da ju je lako napraviti. Naš model partnerstva traje od 2005. godine i jedini je koji je opstao na tržištu Srbije,
Ranko Mijatović.
Ponedjeljak
18.02.2013
DIS je najveći srbijanski trgovački lanac sa zavidnom franšiznom mrežom. Opstaju li "mali igrači", kako se domaći bore sa strancima, pitali smo Ranka Mijatovića.
 

Kada su 2005. počeli širiti maloprodaju kroz franšizu, DIS je u prvoj godini imao 40 primatelja franšize, a danas, mreža obuhvaća 428 primatelja koji posjeduju 650 maloprodajnih franšiznih objekata. Njihovim stopama u posljednje vrijeme krenuli su i drugi trgovci, pa je konkurencija u širenju franšizne mreže sve oštrija. - Budući da mali trgovci mogu opstati samo kao dio većeg sustava, neminovno je da broj franšiznih radnji raste - kaže Ranko Mijatović, rukovodilac prodaje i franšize u tvrtki DIS.

Sve veći broj malih prodavaca teži postati dio većeg sustava kroz model partnerskih radnji ili franšizu. Da li "mali" uopće mogu opstati samostalno na tržištu?

Vrlo teško, jer ne mogu se izboriti za dobre cijene kod proizvođača ili distributera. Samim tim, teško mogu parirati i konkurentima na tržištu. Malima je također teže pratiti aktualne trendove u sektoru trgovine i implementirati ih u vlastito poslovanje. Ako nađu pravog partnera u poslovanju, zapravo postanu dio većeg sustava, "mali" ne samo da mogu opstati, već se mogu razvijati, uvećavati broj vlastitih radnji i postati lideri u svojoj regiji, što se u praksi već pokazalo mogućim.

DIS je jedan od rijetkih velikih srbijanskih trgovinskih lanaca. Da li se domaći lanci mogu boriti sa stranom konkurencijom ili je neminovno da prije ili kasnije postanu dio nekog većeg, stranog sustava? I je li razvoj franšiznog sustava jedan od odgovora, odnosno, načina opstanka?

Naravno da mogu. Strani konkurenti su već godinama na tržištu Srbije, a primjer naše tvrtke pokazuje da je moguć ne samo opstanak domaćih trgovaca, već i dobro poslovanje. Tvrtka DIS iz godine u godinu bilježi rast u poslovanju, kako po broju maloprodajnih objekata, tako i po broju franšiznih, odnosno, partnerskih objekata. Poznavanje tržišta, navike potrošača i stečeno iskustvo na ovom tržištu daju nam prednost kao domaćem sustavu.

Koliko ste, kao domaći lanac, u prednosti u odnosu na strane trgovce koji su odnedavno također počeli širiti mrežu franšizno? Što je pogodnost toga biti domaći sustav, a što mana?

U dosadašnjem poslovanju, tvrtka DIS sve vrijeme vodi računa o svojim primateljima farnšize. Model za koji se kompanija opredijelila je partnerski odnos, gdje je partnerima omogućeno samostalno razvijati posao, a istovremeno, kroz razne vidove podrške, poboljšati vlastito poslovanje.

Zašto bi netko trebao postati DIS partner? Što time dobiva

Možemo reći da tu imamo prednost u odnosu na druge trgovačke kuće koje pokušavaju napraviti franšizni sustav. Ulaskom u partnerski odnos s tvrtkom DIS, tradicionalni kupci dobivaju sigurnost, a partneri potporu za postizanje konkurentni što se cijena tiče. Pored toga, partneri imaju i priliku provoditi posebne prodajne i promidžbene akcije, postati prepoznatljiviji kao dio uspješnog sustava, ali i dobiti logističku potporu tvrtke DIS.

Primatelji franšize prvo moraju surađivati ​​sa DIS veleprodajom. Da li i Vi animirate potencijalne primatelje (predlažete im da postanu DIS partneri) ili je inicijativa isključivo na njima?

Inicijativa je obostrana, kako od strane primatelja franšize, tako i od tvrtke DIS. U početku je inicijativa bila više na nama, pošto smo pokušali potencijalnim kupcima franšize predstaviti i približiti jedan novi koncept poslovanja. Vremenom je došlo do toga da primatelji iniciraju suradnju.

Primjećujete li da konkurencija u davanju franšiza u trgovinskom sektoru raste? Kakvi su rezultati u tvrtki i DIS i kakav je trend?

Razvijanje franšizne mreže nije lak i brz proces. Svi ćemo se složiti da je čokolada slatka, ali ne i da ju je lako napraviti. Naš model partnerstva traje od 2005. godine i jedini je koji je opstao na tržištu Srbije. Sa iskustvom, znanjem i zajedničkom sinergijom, broj primatelja franšize je iz godine u godinu sve veći.

Koliko je DIS-ov franšizni sustav strogo uređen?

Možemo reći da je sustav uređen s jasno definiranim pravilima, pravima i obvezama za obje strane - a ne strog. Ne znači da će svaki kupac iz veleprodaje koji izrazi želju za franšizom, biti i dio nje. Sagledavanjem određenih čimbenika u poslovanju, potencijalni primalac franšize može postati DIS partner, pri čemu preuzima ugovorene obveze. Nepoštovanjem tih obveza DIS zadržava pravo raskinuti suradnju.

Imali smo prilike razgovarati s DIS partnerom iz Aranđelovca koji ima tri franšizni radnje. Da li je čest slučaj da DIS partneri imaju više trgovina ili je ipak veći broj onih koji imaju samo jednu radnju? Odnosno, da li su "mini sustavi unutar sustava" dio strategije, ili je strategija da je svatko dobrodošao?

Svaki potencijalni kupac franšize je dobrodošao. Da li on ima više radnji ili jednu to nije presudno za ulazak u franšizu. Veliki broj naših partnera kroz zajedničko poslovanje godinama unazad je uvećavao broj vlastitih radnji, i sada su vodeće trgovine u svojim mjestima, što samo potvrđuje da tvrtka DIS ima ozbiljan pristup kojim njeguje i razvija partnerske odnose sa primateljima franšize, kao što ste i sami primjetili.

Nedavno su usvojene izmjene Zakona o trgovini. Koje su, prema Vašem mišljenju, najznačajnije izmjene koje bi trebalo da pospješe poslovanje u sektoru trgovine? Imate li zamjerki?

Tvrtka DIS je uvijek podržavala potrebne izmjene u sektoru trgovine koje mogu pridonijeti većoj učinkovitosti poslovanja.

Promet na malo je u prosincu prošle godine u odnosu na godinu dana ranije bio u padu. Kakve su prognoze za ovu godinu? U kojim krajevima se najviše osjeća pad kupovne moći?

Ovisno o stupnju razvoja gospodarstva i povećanja proizvodnje možemo očekivati ​​i poboljšanje kupovne moći, samim tim i povećanje prometa. To je lančana reakcija, sustav spojenih sudova koji zahvaća i odražava se na svaki dio potrošačkog društva. Stoga, prirodno je što su nerazvijeni krajevi ti koji osjećaju najveći pad.


Popularno na forumu

Vuna kao vrijedan resurs

POZDRAVLJAM VAS SVE U IME GOSPODNJE, ŽELIM DA ZNATE DA VAS NIKADA NE MOGU ZVESTI POGREŠNO... DOBIO SAM ZAJAM OD 25,000 EURA SA 3% KAMATE OD PRAVOG ZAJMODAVCA. ON SE TAKOĐER...

3 komentara
zadnji 18.03.2024
Vuna kao vrijedan resurs

POZDRAVLJAM VAS SVE U IME GOSPODNJE, ŽELIM DA ZNATE DA VAS NIKADA NE MOGU ZVESTI POGREŠNO... DOBIO SAM ZAJAM OD 25,000 EURA SA 3% KAMATE OD PRAVOG ZAJMODAVCA. ON SE TAKOĐER...

3 komentara
zadnji 18.03.2024
Vuna kao vrijedan resurs

SRETNA NOVA GODINA SVIMA VANI. ZOVEM SE ALBERTINA I SRETNA SAM ŠTO SMO DOŠLI DO 2024. ŽELIM BRZO PODIJELITI SVOJE RANO SVJEDOČANSTVO O KAKO SAM OVE 2024. GODINE DOBILA...

3 komentara
zadnji 17.01.2024
Studenac preuzima lanac Lonia

Pozdrav svima koji čitaju ovaj savjet, ja sam Dragana Letić. Imam troje djece i radim kao medicinska sestra u Zagrebu već 3 godine. Ako čitate ovu poruku, već ste u...

1 komentara
zadnji 31.07.2023
Biznis iz druge ruke

Pozdrav svima koji čitaju ovaj savjet, ja sam Dragana Letić. Imam troje djece i radim kao medicinska sestra u Zagrebu već 3 godine. Ako čitate ovu poruku, već ste u...

4 komentara
zadnji 31.07.2023
Biznis iz druge ruke

Pozdrav svima koji čitaju ovaj savjet, ja sam Dragana Letić. Imam troje djece i radim kao medicinska sestra u Zagrebu već 3 godine. Ako čitate ovu poruku, već ste u...

4 komentara
zadnji 31.07.2023
Biznis iz druge ruke

Poštovana, Tvrtka Family Shop za sada franšiznu mrežu isključivo razvija na matičnom tržištu u Poljskoj.

4 komentara
zadnji 05.12.2016
Biznis iz druge ruke

Molim informaciju kako stupiti u kontakt s firmom family Textiles? Hvala

4 komentara
zadnji 04.12.2016